نزدیک به ۲۰۰ خانواده توانمند سازی  در دوران  نوجوانی را فرا گرفتند

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان از برگزاری دوره آموزشی توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی به آموزشگران و مدرسین مراکز تحت نظارت بهزیستی خبر داد و گفت: آموزش والدین و توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی مورد توجه بهزیستی است و این طرح در سال گذشته برای نخستین بار در شهرستان های زنجان، ابهر و خدابنده اجرا شد و ۱۶۰ خانواده تحت پوشش این طرح، از آموزش مدرسان بهره گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری هدف از برگزاری این کارگاه را تربیت مربیان متخصص در زمینه آموزش خانواده های دارای نوجوان برشمرد و افزود: نوجوانی دوره ای پر از فراز و نشیب بین کودکی و بزرگسالی است. که با تغییرات بسیار سریع هیجانی، عاطفی و ارتباطی همراه است.

وی اضافه کرد: پژوهش های و آمارهای بسیاری نشان داده است که نوجوانی افراد تا حد زیادی می تواند پیش بینی کننده موفقیت، کفایت و بهزیستی دوران بزرگسالی باشد. افرادی که به هر دلیل نمی توانند دوران نوجوانی و بلوغ  را با سازگاری پشت سر بگذارند، در بزرگسالی نیز مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری را تجربه می کنند. از این رو باید در روان شناسی کودک و نوجوان به این مرحله تحولی و تغییرات آن نگاه ویژه ای داشت.

این مسئول ادامه داد: نوجوان باید با کمک خانواده کنترل هیجان، مهارت های خودیاری و مدیریت روابط با همسالان را بیاموزند تا بتوانند گذار از کودکی به بزرگسالی را به بهترین نحو انجام داده و تبدیل به بزرگساللانی با کفایت و خشنود شوند. در همین راستا دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور با هدف کاهش مشکلات دوران بلوغ و نوجوانی به عنوان یکی از مهمترین مراحل زندگی و زیر بنای بزرگسالی با تهیه کتاب آموزش والدین و توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی تلاش نموده است تا درمانگران و مدرسین و آموزشگران آموزش دیده بتوانند نیازهای تحولی نوجوانان را به والدین آموزش داده و در مقابل  مسایل و مشکلات دوران نوجوانی راهکارهایی عملیاتی و مثبت در اختیار آن ها قرار دهند؛ راهکارهایی که از سویی  رفتارهای پر خطر را در نوجوان مدیریت کرده و از سوی دیگر رفتارهای مثبت و هدفمند را در آن ها ایجاد می کند.

بیگلری تصریح کرد: در این دوره های آموزشی سعی شده است که والدین با نوجوانی و ویژگی های طبیعی آن آشنا شوند. اختلالات روان شناختی و روان پزشکی که زیر بنای برخی مشکلات نوجوانی است به آن ها معرفی گردیده تا در صورت مشاهده به روان شناس و مشاور مراجعه نمایند. پیش نیازهای اساسی برای مدیریت نافرمانی طبیعی در نوجوان آموزش داده می شود و همچنین گام های مدیریت رفتاری نوجوانان و مدیریت مسایل خاص در نوجوانی و توانمند سازی خانواده پرداخته می شود.

کد خبر 68018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد