شهرضا| فرهنگ سازی، آموزش و توانمندسازی سالمندان لازمه محیط دوستدار سالمند

روز جهانی سالمندان برای افزایش آگاهی درباره تاثیر جمعیت سالمند بوده و نیاز است تا به افراد اطمینان داده شود که به شایستگی به دوران سالمندی خواهند رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان شهرضا، سید علی موسوی در مراسم روز سالمند که با حضور مسئولین شهرستان، خیرین، هیئت مدیره و عموم مردم در خانه مهر شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار امسال هفته سالمند «تاب آوری و مشارکت زنان سالمند» است، گفت: آگاهی بخشی و ارتقاء سواد سالمندی جامعه، تقویت مهارت های کارآفرینی و تسهیل و توسعه مشاغل خانگی و محله محور، افزایش حضور و مشارکت بیشتر زنان در فعالیت‌های اجتماعی بستر سالمندی فعال  و مثبت را برای زنان سالمند به ارمغان می‌آورد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا افزود: باید با فرهنگ سازی، آموزش و توانمندسازی سالمندان محیط دوستدار سالمندان را گسترش دهیم و در جامعه پدیده سالمندی را مرحله ای جدید در زندگی افراد بدانیم تا با مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دوره سالمندی سالم را برای آنان به ارمغان آوریم.

وی ادامه داد: سالمندی، مرحله جدیدی از فرصت و قدرت است، روز جهانی سالمندان برای افزایش آگاهی درباره تاثیر جمعیت سالمند بوده و نیاز است تا به افراد اطمینان داده شود که به شایستگی به دوران سالمندی خواهند رسید.

موسوی گفت: یکی از ارکان اصلی خدمات‌دهی به سالمندان بحث روانشناسی است که باید در کنار پزشک، پرستار، مربی و مددکار مشکلات را از طرق مختلف برطرف کند. بیشترین مشکلات سالمندان مربوط به پرداخت هزینه‌های دارو و جدایی از خانواده است که موجب می‌شود احساس تنهایی بیش‌تری داشته باشند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا گفت: مطالعات نشان می‌دهد حدود  ۸۱.۷ درصد از سالمندان کاملاً مستقل، ۱۳.۳ درصد نیازمند به کمک در انجام فعالیت­‌های روزمره و ۵ درصد کاملاً غیر مستقل  و به دیگران کاملاً وابسته هستند که در مجموع تعداد نیازمند به خدمات توانبخشی مراقبتی حدود ۱۸ درصد می‌باشد.

وی یادآور شد: آمار سالمندان شهرستان طبق اعلام ثبت احوال شهرستان بیش از ۱۸ هزار نفر می‌باشد که خانه رضوان در سه بخش روزانه، شبانه روزی و ویزیت در منزل فعالیت می‌کند و پروژه عظیم خانه مهر در حال تکمیل جهت آغاز فعالیت خود در زمینه نگهداری سالمندان می‌باشد که امیدواریم به همت هیئت مدیره جدید و خیرین شاهد افتتاح فاز اول این پروژه جهت بهره برداری و استفاده سالمندان باشیم.

به گفته وی، خدماتی همچون کاردرمانی، فیزیوتراپی، فرهنگی، رفاهی و آموزشی به سالمندان در مراکز شبانه‌روزی، روزانه رضوان و خدمت در منزل ارائه می‌شود. موسوی افزود: برگزاری برنامه‌های متنوع در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و ... در مراکز نگهداری از سالمندان به منظور افزایش روحیه سالمندان نقش موثری دارند.

سید علی موسوی افزود:  امیدواریم با توجه به حرکت جمعیت به سمت پیری دستورالعمل و تامین چیدمان اجرایی و منابع لازم برای ارائه بسته جامع خدمات پیشگیرانه سالمندی در سطح کلان جامعه تدوین و اجرا شود.  
در ادامه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل خانه مهر گزارشی از فعالیت خانه مهر و برنامه های در دست اقدام خود ارایه کردند و در پایان این مراسم  برنامه های هنری، فرهنگی و اجرای سرود توسط سالمندان اجرا شد.

کد خبر 66445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد