در رسانه/ بیش از ۶۸ هزار کودک استان بوشهر زیر پوشش طرح تنبلی چشم قرار می‌گیرند

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۶۸ هزار و ۴۵۲ کودک سه تا ۶ سال این استان زیر پوشش طرح تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از ایرنا ، حسین اسدی راد روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح تنبلی چشم از اردیبهشت ماه هر سال آغاز و تا پایان اسفند  ادامه دارد و تاکنون ۱۰ هزار و ۱۳۶ کودک این استان زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: از جمعیت کودکان بررسی شده در طرح تنبلی چشم ۱۱ کودک به پزشک ارجاع شده اند.

اسدی راد گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده ۲۲۲ پایگاه شامل تمام مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، مراکز مثبت زندگی زیر نظر بهزیستی و پایگاه‌های دائمی که به طور معمول در اداره‌های بهزیستی هر شهرستان برپا می شود آمادگی اجرای طرح تنبلی چشم را دارند.

وی ادامه داد: از جمعیت ۳۴ هزار و ۱۲۳ نفری کودکان رده سنی سه تا ۶ سال بررسی شده این استان در سال گذشته ۱۹۹ نفر معادل یک درصد مبتلا به تنبلی چشم داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: افزون بر این در بررسی انجام شده ۱۱۷ کودک نیز نیازمند استفاده از عینک تشخیص داده شدند که هزینه تهیه عینک به آنها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح تنبلی چشم و شناسایی و درمان به موقع کودکان مبتلا می‌توان از معلولیت بینایی آنان جلوگیری کرد.

اسدی راد یادآور شد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال است که دید را کاهش می‌دهد و پیشرفت آن سبب کم بینایی یا نابینایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان کرد: در بیماری تنبلی چشم؛ چشمان کودک سالم و طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ‌گونه نشانی از بیماری ندارد اما به دلیل دید ناکافی و نداشتن تشخیص صحیح، عوارضی مانند کم‌بینایی و یا نابینایی برای کودک در پی دارد.

وی ادامه داد: زمان طلایی برای تشخیص به موقع تنبلی چشم سه تا ۶ سال است هرچند امکان درمان آن تا ۱۰ سالگی نیز وجود دارد در غیر این صورت این بیماری تا آخر عمر همراه فرد باقی خواهد ماند.

اسدی راد، هدف از اجرای طرح تنبلی چشم را پیشگیری از کم بینایی و نابینایی کودکان در این گروه سنی عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: طرح تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال یک برنامه کشوری است که از اردیبهشت آغاز و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد.

کد خبر 67007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد