حضورنزدیک به ۳۰۰ سالمند درمراکز ویژه سالمندان بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ضمن گرامیداشت هفته جهانی سالمند عنوان کرد: در حال حاضر ۲ مرکز روزانه سالمندان و ۳ مرکز نگه داری شبانه روزی ویژه سالمندان در سطح استان فعال است و نزدیک به ۳۰۰ زن و مرد سالمند تحت مراقبتهای آموزشی، توانبخشی این مراکز قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان گل نساء آقامحمدی در خصوص شرایط مراکز روزانه ویژه سالمندان عنوان کرد: حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره ی سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.

وی آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارتهای زندگی، کلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی و...، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان برشمرد.

معاون توانبخشی تصریح نمود : مراکز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد وایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ وارتقاء سطح استقلال فردی می شوند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که بهزیستی به افراد دارای معلولیت  و سالمندان ارائه می دهد، بر اساس تشخیص کمیسیون ICF صورت می پذیرد، یادآور شد: در کمیسیون پزشکی نوع و شدت معلولیت مورد ارزیابی قرار گرفته  و فرد طبق ضوابط و دستورالعملهای مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و کد مددجویی دریافت می نماید.

این مسئول تصریح کرد: متقاضی می تواند درخواست تشکیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل خود تحویل نموده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارک لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشکیل ومددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مندشود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان زنجان جزو ده استان در رشد جمعیت سالمندی است و بیش از ۱۰۰هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند، می‌طلبد برنامه‌های خاصی برای این قشر در آینده مد نظر قرار گیرد تا بتوانند دردوران سالمندی و پیری را سپری کنند.

کد خبر 66320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد