جلسه توجیهی در زمینه مسئولیت های حقوقی و مدنی مراکز ترک اعتیاد با حضور معاون دادستان

جلسه توجیهی در زمینه مسئولیت های حقوقی و مدنی مراکز ترک اعتیاد با حضور معاون دادستان استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ جلسه توجیهی در زمینه مسئولیت های حقوقی و مدنی مراکز ترک اعتیاد با حضور معاون دادستان استان ؛ مدیرکل بهزیستی و جمعی از مسئولین مراکز ترک اعتیاد استانی و شهرستانی توسط حوزه معاونت پیشگیری بهزیستی استان برگزار گردید.

محمدکریم آریا مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتقاد داریم  برنامه‌هایی که بین دستگاه‌های مختلف مشترک است و خصوصا   نظارت دستگاه قضایی در راس باشد ، اجرای بهتر و منظم‌تری دارد بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن استقبال از این رویکرد خواهان برگزاری این جلسات بصورت مستمر می باشد تا مشکلات مراکز در زمینه قضائی به حداقل ممکن برسد و در این راه از هر اقدامی مثبتی  برای رسیدن به یه شرایط ایده آل در مراکز استقبال می کند.

شروع سخنان حمید نادریان معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آیه 194 سوره بقره آغاز شد و  گفت : مسئولیت مدنی را به خوبی میتوان در آیه 194 سوره بقره بخوبی مشاهده کرد که هرکس به حقوق و حریم شما دست درازی کرد ، شما به همان مقدار تلافی کنید و در این کار زیاده روی نشود.

نادریان  افزود:هرچند ممکن است در مواردی خسارتهایی با توافق طرفین حل و فصل گردد اما ذکر این نکته که  در جبران خسارت های وارده در مراکز ترک اعتیاد  باید به یقین رسید که ضرری رسیده و این ضرر منتسب به شخص مشخصی هست و در آخر اینکه قابل جبران باشد و اگر عمدی و یا سهوی بوده باید بصورت قانونی و به شکل صحیح جبران خسارت های وارده را مطالبه کرد.

نادریان در جمع مسئولین مراکز ترک اعتیاد ضمن طرح موارد زیر؛ خواستار توجه تمامی مستخدمین دولیت و مسئولین مراکز به قانون های مدنی ، کیفری و سایر دستورالعمل های مرتبط با نحوه مدیریت مراکز شدند:

►مسئولیت مدنی و کیفری؛ متوجه مسئولین مراکز ترک اعتیادی  که پروانه فعالیت به نام خودشان بوده و به صورت غیر رسمی تفویض اختیار می کنند .(باید بصورت رسمی درخواست لغو جوز به سازمان مربوطه اعلام گردد)

► بالابردن نظارت ها نسبت به نامه های رسمی ارسالی به قوه قضائیه

►اهمیت قائل شدن و رعایت منشور حقوق شهروندی و حقوق اولیه انسانی در تمامی سلسله مراتب مجموعه تحت سیطره.

►مسئولین مراکز درقبال افراد در مرکز(معرفی از طرف خانواده/ معرفی با  دستور قضایی) مسئولیت مدنی و کیفری دارند که باید مورد توجه قرار گیرد

►هرکس ضرری را وارد کند (مادی / معنوی/روحی و روانی) درصورت تشخیص تیم پزشک قانونی باید جبران خسارت گردد

►مسئولین مراکز مقید به تلاش برای درمان هستن و نه نتیجه(در روند درمانی اگر بیماری دوباره لغزش نماید مسئولیتی توجه مراکز نیست و تنها تمرکز بر ارائه صحیح شیوه های صحیح  درمانی باشد)

►  در زمان  معرفی افراد بیمار بعنوان معتاد متجاهر (موضوع ماده 16)تشخیص شرایط مورد نیاز با نظرخواهی از  کارشناسان خبره و یا کسانی که پژوهشی در این زمینه انجام داده صورت پذیرد.

►استفاده درست از اموال عمومی که توسط نهادی در اختیار شما قرار داده شده ه منظور ارائه اهداف مطلوب

► اهمیت قائل شدن به بحث مسئولیت کیفری در زمان اعزام و یا پذیرش هر فرد توسط نهاد ها و مسئولین ذیربط

►فرم های زمان پذیرش  بیمار باید بصورت کیفی و با ذکر جزئیات توسط افراد مسئول و مرتبط تکمیل  گردد

► اهمیت حضور مداوم  پزشک،  روانپزشک و مددکار  در مراکز ترک اعتیاد و تکمیل و تائید فرم توسط فرد متخصص.

► فرم ها و متدهای موجود در مراکز توسط سازمان بهزیستی تعبیه شده و مسئولیت اجرایی متد های خارج از شیوه نامه رسمی سازمان برعهده مسئول مراکز می باشد..

► نحوه اقدامات درمانی به شکلی درست و اصولی و با توجه به متدهای سازمان بهزیستی و علوم پزشکی  اجرا گردد.

► از هرگونه رفتار ایزایی برای دستیافتن به نتیجه خودداری گردد و هدف تلاش برای بهبود و درمان باشد

► از آنجایه میزان وابستگی و مدت مصرف افراد متفاوت می باشد، درصورت تشخصی پزشک و یا مددکار با مکاتبه رسمی از مقام قضائی می توان برای تمدید دوره درمان مجوز های  لازم را دریافت کرد.

► گزارشات از روند درمانی افراد بصورت کامل ثبت و به دستگاه قضایی اعلام نمایند(با ذکر جزئیات از نحوه درمان و سایر شیوه های مورد استفاده)

کد خبر 70050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد