🔷🔶 جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان به ریاست استاندار برگزار شد + تصاویر

جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان به ریاست فرهاد زیویار استاندار لرستان و حضور فرمانداران، شهرداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان به ریاست فرهاد زیویار استاندار لرستان و حضور فرمانداران، شهرداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه همایون عمودی زاده مدیر کل بهزیستی لرستان و دبیر شورای ساماندهی امور سالمندان گفت : به منظور هماهنگ نمودن دستگاههای مختلف و جلوگیری از موازی کاری خدمات ارائه شده به سالمندان، دبیرخانه عالی شورای ساماندهی امور سالمندان کشور در سال ۱۳۹۶ با همکاری وزارت رفاه، وزارت کشور و وزارت بهداشت، اقدام به تدوین سند ملی ساماندهی سالمندان با ۶ هدف، ۱۵ راهبرد و ۷۰ استراتژی نمود ولی متاسفانه وزارت خانه های کشور در خصوص برنامه های عملیاتی جهت اجرا، به نتیجه و توافق نرسیدند و در فصل مربوط به برنامه عملیاتی عنوان گردید که این فصل متعاقبا تدوین و ابلاغ خواهد گردید (که تاکنون تهیه و ابلاغ نشده است. لذا دبیرخانه شورای سالمندان استان با همکاری دستگاههای عضو در سال ۱۴۰۰، اقدام به تدوین برنامه عملیاتی استانی جهت سند مزبور (برای اولین بار در کشور نمود.

مدیر کل بهزیستی لرستان در ادامه تصریح کرد، تعداد بسیار زیادی از فعالیت ها و برنامه های عملیاتی در سال ۱۴۰۰ به دلیل پاندمی کرونا قابل اجرا نبودند. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در بحث پیشگیری و مقابله با کرونا، در سال ۱۴۰۱ فعالیت های اجتماعی و فرهنگی با جدیت بیشتری قابل اجرا خواهند بود و با توجه به شرایط ایجاد شده، برنامه عملیاتی سند مزبور نیاز به بازنگری و تکمیل دارد.

همایون عمودی زاده گفت : از سویی دولت  در نوروز ۱۴۰۱ با معرفی سند تحول دولت مردمی، نوید اتفاقات و تغییرات اجتماعی شگرفی را به هموطنان دادند که در رسانه های جمعی مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. سند تحول دولت مردمی ۹ فصل مختلف داشته که مباحث موجود در فصل پنجم آن قابلیت برنامه ریزی و اجرا در قالب سند سالمندان را دارد. (لازم به ذکر است از آنجایی که سند تحول دولت مردمی در حال حاضر به دستگاهها ابلاغ نشده است و ما آن را از سایت وزارت کشور دانلود کرده ایم، در صورتیکه استان بتواند بر اساس مباحث ان برنامه ریزی نماید این اتفاق برای اولین بار در کل کشور توسط استان لرستان انجام شده است و فرصت مناسبی جهت جذب اعتبارات در قالب این فعالیت خلاقانه خواهد بود و امید است از طریق آن بتوانیم شرایط بهتری را برای سالمندان استان فراهم آوریم. از آنجایی که خرد جمعی همیشه نتیجه بهتری از فردگرایی داشته است همکاری همه جانبه دستگاههای عضو، با در نظر گرفتن اینکه ایشان آشنایی بهتری با منابع، امکانات و سایر شرایط دستگاه خود دارند، نتیجه تری در بر خواهد داشت و در صورت حمایت استاندار در زمان کوتاهتری به ثمر خواهد نشست.

استاندار لرستان در جلسه شورای ساماندهی سالمندان با بیان اینکه ترویج فرزندآوری بهترین راهکار برای پیشگیری از سالمندشدن کشور است، گفت: 

برای ترویج فرزندآوری در بین خانواده ها باید از امکانات موجود در دستگاه های اجرایی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: با توجه روند میزان جمعیت سالمند کشورکه از ۳/۷ در سال ۹۰ به بیش از ۹ درصد در سالجاری رسیده است، باید موضوع را جدی گرفته و در جهت پیشگیری از آن اقدام کنیم.

استاندار لرستان با اشاره به دستور کار شورای ساماندهی سالمندان استان، ابراز کرد: باتوجه به سند تحول دولت که بخشی از آن به مقوله ی سالمندان پرداخته است، دبیرخانه ی شورا قبل از تکلیف شدن موضوع با استفاده از پیش نویس های موجود آن را آماده و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دادند.

گفتنی است، هم اکنون ۳/۹ جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. که در استان لرستان ۵۲ درصد سالمندان را زنان و ۴۸ درصد را مردان تشکیل می دهند. طبق پیش بینی های انجام شده و با این روند رشد جمعیت سالمندی در کشور ظرف ۳۰ سال آینده، سالمندان ۲۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص خواهند داد. به نظر می رسد با توجه به این که نرخ باروری از ۲/۱ درصد در سال ۹۵ به ۱/۷ درصد در سالجاری رسیده است، زنگ خطر برای پیر شدن کشور به صورت جدی به صدا درآمده است.

در پایان این جلسه مصوب شد جلسات شورای سالمندان شهرستانها توسط فرمانداران محترم هر سه ماه یکبار برگزار  و گزارش آن به دبیرخانه شورای سالمندان ارسال گردد.

 جلسات شهر دوستدار سالمند توسط شهرداری های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا در دستور کار قرار گیرد.

 برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ با استناد به سند تحول دولت و ارسال به دبیرخانه (حداکثر یک ماه) تکمیل شود.

کد خبر 66990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد