رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

مراسم روز جهانی عصای سفید با حضور شهردار مشهد، نماینگان شورای شهر، مدیرکل بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی استان و جمعی از نخبگان نابینای مشهدی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عبدا... ارجائی در این دیدار با گرامیداشت روز عصای سفید گفت: شهری که نتواند به تمامی شهروندان خود به یک اندازه خدمت رسانی کند یقینا مشکل دارد.
وی ادامه داد: در تمامی جوامع جهانی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را افراد با نیازهای ویژه تشکیل می‌دهند و اگر آن جامعه از ظرفیت این افراد بهره‌مند نگردد، بی شک به تمام جامعه ظلم می‌کند.
شهردار مشهد با اشاره به دیدار سال گذشته با نخبگان نابینا عنوان کرد: سال پیش در چنین روزی دور هم جمع شدیم و درخواست‌های شما را شنیدیم و تلاش مدیریت شهری بر این بود که تا حد امکان، امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای شهروندان نابینا فراهم آوریم.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

ارجائی یادآور شد: تهیه قرآن به خط بریل و کتب ادعیه همچون زیارت امین الله و... به تعداد مدنظر جامعه نابینایان تهیه و تحویل داده شد. در ارتباط با نیازهای چاپخانه‌ای نابینایان، شهرداری تا حد امکان برای خرید یک دستگاه چاپ خط بریل مساعدت خواهد نمود.
شهردار مشهد در ارتباط با ظرفیت‌های ورزشی معلولان تصریح کرد: پیش از این اعلام کرده بودیم که شهرداری در ورزش قهرمانی ورود نخواهد کرد مگر ورزش بانوان و معلولان. با این حال نباید جای مدیریت شهری با نهاد متولی ورزش، یعنی وزارت ورزش عوض شود و ما در حد مقدورات به ورزشکاران دارای معلولیت خدمت رسانی می‌نماییم. شهرداری در زمینه تهیه البسه ورزشی، توپ گلبال و بوچیا با هیئت‌های ورزشی معلولان همکاری خواهد کرد.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

شهردار مشهد مقدس ادامه داد: مناسب سازی فضای بازی ۸ پارک سطح شهر با همراهی شرکت‌های دانش بنیان مشهدی انجام شده است و امروز میبینیم یک شهروند نابینا می‌تواند در این محیط‌ها بدون کمک، بدود و ورزش کند. یک بوستان برای آموزش جهت یابی ویژه نابینایان نیز به این پارک‌ها افزوده خواهد شد.
ارجائی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن استقبال از نخبگان فرهنگی و نویسندگان و هنرمندان نابینا عنوان کرد: مدیریت شهری نه از اشخاص، بلکه از آثار حمایت می‌کند؛ به ویژه آثاری که به مدیریت شهری کمک کند.
سید عبدالله ارجائی نیاز به تجهیز و بهسازی ایستگاه‌های اتوبوس را ضروری دانست و عنوان کرد: امروز دیدارهایی از سطح شهر با هدف بررسی نیازهای نابینایان داشتیم و مواردی همچون سیستم صوتی ایستگاه، شارژ تجمیعی من کارت و... را بررسی کردیم تا خلاء‌های موجود در اولین فرصت برطرف شود.
اختصاص بودجه ویژه زیباسازی شهر برای نابینایان، عنوان دیگر سخنان شهردار مشهد بود. ارجائی گفت: اکنون نمی‌توانم نظر جامعی در این مورد مطرح کنم، اما با کلیت این پیشنهاد موافقم و قطعا برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام خواهد گرفت.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

قوانین حمایتی شورای شهر در خدمت شهروندان دارای معلولیت
مجید طهوریان عسگری عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه با یادآوری قول‌های اخلاقی دوران انتخابات شوراها گفت: وظیفه شورای ششم و مدیریت شهری، برپایی جلساتی مستمر و پویا برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان است.
وی ادامه داد: شورا با ماهیت سیاست گذاری و شهرداری با ماهیت اجرایی، آماده اند تا با نگاه تحول به شهر و شهروندان خدمت کنند.
وی با اشاره به قوانین مصوب برای شهروندان دارای معلولیت گفت: بیش از ۳ صفحه قانون ویژه شهروندان معلول با ساعت‌ها کار کارشناسی آماده شد که در آن مسائل شهر و شهرسازی، عمران و ساخت و ساز، فرهنگی، حمل و نقل، منابع انسانی و... اشاره شده است که زمینه‌های تحول شهر و شهروند را با خود دارد.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

بسیاری از نقاط شهر خوانا نیست
ایمان فرهمندی، دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه عنوان کرد: بسیاری از نقاط شهر خوانا نیست و نیازمند آدرس است. حال تصور کنیم این وضعیت برای یک فرد نابینا چگونه خواهد بود؟
وی ادامه داد: حمل و نقل شهری برای معلولان قطعا نیاز به بهسازی دارد و تلاش ما این است تا زیرساخت‌های آن فراهم شود. آموزش رانندگان اتوبوس و تاکسی در حال انجام بود که به علت کرونا به وقفه افتاد و امیدواریم دوباره این آموزش‌ها از سر گرفته شود.
فرهمندی با اشاره به اعلام گویای ایستگاه‌های اتوبوس گفت: کارهای مطالعاتی آن انجام شده است و در کنار صوتی کردن ایستگاه ها، می‌توان از اپ‌های هوشمند تلفن همراه برای نابینایان جهت اعلام ورود اتوبوس به ایستگاه نیز بهره برد.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 


مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز با اشاره‌ای کوتاه به فلسفه روز جهانی عصای سفید گفت: این روز در جهان نه برای نابینایان، بلکه برای انسان‌های بینا انتخاب شده است تا نسبت به حقوق شهروندان دارای آسیب بینایی آگاه شده و برای یک زیست تعاملی آماده شوند.

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی نیز طی سخنانی با ارائه آمار دانش آموزان نابینا گفت: تعداد ۸۹۸ دانش آموز کم بینا و نابینا در سراسر استان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، ۵۴۸ نفر در ۶ مرکز تخصصی آموزشی از بدو تولد تا مقطع متوسطه دوم تحت تعلیم و آموزش میباشند.
روحانی ادامه داد: در برخی مراکز شبانه روزی، از سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و جنوبی نیز دانش آموز داریم و تعلیم و تربیت این عزیزان را عهده دار شده ایم.
گفتنی است در این مراسم از کتاب "نشانی بهشت" که حاوی ادعیه‌های مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل می‌باشد رونمایی شد و از تنی چند از نخبگان، آموزگاران، ورزشکاران و دانش آموزان نابینا تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

رونمایی از کتاب " نشانی بهشت "، حاوی ادعیه‌ مخصوص زیارت حضرت رضا (ع) به خط بریل 

کد خبر 66993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد