در رسانه | گوش‌هایی که از شنیدن ترحم بیزارند

۱۵ اکتبر مصادف با روز جهانی نابینایان بوده و در کشور ما این روز به عنوان هفته نابینایان گرامی داشته می شود، روز روشندلانی که اگرچه چشمی برای دیدن ندارند اما با چشم دل می بینند و همه چیز را حتی بهتر از انسان های بینا لمس و درک می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نابینایان امروزه بخش مهمی را از جامعه بشری به خود در سراسر کره خاکی اختصاص داده اند، افرادی که از نعمت بینایی محروم بوده و همین مساله در پاره ای اوقات به محرومیت آنها از دریافت خدمات رفاهی و آموزشی منجر شده و زندگی آنان را سخت‌تر و دشوار کرده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل بهزیستی قزوین، از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری این استان، بیش از پنج هزار نابینا شناسایی شده‌اند که از مهمترین مشکلاتشان می توان به اشتغال، ازدواج، تحصیل، برخورداری از خدمات شهری و اجتماعی و ارتباط با همنوعان اشاره کرد.

نابینایان همچون سایر افراد جامعه حق بهره‌گیری از تمامی امکانات رفاهی معمول را دارند و حق آنان است که از خدمات اجتماعی از جمله پیاده‌راه و خیابان های شهری، بزرگراه‌ها و وسایل ترابری همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، و در نهایت اماکن عمومی مانند هتل ها، مراکز تفریحی و مذهبی همانند سایر آحاد و اقشار جامعه استفاده کنند.

این در حالی است که متاسفانه برخی امکانات ایجاد شده در سطح شهرها مناسب استفاده نابینایان نبوده و همین مساله باعث ایجاد مشکلاتی برای این قشر از جامعه می کند و این در حالی است که برخی افراد نیز به صورت ناآگاهانه و با رعایت نکردن حقوق نابینایان، خواسته یا ناخواسته آسیب های روحی و روانی برای آنان ایجاد می کنند.

جمعی از نابینایان قزوینی همزمان با هفته نابینایان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن برشمردن کمبودها و مشکلات حمایتی خود، خواستار رفع بخشی از این معضلات اجتماعی شدند.

این عده نبودن دستورالعمل‌های قانونی برای ایجاد و ارایه تسهیلات و خدمات اجتماعی و شهری برای معلولان و الزام آور نبودن قوانین تصویب شده در بخش اشتغال را از مهمترین مشکلات معلولان، به ویژه نابینایان دانستند.

گوش‌هایی که از شنیدن ترحم بیزارند

یک روشندل قزوینی با اشاره به مسایل و مشکلات این قشر از جامعه، گفت: اجرایی کردن قانون سه درصد مجوزهای استخدامی در جذب معلولان توسط اداره‌ها و نهادهای دولتی بخش قابل توجهی از مشکلات این قشر را حل خواهد کرد.

امیرعلی اصغری تصریح کرد: باید برای اجرای قانون اشتغال معلولان، اهرم فشار و ضمانت اجرایی تعریف و با متخلفان برخورد شود.

یک روشندل دیگر قزوینی در این رابطه اظهار داشت: بسیاری از ما حتی با هزینه‌های شخصی اقدام به فراگیری مهارت های شغلی می‌کنیم، اما در زمینه اشتغال برخی کارفرمایان در به کارگیری ما متاسفانه کمتر رغبتی از خود نشان می‌دهند.

محمد ابراهیمی افزود: به جز تحصیل، ازدواج و دیگر مشکلات زندگی فردی، جامعه نیز با دلسوزی‌های بی مورد خود موجب ناراحتی و عذاب روحی و روانی ما هم می‌شود.

به عقیده وی، در راستای تغییر نگرش‌ها، باید با فرهنگ سازی در جامعه نگاه آحاد مردم نسبت به معلولان، به ویژه نابینایان را تغییر داد.

یک روشندل دیگر قزوینی اظهار داشت: براساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان، معابر و اماکن عمومی و خدماتی بایستی برای معلولان آماده سازی شود تا آنان بتوانند به راحتی تردد کرده و از خدمات شهری نیز همانند سایر اقشار جامعه استفاده کنند.

سارینا رشوند یادآور شد: ایجاد مراکز فرهنگی و کتابخانه برای نابینایان اقدامی است که با همکاری چند نهاد و دستگاه اجرایی از جمله بهزیستی و شهرداری باید انجام شود و این کار نباید تنها در مرکز استان، بلکه در سایر شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به توان پایین مالی معلولان، اضافه کرد: تجهیزات کمک آموزشی، ساعت و رایانه گویا، قلم، عینک، عصا، ارایه تسهیلات کم بهره و در نهایت کمک هزینه درمان از جمله کمک هایی هستند که مراکز حمایتی مانند بهزیستی و سایر نهادهای ذیربط بایستی در اختیار نابینایان قرار دهند.

گوش‌هایی که از شنیدن ترحم بیزارند

نابینایان ترحم نمی‌خواهند، اشتغال و مناسب سازی مطالبه جدی همه آنهاست

رییس هیات مدیره موسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین، اشتغال را به عنوان مهمترین اولویت و نیاز نابینایان دانست و یادآور شد: نابینایان به عنوان بخش مهمی از آحاد جامعه نیازمند ترحم نبوده بلکه اشتغال و مناسب سازی فضای شهری مطالبه جدی همه آنها است.

غلامرضا بخشی افزود: افراد نابینا به‌ عنوان یکی از اقشار جامعه به دلیل فقدان یا نقص در حس بینایی، در ارتباط با محیط پیرامونی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی اظهار داشت: نابینایان براساس توانایی در دیدن به ۲ دسته تقسیم می‌شوند، نابینایان مطلق شامل افرادی که هیچ توانایی برای دیدن ندارند و یا کم‌بینا یا نیمه‌ بینا، یعنی افرادی که نابینای مطلق نبوده اما بینایی آنها به حدی کم است که تنها توانایی دیدن محیط پیرامون خود را به وضوح دارند.

بخشی با اشاره به مناسب سازی فضاها و مبلمان شهری برای معلولان و نابینایان، خاطرنشان کرد: محیط‌ شهرها نیز باید به‌ گونه‌ای طراحی شوند که برای افراد معلول، به ویژه نابینایان به راحتی قابل استفاده بوده و در عین حال زمینه رفاهی و تردد آسان برای آنان را هم فراهم کند.

به گفته وی، یکی از اولویت‌ و دغدغه‌های اصلی نابینایان، تردد در سطح شهر و معابر عمومی بوده که موضوع مهم و چالش برانگیز در این زمینه، مناسب‌ سازی محیط شهری از سوی دستگاه‌های ذیربط، به ویژه شهرداری‌ها است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نابینایان به طور معمول حتی برای تردد از اماکن عمومی و خیابان‌هایی که به اصطلاح ایمن سازی شده اند، دچار مشکلاتی هستند در حالی که هر جا عصای سفید نابینایان مشاهده شود اولویت عبور با آنان می باشد و به همین جهت احترام به حقوق این قشر امری بدیهی و اجتناب آمیز است.

وی با بیان اینکه در حوزه مناسب سازی فضای شهری اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، تاکید کرد: سرمایه گذاری‌هایی برای انجام این مساله در سطح برخی شهرها می‌شود اما متاسفانه نتوانسته خواسته نابینایان را در این زمینه محقق کند و به همین جهت در پاره ای موارد شاهد هدر رفت سرمایه ها در این رابطه نیز بوده ایم.

رییس موسسه نابینایان قزوین با اشاره به استاندارد نبودن موزاییک‌های هشدار دهنده برای نابینایان، افزود: یکی دیگر از مسایلی که حضور نابینایان در اجتماع را با مشکل مواجه می‌کند خطوط هشدار دهنده در فضای شهری است که به شکل استاندارد انجام نشده است.

بخشی ادامه داد: متاسفانه به دلیل قرارگیری نادرست این نوع موزاییک‌های هشدار دهنده در مسیر عبور یا قرار گرفتن آنها نزدیک جوی آب و یا اینکه عدم آگاهی شهروندان از این موضوع باعث می شود تا آنان با قراردادن وسایل خود برروی آن و یا تردد ناآگاهانه وسایل نقلیه موتوری مانند موتورسیکلت برروی این موزاییک ها، باعث از بین رفتن شکل استاندارد آنها می شود.

وی اضافه کرد: شهروندان ضمن آگاهی نسبت به موازییک های هشدار دهنده، کاربرد این موضوع مهم نیز باید در دستور کار رسانه ها در جهت فرهنگ سازی قرار گیرد.

بخشی با اشاره به وجود قانون حمایت از حقوق معلولان، خاطرنشان کرد: قانون بسیار جامع و مناسبی در رابطه با حقوق معلولان وجود دارد که متاسفانه در اجرا مشکل داشته تا جایی که براساس آمارهای رسمی، با وجود تلاش دستگاه های مختلف، هنوز نرخ بیکاری در نابینایان بیش از افراد عادی است که این مساله به دلیل دید جامعه از افراد نابینا، به عنوان افراد دارای معلولیت است.

گوش‌هایی که از شنیدن ترحم بیزارند

قانون حمایت از حقوق معلولان به خوبی نگاشته شده اما به درستی اجرا نمی‌شود

رییس موسسه نابینایان استان قزوین با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان به خوبی نگاشته شده اما به درستی اجرا نمی‌شود، افزود: سهمیه استخدامی سه درصدی معلولان به خوبی اجرا نمی‌شود یا دستگاه‌ها کار مناسبی را برای معلولان در نظر نمی‌گیرند و در عین حال نیز مشاغلی مثل اپراتور تلفن که پیش از این برای این قشر در نظر گرفته می شد، به دلیل پیشرفت امکانات دیجیتالی باعث شده تا این افراد کمتر به کار گرفته شوند.

بخشی با انتقاد از محقق نشدن قانون جذب سه درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی، خاطرشنا کرد: نابینایان نیز عضو جامعه هستند و مسوولان باید در این خصوص چاره‌ اندیشی کنند، براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، ادارات دولتی موظفند سهمیه مورد نظر را برای استخدام معلولان رعایت کنند اما متاسفانه این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان خوب نگاشته شده اما در بحث اجرایی کارکرد و قابلیت خود را ندارد، تصریح کرد: دورنمای این قانون خوب بوده تا جایی که در آن حتی تاکید شده معلولانی که بیکار هستند تا زمان پیدا شدن شغل، دولت موظف به پرداخت حداقل حقوق اداره کار به آنان است، اما در عمل چنین نیست.

به گفته وی، در سال ۸۳ طرح حمایت از حقوق معلولان در ۱۶ ماده به تصویب رسید که ماده ۱۶ آن در واقع خط بطلان بر ۱۵ ماده قبلی کشیده، یعنی جایی که اشاره دارد "در صورت تامین منابع مالی کارفرما موظف به جذب افراد معلول است".

وی یادآور شد: همچنین در سال ۹۶ نیز قانون حمایت از حقوق معلولان در ۳۴ ماده به تصویب رسید که همان نیز تاکنون اجرایی نشده و طی این سال‌ها هنوز در بحث اشتغال، معلولان بی‌بهره از این مساله مانده‌ است.

بخشی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ نابینا و کم بینا در استان قزوین تحت پوشش این موسسه قرار دارند و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

گوش‌هایی که از شنیدن ترحم بیزارند

چهار هزار و ۸۵ نابینا در قزوین مستمری دریافت می‌کنند

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین در این رابطه با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۴۶ معلول نابینا در سطح استان، اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۵ نابینا از سوی این نهاد مستمری دریافت می کنند.

راحله جاتن تاکید کرد: نابینایی و کم‌بینایی یکی از معضلاتی است که در برخی افراد به دلیل مساله ژنتیکی و در بسیاری از موارد دیگر به دلیل برخی بیماری‌ ها و انواع عفونت‌ها بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند، تاکید کرد: بیشترین علت نابینایی و اختلالات بینایی در جوامع در حال توسعه آب مروارید، تنبلی چشم، عیوب انکساری، آب سیاه و تصادفات رانندگی است.

جاتن با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز نابینایی موثر هستند که می‌توان به برخی از بیماری ها، عوامل ژنتیکی و مادرزادی اشاره کرد، افزود: در این میان بیش از ۲ هزار مورد به‌ صورت مادرزادی نابینا هستند و عوامل ژنتیکی نیز با ۱۰۳ مورد کمترین عامل مؤثر در نابینایی را به خود در این استان اختصاص داده است.

این مسوول یادآور شد: سازمان بهزیستی براساس جایگاه حقوقی و رسالت خود و در چهارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان را برعهده داشته و پیگیر روند اجرای قوانین حمایتی مرتبط با این افراد است و برهمین اساس تمامی گروه‌های دارای معلولیت، از جمله افراد نابینا و کم بینا طبق نوع و شدت معلولیت، سطح عملکرد، محدودیت‌ها و نیازهای خود، از خدمات تخصصی این سازمان بهره مند هستند.

به گفته جاتن، نابینایان به عنوان عضوی از جامعه حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی را داشته و معابر عمومی، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین مراکز خدماتی و خرید بایستی به گونه ای طراحی شوند تا هیچ محدودیتی برای این افراد به همراه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: نابینایان و کم بینایان جامعه ما حق اشتغال، کسب درآمد، استخدام در ادارات، شرکت‌ها و دستگاه های عمومی، حق آموزش و سایر موارد حقوقی مربوط به انسان های عادی را به عنوان عضوی از اجتماع دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: هم اکنون پنج هزار و ۲۴۶ فرد دارای معلولیت بینایی در سطح استان قزوین وجود دارد که از این میان سه هزار و ۲۸۰ نفر مرد هستند.

جاتن اضافه کرد: از نظر شدت معلولیت نیز یک هزار و ۴۳۱ نفر دچار مشکلات شدید و خیلی شدید هستند و مابقی نیز مشکلات متوسط یا خفیف دارند.

این مسوول با اشاره به اینکه افراد نابینا توانمندی‌های بسیار زیادی داشته و اغلب نیز تحصیلات مناسبی دارند تا جایی که ۳۰۷ نابینا دارای مدرک دیپلم تا دکتری بوده و در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه و خدمات فعالیت می کنند، افزود: بیش از ۶۰ درصد از نابینایان استان قزوین متاهل و مابقی مجرد بوده که اگر زمینه ازدواج آنها فراهم شود در تهیه جهیزیه و تسهیلات ازدواج به آنها کمک می‌کنیم.

جاتن، مهمترین مشکل جدی نابینایان استان را اشتغال دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا زمینه اشتغال این قشر از جامعه ایجاد شود و در این میان خیران و صاحبان صنایع باید به این باور برسند که این افراد توانمند، مدیر و هوشمند بوده و توانایی کار کردن را دارند.

وی با اشاره به پرداخت مستمری و کمک‌ هزینه معیشتی، افزود: تجهیزات توانبخشی مختص نابینایان از جمله عصای سفید، اسپیکر، دستگاه ضبط صدا، ساعت گویای مچی و رومیزی و ماشین‌حساب گویا در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

این مسوول یادآور شد: همچنین حمایت‌های مالی غیرمستمر از جمله کمک‌ هزینه بهبود تحصیلی دانش آموزان معلول، شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، کمک‌هزینه ایاب‌ و ذهاب معلولان و مناسب‌سازی منزل مسکونی نیز از دیگر خدمات ارایه شده بهزیستی به نابینایان است.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم نابینایان در قزوین، عدم مناسب‌ سازی معابر و مکان‌های عمومی بوده که در این خصوص طی سال های گذشته اقداماتی انجام شده اما هنوز کافی نیست.

کد خبر 67297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد