توانمندسازی افراد دارای معلولیت یکی از مهم ترین اهداف بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی نابینایان و عصای سفید در گفت‌وگو با روابط عمومی بهزیستی استان گفت: نزدیک ۱۸ هزار نفر از افراد نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی می‌باشند.

حمیدرضا علیزاده افزود: در راستای توانمندسازی افراد نابینا و کم‌بینا اقدامات متعددی از جمله استعدادیابی و مسیریابی، حرفه‌آموزی، اشتغالزایی و...  صورت گرفته است. خوشبختانه تعداد افراد دارای تحصیل کرده در میان نابینایان زیاد هستند و برخی از این افراد امسال در آزمون‌های کتبی استخدامی دستگاه‌های اجرایی قبول شدند و در جلسه مصاحبه حضوری، همکاران ما به همراه افراد دارای معلولیت شرکت می‌کردند تا حقی از آنها ضایع نگردد. خوشبختانه امسال حدودا ۲۰ نفر از افراد دارای معلولیت در استان خراسان رضوی در آموزش و پرورش استخدام شدند ولیکن متاسفانه در برخی از دستگاه‌های اجرایی دیگر قانون استخدام ۳ درصد معلولین رعایت نمی‌گردد.

غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال، زمان طلایی برای درمان اختلالات بینایی است

وی ضمن بیان اینکه علاوه بر عوامل ژنتیکی، اتفاقات غیرمترقبه نظیر آسیب مغزی، پریدن شی داخل چشم، کهولت سن و ... نیز می‌تواند باعث نقص در بینایی یا حتی نابینایی گردد، گفت: غربالگری بینایی و بررسی وضعیت تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله توسط سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد. این سن زمانِ طلایی است که می‌توان برای درمان کودک اقدام کرد. در این مرحله مشکل برخی از کودکان با عینک حل می‌شود ولی برخی دیگر نیاز به عمل جراحی دارند. اگر برای سازمان بهزیستی محرز شود که مراجعه کننده نیاز مالی دارد و آزمون وسع آنها نیز پائین باشد، تمام هزینه‌های مراجعه به پزشک و عمل جراحی این کودکان رایگان خواهد بود و توسط بهزیستی پرداخت می‌گردد. درصورتی که نیاز به عینک داشته باشند نیز تا سقف ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

تمامی افراد نابینا تحت پوشش بهزیستی ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند

وی ضمن تاکید بر اینکه تقریبا تمامی افراد نابینا تحت پوشش بهزیستی در استان خراسان رضوی مستمری بگیر هستند و ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند، گفت: همانطور که گفته شد، سازمان بهزیستی به منظور توانمندسازی افراد دارای معلولیت، خدمات متعددی به آنها ارائه می‌نماید. در بحث اشتغال اگر فرد حرفه  و شغلی داشته باشد تا صد میلیون تومان وام بلاعوض به آنها تعلق می‌گیرد. در حوزه مسکن نیز کمک‌های بلاعوض به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد. در موضوع تحصیلات افراد دارای معلولیت نیز تمام هزینه‌های شهریه دانشگاه این افراد توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود حتی اگر سرپرست خانواده دارای معلولیت شدید باشد نیز کمک‌هایی به فرزندان آنها به منظور ادامه تحصیل تعلق می‌گیرد. شایان ذکر است که به افراد دارای معلولیت که در مقاطع فوق لیسانس و دکتری تحصیل می‌کنند خدمات دیگری نظیر لپتاپ و ... نیز تعلق می‌گیرد.

کد خبر 66891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد