آغاز اجرای طرح همیار مادر و کودک در یزد

طرح همیار مادر و کودک به منظور توانمندسازی خانواده ویژه مادران باردار توسط بهزیستی یزد آغاز شد.

"حمیدرضا قامت بلند" معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر گفت: این طرح  در سطح دو گروه مادران باردار و مادران دارای فرزند زیر سه سال بر مبنای ۱۵ ساعت آموزش برای هر گروه، اجرا می شود.

وی افزود: آشنایی با سلامت روان اجتماعی، مهارت‌های سلامت، خودآگاهی و خودشفقتی با رویکردهای رشد و تکامل دوران ابتدایی کودکی و همچنین دلبستگی ایمن مادر و کودک برخی از محتواهای آموزشی این طرح است.

قامت بلند با اشاره اجرای این طرح از سال 98 در استان یزد گفت: تاکنون 400 مادر باردار با شرکت در کارگاه های تسهیلگری به صورت حضوری و مجازی از این طرح بهره مند شده اند.

وی از اجرای این طرح در کلیه شهرستان های استان طی نمیسال دوم سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر این طرح با همکاری مراکز بهداشتی در شهرستان یزد، بافق و میبد اجرا می شود.

معاون  توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد ایجاد فضای گفتمان، پویایی و پایداری گروهی برای مادران باردار در معرض آسیب، ترویج مسئولیت پذیری و کمک به تقویت نگرش مثبت مادران در جامعه پذیری کودک، کمک به ایجاد توانمندسازی مادران در حیطه نقش های مادرانه،  افزایش سواد علمی والدین و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

وی با اشاره به تشکیل گروه های همیاری مادر و کودک جهت توانمند افزایی مادران در ایفای نقش مادری گفت: این گروه های همیاری از طریق آموزش تقویت مهارت های خود مشاهده گری پدر و مادر کمک می کنند تا والدین بتواند با خودآگاهی و شفقت که در رابطه با دلبستگی است و تکیه بر این مهارت در درک، نزدیک جویی و پاسخگویی بیشتر به کودکش کمک کند.

قامت بلند خاطرنشان کرد: این برنامه بیانگر اهمیت تجارب سال های اولیه در تحول کودک بوده و همچنین رابطه کودک با مادر به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده در این برنامه تلقی می شود.

وی با بیان اینکه دلبستگی میان مادر و کودک در جامعه پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب های اجتماعی اثرات تعیین کننده ای دارد، اظهار داشت: هدف طرح همیار مادر و کودک نیز توانمندسازی مادران و خانواده ها است و بر مبنای تسهیل تشکیل گروه های همیاری مادران، ایجاد شرایط دلبستگی ایمن برای جامعه مخاطب با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است.

کد خبر 66548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد