در رسانه | نابینایان بوشهری از خواسته‌های خود می‌گویند

نابینایان هر چند از نعمت بینایی محروم هستند اما همواره سعی می‌کنند استعداد و هنرهای خود را به جامعه نشان دهند و با چشمان درون خود محیط پیرامونی خود را لمس و درک کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان روشهر به نیل از فارس،  تصور کردن دنیای نابینایان برای یک ثانیه هم کار بسیار سخت و دشواری است و شاید ممکن هم نباشد. روز جهانی عصای سفید بهانه‌ای شد تا مشکلات و سختی‌های این افراد را تا حدودی بررسی کنم و پای صحبت‌های شان بنشینم.

نابینایان هر چند از نعمت بینایی محروم هستند اما همواره سعی می‌کنند استعداد و هنرهای خود را به جامعه نشان دهند و با چشمان درون خود محیط پیرامونی خود را لمس و درک کنند.

نابینایان هر چند از نعمت بینایی محروم هستند اما همواره سعی می‌کنند استعداد و هنرهای خود را به جامعه نشان دهند و با چشمان درون خود محیط پیرامونی خود را لمس و درک کنند.

روشندلان چه خواسته‌ای دارند؟

ایرج ۵۵ ساله یکی از نابینایانی است که به سراغ آن میروم و پای دغدغه‌ها و سختی‌هایی که بر وی گذشته است می‌نشینم.

ایرج می‌گوید: مسؤولان بارها از حقوق شهروندی صحبت می‌کنند آیا واقعا این حقوق شامل نابینایان جامعه هم می‌شود؟ متاسفانه تبعیض‌ها و نابرابری‌های زیاد در جامعه باعث شده است که بر روی دردهای ما افزون شود.

وی ادامه می‌دهد: حداقل ترین خواسته ما نابینایان این است تمامی ادارات در شهرها مکلف شوند، ایمن سازی و مناسب سازی‌های لازم را برای معلولین انجام دهند، تا خطرات کمتری آن‌ها را تهدید کند.

اشتغال یکی از دغدغه‌های نابینایان

این مرد ۵۵ ساله بوشهری بیان می‌کند: یکی از مشکلات اساسی این قشر موضوع اشتغال است و بر اساس قانون باید زمینه برای اشتغال نابینایان در ادارات فراهم شود اما بعضا به این مورد توجهی نمی‌شود.

این روشندل دشتستانی با بیان اینکه یکی از استعدادهایی که خداوند به من عنایت داده است شروه خوانی است، اضافه می‌کند: تعداد قابل توجهی از سوره‌های قرآن کریم را از حفظ می‌خوانم و در زمینه شروه خوانی نیز در مراسمات مختلف استان و خارج استان شرکت می‌کنم اما هیچ وقت از این هنر و استعداد خدادادی‌ام به چشم پول به آن نگاه نکرده‌ام.

به سراغ حسن می‌رویم جوان ۲۳ ساله‌ای که هنگام تماس با شور و اشتیاق حاضر به گفتگو می‌شود. حسن با سرشار از شور و جوانی می‌گوید: موضوع مناسب سازی مبلمان شهری برای ما معمولا از اهمیت بالایی برخودار است، اما یکی از مهمترین موضوعات به نظرم فرهنگ سازی است.

این جوان ادامه می‌دهد: بارها شده در خیابان مردم و رانندگان ماشین‌ها به ما عصا سفیدها احترام نمی‌گذارند و ما دوست داریم با ترحم با ما رفتار شود تا مرهمی بر زخم‌های مان شود و به نظرم باید برای افراد کلاس‌های آموزشی برگزار شود.

ازدواج دغدغه دیگر روشندلان

 وی عنوان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات ما ازدواج است، از طرفی در مسئله اشتغال مشکل داریم، و به ندرت شخصی پیدا می‌شود که حاضر به پذیرش یک معلول باشد، ما نیز دوست داریم در سفر زندگی یک همراه و مونس داشته باشیم.

حسین اسدی راد در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: نابینایان و قانون عصای سفید تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال است که دید را کاهش می‌دهد و پیشرفت آن سبب کم بینایی یا نابینایی می‌شود و راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اضافه می‌کند: در اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۱۳۶ کودک ۳ تا ۶ سال استان بوشهر در پایگاه‌های غربالگری با رعایت کامل پروتکل بهداشتی مورد سنجش قرار گرفتند.

آمار نابینایان استان بوشهر

وی تصریح کرد: تعداد کل نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان بوشهر سه هزار و ۴۱۶ نفر است که دو هزار و ۱۵۲ نفر مرد و یک هزار و ۲۶۴ نفر زن نابینا استان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند؛ که شهرستان دشتستان بیشترین آمار نابینایان و شهرستان عسلویه کمترین تعداد نابینا را دارا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان کرد: امسال برای ۲۱۲ نفر از نابینایان هزینه رفت و آمد فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی به مبلغ ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

اسدی راد با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های گویا ویژه نابینایان در استان بوشهر اظهار کرد: ۵۰۰ نفر نابینا در شهرستان دشتستان و یک‌هزار نابینا در بوشهر از خدمات کتابخانه گویا بهره می‌برند.

امید است بار دیگر روز جهانی عصای سفید برای مدیریت شهری در زمینه مبلمان سازی یک تلنگر باشد و متولیان امر به مشکلات معیشتی و اشتغالی روشندلان جامعه بیش از پیش توجه نمایند.

کد خبر 67077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد