در رسانه| بیش از ۷۰ درصد از مراکز بهزیستی استان اصفهان مناسب‌سازی نشده است

صدیقی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از مراکز بهزیستی استان اصفهان مناسب‌سازی نشده است گفت: یک سازمان به تنهایی توانایی پاسخ به همه نیازهای معلولان را ندارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از شبستان، سید کمال صدیقی در نشستی با خبرنگاران که امروز یکشنبه (۱۰ مهر) که به مناسبت گرامیداشت هفته ناشنوایان، سالمندان و نابینایان برگزار شد با اشاره به استیجاری بودن مراکز توانبخشی، گفت: با افزایش تورم، اجاره ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته، از سوی دیگر بیش از ۷۰ درصد از مراکز مناسب‌سازی نشده است چون امکان رعایت استانداردها و اعمال  مناسب سازی در ساختمان‌های اجاره‌ای وجود ندارد و یکی از راهکارها قائل شدن تخفیف و تسهیلات از سمت شهرداری و سازمان های زیرساختی برای احداث ساختمان های جدید با رعایت اصول استاندارد و مناسب سازی شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۲۷مرکز روزانه توانبخشی  شامل مراکز اوتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، مراکز کم شنوا و ناشنوا، مراکز کم بینا و نابینا، مراکز جسمی حرکتی و آسیب نخاعی، مراکز ذهنی، مراکز آموزش و توانبخشی، مراکز پیش حرفه ای ها و حرفه ای، کارگاه های تولیدی و حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی اظهار کرد:  در مجموع ۴هزار و ۵۹۹ نفر در استان اصفهان از خدمات مراکز روزانه توانبخشی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در حالت متعادل سرانه مراکز توانبخشی ۵ میلیون تومان است ولی میزان یارانه ای که پرداخت می‌کنیم میانگین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است خاطرنشان کرد: این میزان فاصله زیادی با هزینه‌های این مراکز دارد.

صدیقی یکی دیگر از مهمترین چالش در حوزه تجهیزات را وارداتی بودن تجهیزات توانبخشی و کیفیت پایین  محصولات داخلی دانست و افزود: سمعک بطور کامل وارداتی است و قیمت بالای آن مشکلات فراوانی برای ناشنوایان ایجاد کرده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان۴۴ هزار نفر مستمری بگیراین  سازمان در استان اصفهان عنوان کرد و گفت: میزان مستمری برای یک نفر ۴۲۰ هزار تومان  و برای خانواده بالای ۴ نفر یک میلیون و هشتاد هزار تومان است درحالیکه در قانون آمده است ۴۰ درصد کف حقوق کارگر باید به عنوان  مستمری دولت به مددجو پرداخت شود و میزان کنونی جوابگوی جامعه هدف تحت پوشش ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ تشکل و کانون فعال در حوزه معلولان در استان داریم که شاید اگر نبودند بسیاری از مطالبات به حق معلولان روی زمین می‌ماند، افزود: ۸۹ هزار و ۹۷۲ نفر در حوزه توانبخشی در استان تحت پوشش داریم که از این تعداد ۴۴ هزار و ۶۴۶ نفر مستمری می‌گیرند. بیش از ۸ هزار نفر نیز پشت نوبت مستمری هستند که با دریافت سهمیه، حداقلی برای جامعه هدف فراهم می‌کنیم.

رحیم نوروزی نیز در ادامه این نشست به ضرورت تغییر نگرش  جامعه نسبت به معلولان اشاره کرد و گفت: ۵۰ تشکل مردم نهاد در زمینه حمایت از معلولان در استان فعالیت می کنند.

کارشناس حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان از رسانه ها به عنوان توانمندترین همراه در زمینه مشارکت های مردمی نام برد و افزود: باتوجه به نیاز معلولان برای استفاده از معابر و امکانات شهر و روستا، برخی ارگان‌ها به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه کم کاری کرده‌اند و هنوز معلولان دسترسی کمتر به امکانات و خدمات سطح شهر دارند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱، ۹۳ واحد مسکونی و در سال ۱۴۰۰، تعداد ۵۰۱ واحد مسکونی را تحویل مددجویان شده است.

وی با بیان اینکه 3 میلیارد تومان در پویش مهربانی برای نیازمندیهای تحصیلی در سال جاری جمع آوری شد تصریح کرد: یک سازمان توانایی پاسخ به همه نیازهای معلولان را ندارد و انتظار داریم همه ارگان‌ها و نهادها به کمک ما بیایند.

نوروزی اضافه کرد: در اصفهان ۱۶ هزار نفر ناشنوا زندگی می‌کنند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان زندگی می‌کنند. انجمن خانواده ناشنوایان برنامه‌هایی برای توانمندسازی ناشنوایان دارد، ازجمله اینکه یکی از اهداف اصلی ما در اساسنامه انجمن آموزش زبان اشاره است، البته تا حد امکان مسئولان را با زبان اشاره آشنا کردیم تا در حد ساده بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 66311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد