معاون سازمان بهزیستی: برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی در کشور در حال اجراست

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از خودکشی به عنوان تهدیدی برای سلامت عموم جامعه یاد کرد و گفت: این سازمان یک برنامه سه ساله با عنوان برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی را در سطح کشور در حال اجرا دارد.

به گزارش ایرنا، «آرزو ذکایی‌فر»، روز یکشنبه در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از خودکشی به مناسبت روز جهان عاری از خشونت و افراط گری در بهزیستی کرمانشاه، افزود: در ۲ سال نخست اجرای این طرح، استان هایی که ریسک بالای خودکشی را داشته و دارای رتبه های بالا در امر اقدام به خودکشی و خودکشی کامل در نظر گرفته شده اند تا پس از امکان سنجی لازم شیوه هایی که بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد انتخاب و به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی مغفول مانده و بسیار کمرنگ شده است، اضافه کرد: در سال های اخیر با مسائل مختلف اجتماعی در کشور روبرو بوده ایم که در حال افزایش بوده و روز به روز به پیچیدگی های آن افزوده می شود.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: هم اینک ما در جامعه با معضلاتی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت های خانگی، حاشیه نشینی و کودکان کار مواجه هستیم ولی همیشه بجای آنکه پیشگیری را در اولویت قرار دهیم به سمت مداخلات رفته ایم.

اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در همه استان های کشور

ذکایی‌فر، با تاکید بر اهمیت امر پیشگیری و اولویت آن نسبت به مداخلات یادآور شد: اگر می خواهیم از آسیب های اجتماعی جلوگیری و جامعه ای شاد و سالم داشته باشیم باید برنامه های پیشگیری را از سنین کودکی و نوجوانی و به ویژه از سنین کمتر از هشت سال آغاز کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع کنترل و کاهش خودکشی در همه استان ها اجرایی شده است، گفت: در اجرای این طرح در ابتدا امر تحلیل وضعیت مناطق و محلات مختلف انجام و سپس امر حمایت گری از افراد و استفاده از تسهیلگران در این محلات مورد توجه قرار گرفته است.

ذکایی‌فر با تاکید بر مشارکت دادن مردم در اجرای طرح هایی از این دست، افزود: تجربه نشان داده است که حضور مردم در تمام مراحل این طرح ها بسیار کلیدی بوده و می توان از آنها در قالب تسهیلگران در محلات مختلف استفاده کنیم.

وضعیت ۴۷۰ شهرستان در زمینه آسیب های اجتماعی مورد رصد قرار گرفت

وی ادامه داد: یکی از مسایل مهم در بحث آسیب های اجتماعی مساله «دیده بانی» است که از سال ۱۳۹۰ سازمان بهزیستی مطالعات جدی را در این زمینه آغاز کرد که تاسیس دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی در همین راستا بود.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در همین راستا وضعیت ۴۷۰ شهرستان در کشور در زمینه آسیب های اجتماعی مورد رصد قرار گرفت و در بحث خودکشی سه فاکتور پیمایش، آمار پزشکی قانونی و آمار دانشگاه های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت استان های مختلف مشخص شد.

ذکایی‌فر تاکید کرد: بر همین اساس برنامه مداخله در ۲ بخش تهیه شد که بخش نخست آن مربوط به ۱۰ استان کشور که بالاترین آمار خودکشی را داشتند و بخش دوم نیز مربوط به استان هایی بودند که در معرض پیوستن به این ۱۰ استان بودند.

وی افزود: در این استان ها در کنار دنبال کردن اقداماتی چون آموزش آگاه سازی، اطلاع رسانی و مداخلات به موقع برنامه تربیت سوپروایزر برای کیفیت بهتر و اثر بخشی بیشتر برنامه ها نیز در نظر گرفته شده است.

همه در زمینه بروز آسیب های اجتماعی مسوول هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این گردهمایی با بیان اینکه همه در زمینه بروز آسیب های اجتماعی مسوول هستند گفت: در بحث خودکشی نیاز به هم افزایی است تا از همه ظرفیت ها استفاده کرده و اقدام به علاج بخشی و پیشگیری از آن در جامعه کنیم.

«فرحناز محمدی» با اشاره به این امر که همه آسیب های اجتماعی دارای علل و معلولی است از این رو باید روی همه آنها تمرکز و کار کرد افزود: با توجه به اینکه خودکشی دارای بازتاب های بسیار منفی در سطح جامعه است بنابراین باید با دقت و وقت بیشتری در مورد آن کار کرد.

وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه برنامه پیشگیری از خودکشی هم اینک بخوبی پیش می رود و با دعوت از اساتید و کارشناسان حوزه دانشگاه خوشبختانه با تشکیل جلسات بسیار علمی و پرباری به پیش می رود.

محمدی تاکید کرد: از مسوولان نیز این انتظار می رود تا برای اجرای برنامه های پیشگیری در حوزه خودکشی و اعتیاد اعتبارات استانی اختصاص داده شود.

بیش از ۶۰ درصد از خودکشی های در محلات آسیب خیز اتفاق می افتد

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: براساس بررسی هایی که انجام شده است، پدیده خودکشی یکی از آسیب های دارای اولویت در استان شناخته شده است.

«مسعود پایدار» افزود: برهمین اساس دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی نیز در بهزیستی استان تشکیل و تاکنون چهار جلسه نیز در این زمینه تشکیل شده و روند آن همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از خودکشی هایی که در این استان انجام می شود مربوط به محلات آسیب خیز است از اینرو تسهیلگران این سازمان هم اینک در ۲۰ محله در حال فعالیت در این زمینه هستند.

پایدار با بیان اینکه ۳۸ تشکل نیز به صورت مستقیم در کنار ما هستند که نیاز به تقویت آنها وجود دارد یادآور شد: علاوه بر این در قالب اطلس جغرافیایی خودکشی که یک برنامه ۲ ساله است در زمینه پیشگیری و اقدامات به موقع در موضوع خودکشی در استان کار شده است.

به گزارش ایرنا، در ادامه چهار نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان و تسهیلگران نیز در زمینه شرایط بروز خودکشی ، روش های نوین پیشگیری و مداخله از دیدگاه روانشناختی، مداخله در خودکشی از دیدگاه جامعه شناسی و تجارب تسهیلگری محلی سخنرانی کردند.

نشست تخصصی و علمی «پیشگیری از خودکشی » با حضور اساتید و شماری از کارشناسان، تسهیلگران و مسوولان فعال در حوزه پیشگیری از خودکشی و به همت اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه برگزار شد.

کد خبر 70574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد