انجام مشاوره‌ و آگاه‌سازی گروه‌های پرخطر راهبرد مهم بهزیستی زنجان است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک، آگاه‌سازی و حساس کردن گروه هدف، شناسایی افراد پرخطر، پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از ایرنا سلمان حسینی افزود: اطلاعات کم مردم و نبود مشاوره ژنتیک به خصوص در مواردی که بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد، می‌تواند موجب تکرار همان بیماری در نسل بعدی شود.

وی اضافه کرد: مشاوره ژنتیک با ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده های در معرض خطر یا خانواده هایی که در حال حاضر عضو مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی دارند گامی بسیار موثر در جهت تشخیص و همچنین افزایش سطح آگاهی عموم مردم برای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه بر می دارد.

حسینی با بیان اینکه در زمان حاضر یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و یک مرکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی فعالیت می کند، ادامه داد: در 6 ماهه اول سال تعداد ۲۷ خانواده نیازمند، یارانه هزینه آزمایش ژنتیک دریافت کردند.

وی با اشاره به مراجعه نزدیک به ۳۰۰ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک در 6 ماهه اول سال جاری اظهار داشت: پیشگیری از تولد فرزند معلول می تواند اهمیت بسزایی در کاهش بروز بیماری‌های ژنتیکی و ارتقاء سطح زندگی کودکان داشته باشد.

حسینی اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و علل انواع آسیبهای منجر به کم توانی (معلولیت) ها با پرسشگری از افراد جامعه هدف در سال جاری را  یادآور شد و گفت: این طرح بسیار مهم و علمی در سال گذشته در استان اجرا شد و در سال جاری نیز ادامه دارد.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان زنجان در این شیوع شناسایی، افراد دارای حداقل یک محدودیت عملکری شدید و خیلی شدید و دارای ۳ تا ۵ محدودیت متوسط تا خفیف وحتی با شدت خفیف ۵ تا ۲۵ درصد مورد سنجش قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح شناسایی افراد دارای کم توانی های مرتبط با آسیب‌های شناختی شامل ذهنی - هوشی و دوران رشد، آسیب های حسی شامل بینایی- شنوایی آسیب های صوت و گفتار و آسیبهای حرکتی با منشاء ارتوپدی و نورولوژیک مد نظر قرار گرفته است.

کد خبر 67941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد