پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز عصای سفید

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت بیست و سوم مهرماه، پانزدهم اکتبر، روز جهانی عصای سفید گفت: این سازمان عهده دار خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا در زمینه های آموزشی، توانبخشی، حمایت های رفاهی و اجتماعی می باشد و طرح های متعددی را با هدف افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی اجرا می نماید. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، حق پرستاری و مددکاری، اجرای برنامه های توانمندسازی به صورت آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت های شغلی و رایزنی با دستگاه های اجرایی در راستای تسهیل اشتغال افراد نابینا و کم بینا، بخشی از تلاش هایی است که در مسیر تبلور استعدادهای این افراد و بهره گیری از ظرفیت های ارزنده آنان در جامعه انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است؛

مشارکت اجتماعی نابینایان، تصویری تمام عیار از یک جامعه اسلامی

بار دیگر لطف پروردگار بر اندیشه و اقبال ما سایه افکند تا بیست و سومین روز از ماه مهر، روز جهانی عصای سفید را گرامی بداریم و بر ضرورت توجه هرچه بیشتر نسبت به جایگاه معنوی و حقوق انسانی افراد دارای آسیب بینایی تاکید نماییم.

امروز افراد نابینای جامعه ما بیش از پیش در مسیر توسعه فردی، تلاش اثربخش و مشارکت اجتماعی قدم برمی دارند و به این باور عمیق دست یافته اند که با ایمان به عنایات پروردگار، تقویت خودآگاهی و بهره گیری از ظرفیت های فردی و اجتماعی می توانند با گام های استوار و نگاه روشنی بخش خویش، موانع را پشت سر بگذارند و هرکدام به منبع عظیمی از سرمایه اجتماعی مبدل شوند؛ سرمایه ای که ره توشه حرکت جامعه اسلامی ما در مسیر توسعه همه جانبه خواهد بود.

این واقعیت را نیز همگان باور داریم که مشارکت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا و حضور پر افتخار آنان در عرصه سازندگی، نیازمند اجرای بی کم و کاست قانون حمایت از حقوق معلولان و اتخاذ تمهیدات موثر جهت دسترسی کامل این افراد به خدمات مورد نیاز و رفع موانع محدودکننده در قوانین و مقررات، فضاهای عمومی و نگرش‏های فرهنگی و اجتماعی است.

در همین راستا فعالان امور نابینایان در سازمان بهزیستی و تشکل های غیر دولتی، شعار «اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» را به عنوان شعار امسال درنظر گرفته اند و آموزش همگانی و همسویی کامل دستگاه های اجرایی و نهادهای قانونگذار و نظارتی را زمینه ساز تحقق این شعار دانسته اند.

سازمان بهزیستی کشور نیز با بهره گیری از تمامی ظرفیت های خود در این مسیر تلاش می کند. بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، این سازمان عهده دار خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا در زمینه های آموزشی، توانبخشی، حمایت های رفاهی و اجتماعی می باشد و طرح های متعددی را با هدف افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی اجرا می نماید. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، حق پرستاری و مددکاری، اجرای برنامه های توانمندسازی به صورت آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت های شغلی و رایزنی با دستگاه های اجرایی در راستای تسهیل اشتغال افراد نابینا و کم بینا، بخشی از تلاش هایی است که در مسیر تبلور استعدادهای این افراد و بهره گیری از ظرفیت های ارزنده آنان در جامعه انجام می شود.

سازمان بهزیستی همچنین تلاش می کند تا با بهره گیری از امکانات رسانه ای در صدا و سیما، مطبوعات و فضاهای مجازی، مطالبات، قابلیت ها و محدودیت های این افراد را در سطح جامعه منعکس نموده و زمینه تعامل موثر آنان با اقشار مختلف مردم و تلفیق کامل این گروه در تمامی عرصه های اجتماعی را فراهم نماید.

امروز در سایه تلاش های مجدانه دولت سیزدهم، مسائل و مشکلات اقشار آسیب پذیر و نیازمند حمایت، بیش از هر زمان، در کانون توجه دولتمردان قرار گرفته و فراگیرسازی خدمات مورد نیاز برای افراد دارای معلولیت از جمله افراد نابینا و کم بینا نیز از اولویت های مهم دولت به شمار می رود. با این حال آنچه که روند ارائه خدمات به این افراد و مشارکت اجتماعی آنان را تسهیل می کند، تقویت روحیه مطالبه گری در جامعه نابینایان، حمایت از تشکل های فعال در این عرصه و ارتباط مستمر مسئولان با نخبگان نابینا و بهره گیری از نظرات ارزنده آنان در پیشبرد اهداف مورد نظر و نظارت جدی نهادهای ناظر بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و پیگیری روند خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا در دستگاه های اجرایی است.

امروز وظیفه شرعی و مسوولیت اجتماعی فرد فرد ما ایجاب می کند که نقش خود را در راستای تکریم جایگاه نابینایان، تنویر افکار عمومی جامعه و انعکاس توانمندی های آنان ایفا نماییم؛ مسوولیتی که عمل به آن، تصویری تمام عیار از یک جامعه اسلامی را ترسیم می کند که در آن، افراد با تمامی تفاوت ها و قابلیت های شان پذیرفته شده و مورد تکریم قرار می گیرند.

علی محمد قادری

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 66780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =