در رسانه | غربالگری شنوایی بیش از 30 هزار نوزاد و کودک در کردستان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: امسال ۳۱ هزار و ۱۹۳ کودک سه تا پنج سال، نوزاد و شیرخوار در مراکز زیرپوشش این نهاد، از نظر شنوایی غربالگری شدند.

https://www.mojnews.com/fa/tiny/news-461753

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، ناصر کریمیان اظهار داشت: در سال جاری ۱۵ هزار و ۷۷ نوزاد و شیرخوار تازه متولد شده در شهرهای مختلف استان و ۱۶ هزار و ۱۱۶ کودک سه تا پنج سال زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال همزمان با کل کشور در سطح استان در حال اجرا است، افزود: مراکز شنوایی کودکان سه تا پنج سال به صورت پایگاه ثابت و سیار در تمام مناطق شهری و روستایی استان فعال است.

به گفته معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان، تعداد پایگاه‌های غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان ۱۴ مرکز و تعدا پایگاه‌های شنوایی کودکان سه تا پنج سال هم ۹ مرکز است.

کریمیان هدف از طرح غربالگری شنوایی را تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی، اعلام و اضافه کرد: این طرح در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود و این مراحل برای خانواده ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعک و کاشت حلزون زیرپوشش بهزیستی است.

وی گفت: نوزادانی که در این طرح مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع داده می‌شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می‌کند.

کریمیان یادآور شد: در این مرحله نیز در صورتی که پزشک متخصص تایید کند که کودک با مشکل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین کودکان و نوزادانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه‌های درمانی شان از جمله تهیه سمعک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

طرح غربالگری شنوایی چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و کردستان در این زمینه در زمره استان‌های پیشرو قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

کد خبر 70289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد