دیدار جمعی از افراد نخبه دارای معلولیت با رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور، گفت: تنظیم دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یا سالمند در فرآیند دادرسی در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور که با حضور «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: در یک سال اخیر این دومین مرتبه‌ است که با اعضای جامعه نابینا و ناشنوا جلسه برگزار می‌کنیم؛ در این قبیل جلسات هدف ما آن است که بیشتر شنونده مسائل و مشکلات مدعوین باشیم و در حد توان درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها برآییم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصمیمات جلسه پیشین با اعضای جامعه ناشنوا و نابینا، گفت: در جلسه قبلی با نمایندگان و منتخبین جامعه نابینا و ناشنوای کشور مقرر شد سازمان بازرسی اجرای دقیق و همه‌جانبه «قانون حمایت از حقوق معلولان» را پیگیری و نظارت کند؛ در این راستا اقداماتی از جانب سازمان بازرسی انجام شد و جلساتی با مسئولان سازمان بهزیستی ترتیب داده شد؛ بدون تردید در راستای حفظ و ارتقای حقوق معلولان با افراد و بخش‌هایی که از اجرای قانون مزبور تخطی کنند، برخوردهای قانونی به عمل خواهد آمد.

وی در همین راستا افزود: دستورالعملی در زمینه «قانون حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است؛ بر همین اساس از شما منتخبین و نخبگان جامعه نابینا و ناشنوای کشور دعوت می‌کنیم نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را برای گنجاندن در این دستورالعمل به دستگاه قضایی ارائه دهید.  

رئیس دستگاه قضا همچنین به تصمیم دیگری که در جلسه پیشین با اعضای جامعه ناشنوا و نابینا ناظر بر «برگزاری آزمون مترجم رسمی زبان اشاره ایرانی» اتخاذ شده بود، گریزی زد و گفت: به همت معاونت حقوقی قوه قضاییه، تیر سال جاری برای نخستین بار در کشور «آزمون جذب مترجم رسمی زبان اشاره» برگزار شد که این مهم نیز نتیجه جلسه پیشین ما با نمایندگان و منتخبین جامعه گرانقدر ناشنوا و نابینا بود.

رئیس عدلیه با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» و «سازمان بهزیستی» برای شناسایی و رفع مسائل و مشکلات معلولان و نابینایان و ناشنوایان کشور، بر استمرار این جلسات و تشکیل کارویژه‌ها و پیشبرد طرح‌های مشترک میان دو نهاد مزبور تاکید کرد.    

محسنی اژه‌ای با تاکید بر ضرورت هرچه بیشتر و وثیق‌تر شدن ارتباط میان قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و جامعه نابینا و ناشنوای کشور، پیشنهاد داد کارگروهی با عضویت نمایندگانی از قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و جامعه نابینا و ناشنوا به منظور شناسایی، بررسی و رفع مسائل و مشکلات این قشر گرانقدر تشکیل شود؛ وی در همین راستا تاکید کرد: دستگاه قضایی برای تحقق این مهم آمادگی کامل دارد.

رئیس قوه قضاییه با طرح سؤالاتی درباره موضوعاتی نظیر «وضعیت شاغلین نابینا و ناشنوا در همه سازمان‌ها از جمله دستگاه قضایی»؛ «وضعیت زندانیان نابینا و ناشنوا» و «نحوه ارتباط ‌گیری اعضای جامعه نابینا و ناشنوا با دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور برای پیشبرد امورشان»، از اعضاء و منتخبین جامعه نابینا و ناشنوای کشور خواست پیشنهادات و راهکارهای خود را به منظور بهبود وضعیت و شرایط در قبال موضوعات یادشده ارائه دهند؛ رئیس عدلیه در همین راستا گفت: درصدد هستیم در جهت رفع مسائل مزبور اقداماتی را ترتیب دهیم بنابراین پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از سوی شما منتخبین جامعه نابینا و ناشنوا، منشاء اثر خواهد بود.  

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه انسان با پیمودن مراحل لازم می‌تواند به کمال نائل شود، اظهار کرد: انسان به ماهوی انسان بودن می‌تواند به کمال و سعادت و قرب الهی نائل شود و طی مسیر کمال و سعادت توسط آدمی ارتباطی با اعضاء و جوراح و حواس او ندارد؛ البته بدیهی است انسانی که از حواس و جوارح بیشتری برخوردار است طبیعتاً مسئولیت بیشتری نیز دارد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به استعدادها و قدرت تمرکز و تجزیه وتحلیل بالای افراد نابینا و ناشنوا اشاره کرد و بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قابل توجه اعضای جامعه نابینا و ناشنوا در بخش‌های مختلف کشور تاکید کرد.  

خداییان: بازرسی ترک فعل دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را احصاء کرده است

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی اظهار کرد: پس از تاکیدهای سال گذشته رئیس دستگاه قضا در زمینه نظارت بر نحوه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان بازرسی سازوکار مشخصی را در زمینه نظارت بر نحوه اجرای این قانون تعریف کرد.

وی با اشاره به امتیازات خوب و مناسبی که برای معلولان در قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده است، گفت: تامین زمین مناسب برای ساخت مسکن، متناسب سازی اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل، رایگان کردن حمل و نقل درون شهری و نیم بها کردن حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی، در نظر گرفتن سهمیه‌های اختصاصی و همچنین تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتن معلولان، از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای این عزیزان در قانون حمایت از حقوق معلولان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عدم راه اندازی صندوق حمایت از معلولان، گفت: با وجود آنکه چند سالی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان می‌گذرد اما هنوز صندوق حمایت از معلولان به خوبی فعال نشده و مجوزهای لازم را نگرفته و تامین اعتبار نشده است.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه اکنون بازرسی‌ها در زمینه نظارت بر روند اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان رو به اتمام است، افزود: در جریان این بازرسی‌ها مشخص شد بسیاری از دستگاه‌هایی که قانون حمایت از حقوق معلولان برای آنها تکالیفی را در نظر گرفته بود، به تکالیف خود عمل نکردند و بودجه‌هایی که ذیل این قانون پیشبینی شده بود نیز اختصاص داده نشده است.

خداییان با بیان اینکه سازمان بازرسی ترک فعل دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را احصاء کرده است، گفت: این دستگاه‌ها به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

قدرتی: تنظیم دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یا سالمند در فرآیند دادرسی

حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی معاون حقوقی قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره در سال جاری که ۱۸ نفر در آن پذیرفته شدند، اظهار کرد: پس از برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره در سال جاری، در صدد هستیم این آزمون را در سال آینده نیز برگزار کنیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: در نتیجه اقدامات و پیگیری، سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی، رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را در دفترچه‌های آزمون خود گنجاندند.

وی افزود: پیرو رهنمودهای رئیس قوه قضاییه و بر اساس پیشنهادهای شبکه ملی نابینایان، دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یا سالمند در فرآیند دادرسی، در ۱۵ فصل و ۳۵ ماده تنظیم شده و امیدواریم این دستورالعمل به زودی و پس از طی فرآیندهای قانونی ابلاغ شود.

جهانگیر: همکاری‌های تنگاتنگ سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سال‌های گذشته تاکنون

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سال‌های گذشته تا کنون، اظهار کرد: دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه با همکاری سازمان بهزیستی، اقدامات پیشگیرانه خود را در سه سطح ستادی، استانی و شهرستانی و در حوزه‌هایی نظیر سلب حضانت اطفالی که در وضعیت مخاطره‌آمیز قرار دارند، فرزندخواندگی، کودک‌همسری، اصلاح  و بازاجتماعی کردن اطفال و خانواده‌هایی که سرپرستان آنها خانم هستند و همچنین افراد نابینا و ناشنوا، انجام می‌دهد.

قادری: ساختار کنونی سازمان بهزیستی تکافوی وضعیت کنونی را نمی‌دهد

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی نیز در این جلسه، اظهار کرد: برگزاری جلسات مشترک میان منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوای سراسر کشور با رئیس دستگاه قضا، قطعا در حضور موثرتر افراد دارای معلولیت در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جامعه مخاطب سازمان بهزیستی بیش از ۷ میلیون نفر است، گفت: ساختار کنونی سازمان بهزیستی تکافوی وضعیت کنونی را نمی‌دهد و ضرورت دارد که ساختار و منابع سازمان بهزیستی نسبت به جمعیت مخاطب آن بروزرسانی شود و ارتقاء یابد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از رئیس قوه قضاییه درخواست کرد که سازوکاری را مشخص کند تا این سازمان دارای نقش مستشاری و مشورتی برای دستگاه قضایی باشد.

کد خبر 67133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد