در رسانه׀ سفر عروسک‌های معلول آملی به چین/ کارمان بازار ندارد

بانوی معلول آملی با اعلام اینکه تعداد ۳۰ عدد از عروسک‌های دست‌بافتم به کشور چین ارسال شد، گفت: کارمان به چشم نمی‌آید و بازار برای فروش ندارد.

خبرگزاری فارس - مازندران، قربانعلی مسافر: معلولیت محدودیت نیست، شعار پرمحتوایی که خیلی از آن شنیده‌ایم ولی معلولیت را کسی درک می‎کند که با آن درگیر است.

در ایام روز جهانی معلولان باعث شد تا به باورهای استوار، عزم راسخ و توانمندی ویژه معلولان توانا بپردازیم و به سراغ افرادی برویم که معتقدند: آن کس که عاجز از خلق لحظه‎هاست معلول است نه من... .

فطمه نجارزاده؛ بانوی آملی که ۱۶ سال قبل بر اثر سانحه تصادف دچار ضایعه نخاعی شد، با درک ویلچرنشینی روزهای بسیار سختی را سپری کرد تا اینکه دو سال پس از اتفاق هولناک تصادف تصمیم جدی و اساسی در زندگی خود گرفت و دست به کار و تلاش شد تا از گوشه‌نشینی در بیاید.

نجارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، ادامه داد: بعد دو سال از تصادف به سمت کارهای دستی و بافتنی روی آوردم. هم‌اکنون ۴۲ سال سن دارم و کارهای بافت عروسک، رنگ‌آمیزی شیشه و ساختن گلدان را یاد گرفتم. 

بافتن ماهانه ۶۰ عروسک توسط بانوی ضایعه نخاعی

این معلول کارآفرین با اشاره به چگونگی آشنایی با عروسک‎بافی، گفت: یکی از دوستان صمیمی پس از ضایعه نخاعی به من پیشنهاد عروسک‌بافی داد، با توجه به مساعد نبودن شرایط روحی و روانی شرایط را مساعد دیدم تا خود را سرگرم کار کنم و پس از آموزش‌های لازم وقتی یکی از عروسک‎ها را بافته و به سرانجام رساندم انگیزه بسیار زیادی در من ایجاد شد.

الان به جایی رسیدم که حداقل هر ماه ۶۰ عروسک می‎بافم و عاشق عروسک‌بافی هستم، هر عروسکی که به عنوان نمونه نشانم دهید را بدون کوچک‌ترین نقص می‌بافم و به حاصل دست خودم افتخار می‎کنم.

این معلول توانمند در عروسک‌بافی با نگاه به آینده، افزود: می‌خواهم در روزهای نه چندان دور کار خودم را گسترش دهم و کار آموزش را پیش بگیرم، هر کس علاقمند است می‌تواند عروسک‌بافی را به خوبی بیاموزد و از آموختن داشته‌هایم به دیگران لذت می‌برم.

۳۰ عروسک دست‌بافم به چین سفر کردند

عروسک‎بافی کارآفرینی جدیدی است، هر چند بازار برای این رشته مناسب نیست، همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا حاصل دست‌مان دیده شود ولی محصولات‌مان به چشم نمی‌آید.

در نمایشگاه‌های زیادی شرکت کردم و امیدوارم با حمایت مسؤولان، خیران و مردم بیشتر از گذشته به چشم بیاییم و انگیزه‌مان برای کار بیشتر شود.

نجارزاده از سفر عروسک‌هایش به چین و ارسال تعدادی از عروسک‌ها به کشور چین گفت و ادامه داد: یکی از دوستانم کار عروسک‌بافی مرا دید و از این کار خوشش آمد.

یکی از دست بافته‌های عروسکی‎ام به شرق آسیا تعلق دارد، عروسکی برگرفته از سریال بازی مرکب بوده که کار زیادی بر روی آن انجام دادم.

این دوستم با توجه به رفت و آمدهایی که به کشور چین دارد تعداد 30 عدد از این عروسک معروف را با خود به این کشور برده است تا در صورت استقبال دوباره عروسک‎‌ها را ارسال کنم.

چتر حمایتی بهزیستی آمل برای بیش از ۸ هزار معلول

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس یکی از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی را توانمندسازی جامعه هدف از طریق تسهیلات افراد متقاضی نیازمند دانست و اظهار کرد: جمعی از مددجویان در حوزه اجتماعی، زنان سرپرست خانوار و معلولان در نمایشگاه‌های مختلف دستآوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

کبری اسفندیاریان با اشاره به حمایت شهروندان و مسؤولان با خرید دست ساخته‌ها و مشاغل خانگی که در دنیا امروز حرف نخست را می‎زند، افزود: همشهریان و خیران با خرید تولیدات حاصل از مشاغل خانگی می‌توانند بانوان خانه‌دار را حمایت کنند تا در خانه بماند و سبد غذایی ماهانه را با کسب درآمد تأمین کند.

وی با اعلام اینکه امیدواریم با حمایت مردم و خیران در راستای ایجاد اشتغال گام مؤثری در راستای بازتوانی افراد کم‌برخوردار برداریم، تصریح کرد: حدود ۸ هزار و ۱۶۰ معلول ثبت شده در بهزیستی آمل وجود دارد که حدود ۱۴۵ معلول بیمار ضایعه نخاعی هستند و بر اثر حادثه از ناحیه نخاع آسیب دیده و تحت حمایت بهزیستی قرار دارند.

اسفندیاریان ادامه داد: هر ساله تسهیلات کم‌بهره در زمینه اشتغال با متقاضیان معلول اختصاص می‌یابد هرچند بخشی از افراد تحت حمایت در شرکت‌ها و نهادهای دولتی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار نفر از معلولان و زنان سرپرست خانوار آملی مشغول فعالیت هستند ولی دیگر معلولان یا ایزوله بوده و یا توان کار ندارند، یادآور شد: معلولان این شهرستان در رفت و آمد در شهر مشکلات حرکتی دارند و مناسب‌سازی در شهر برای معلولان وجود ندارد، با این حال در تمام نمایشگاه‌ها با انگیزه بالایی شرکت دارند و توانستند خودشان را به جامعه بشناسانند تا درسی برای افراد سالم باشد.

لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی دست‌ساخته‌های معلولان آملی

رئیس اداره بهزیستی آمل با اشاره به اینکه معلولان آملی فعل خواستن و توانستن را به درستی صرف کردند، بیان کرد: وظیفه دولت و دستگاه‌ها است تا شرایط را برای حضور معلولان در جامعه فراهم کنند زیرا عدم مناسب‌‎سازی مبلمان شهری باعث می‌شود تا مشارکت اجتماعی معلولان پایین بیاید و در ادامه مسیر زندگی منزوی و گوشه‌نشین شوند.

وی با اعلام اینکه معلولان نباید از اهداف خودشان دست بکشند، تصریح کرد: معلولان زیادی داریم که مشغول به کار و کسب درآمد هستند و استقبال مردم از خریداری دست‌ساخته‌های معلولان می‎تواند باعث کارآفرینی آنها شود.

اسفندیاریان با اشاره به اینکه هر کارآفرینی مستلزم بیمه کارگران و دادن حقوق براساس قانون کار است، افزود: یکی از مشکلات معلولان عدم فروش محصولات حاصل دست آنها است زیرا مکانی برای فروش دست ساخته‌‎ها و توانمندی‎های آنها وجود ندارد پس باید نمایشگاه دائمی وجود داشته باشد تا مردم هم مردم بتوانند دست به خرید زده و هم نیازهای معلولان با فروش محصولات‌شان برطرف شود هرچند معتقدم برگزاری نمایشگاه‌های فصلی یا سالانه گره از کار معلولان باز نمی‌کند.

به گزارش فارس، امید داریم بسیاری از معلولان کشورمان که به ظاهر دچار نقص هستند ولی در واقع توانمندی خود را به اثبات رساندند از گوشه‌نشینی و انزوا درآیند و با حمایت خانواده، مسؤولان و مردم دست به تولید، کارآفرینی و کسب درآمد بزنند.

البته در این مسیر پر فراز و نشیب لازم است مدیران و مسؤولان کشور نیز نگاه ویژه به معلولان داشته باشند و با اختصاص تسهیلات لازم حامی و پیشتیبان بوده و در بالندگی، رشد و ترقی آنها سهیم باشند.

http://fna.ir/1t0rbv

کد خبر 70165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد