در رسانه| ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی اصفهان مناسب‌سازی نشده است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به استیجاری بودن مراکز توانبخشی، گفت: با افزایش تورم، اجازه ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته، از سوی دیگر بیش از ۷۰ درصد از مراکز مناسب‌سازی نشده و امکان رعایت استانداردها در ساختمان‌های اجاره‌ای وجود ندارد.

به گزارش روابط اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، سید کمال صدیقی، در نشستی با خبرنگاران که امروز(یکشنبه، ۱۰مهر) برگزار شد، با اشاره به بیش از ۱۵۰ ماموریت و وظیفه سازمان بهزیستی، اظهار کرد: سازمان بهزیستی فعالیت‌ها و خدمات خود را در ۴ حوزه تخصصی مشارکت‌های مردمی، پیشگیری، امور اجتماعی و توانبخشی ارائه می‌کند. حوزه توانبخشی نیز فعالیت‌های خود را در سه دفتر تخصصی دنبال می‌کند.

وی یکی از دفاتر تخصصی حوزه توانبخشی را دفتر مراقبتی و توانبخشی اعلام کرد که مراکز شبانه‌روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل زیرمجموعه آن است. درحال حاضر ۶۵ مرکز شبانه روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل در استان فعالیت می‌کند. ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز شبانه روزی، ۲ هزار و ۱۲۰ نفر در مراکز ویزیت در منزل و نزدیک به ۵۰۰ نفر در مراکز مراقبت در منزل، خدمات توانبخشی و مراقبتی ما را دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه در مراکز شبانه‌روزی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجهیم، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها باتوجه به جنگ اقتصادی دشمن و تحریم‌ها، افزایش هزینه مراکز شبانه‌روزی است. در حال حاضر سرانه نگهداری یک معلول در مراکز شبانه روزی ۱۰ میلیون تومان است و میزان یارانه‌ای که به‌طور متوسط توسط دولت پرداخت می‌شود ۲ میلیون تومان است. ۸ میلیون تومان فاصله یارانه دولتی و هزینه مراکز باعث می‌شود خانواده‌های افراد تحت معلول تحت فشار قرار گیرند که نیاز به ورود خیرین داریم.

وی با اشاره به اینکه سیاست کشور مؤسسه‌زدایی است، تصریح کرد: به تعداد مراکز شبانه‌روزی افتخار نمی‌کنیم، چون باید موسسه زدایی را با فرهنگ سازی در جامعه دنبال کنیم تا خانواده‌ها آماده مراقبت و نگهداری از معلولان خودشان شوند و بار را از روی دوش مراکز برداریم.

صدیقی چالش دیگر مراکز توانبخشی را استیجاری بودن اعلام کرد و افزود: با افزایش تورم، اجازه ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته که چالش جدی است و جا دارد ارگان‌هایی مثل راه و شهرسازی و شهرداری با کاربری توانبخشی زمین‌هایی در اختیار مراکز توانبخشی قرار دهند و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شود تا مراکز بتوانند ساختمان‌هایی مناسب شرایط مددجوی ما بنا کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی مناسب سازی نشده و امکان رعایت استانداردها در ساختمان‌های اجاره‌ای وجود ندارد، گفت: ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی داریم که شامل مراکز اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، کم شنوا و ناشنوا، کم بینا و نابینا، جسمی حرکتی و آسیب نخاعی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی است. ۴ هزار و ۵۹۹ نفر از مراکز روزانه خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند که اگر این مراکز نبود هم بار مراکز شبانه‌روزی به شدت افزایش می‌یافت و هم بهداشت و سلامت روانی یک خانواده تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سرانه مراکز روزانه توانبخشی را ۵ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: یارانه‌ای که به طور متوسط پرداخت می‌شود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که فاصله زیادی با هزینه‌های این مراکز دارد. تلاش شده ارزیابی کمی و کیفی خدمات را به صورت دوره‌ای انجام دهیم تا کیفیت خدمات افت پیدا نکند، جلسات فصلی هم اندیشی، پایش، اجرای برنامه‌های هنر درمانی در کنار آموزش و توانبخشی نیز از دیگر اقدامات در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه توان پزشکی و تجهیزات این است که عمده تجهیزات وارداتی است و تولیدات داخلی هم هنوز به کیفیت لازم نرسیده است، مثلا سمعک کاملا وارداتی است، اما در زمینه ویلچر شرکت‌های داخلی تولیداتی دارند اگرچه کیفیت لازم را ندارد.

صدیقی با بیان اینکه میزان مستمری پرداختی برای یک نفر ۴۲۰ هزار تومان و برای خانواده بالای ۴ نفر یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است، یادآور شد: قانون گفته ۴۰ درصد حداقل حقوق یک کارگر باید به‌عنوان مستمری به مددجویان پرداخت شود، اما منابع دولتی محدود است و امکان پرداخت مستمری بیشتر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ تشکل و کانون فعال در حوزه معلولان در استان داریم که شاید اگر نبودند بسیاری از مطالبات به حق معلولان روی زمین می‌ماند، افزود: ۸۹ هزار و ۹۷۲ نفر در حوزه توانبخشی در استان تحت پوشش داریم که از این تعداد ۴۴ هزار و ۶۴۶ نفر مستمری می‌گیرند. بیش از ۸ هزار نفر نیز پشت نوبت مستمری هستند که با دریافت سهمیه، حداقلی برای جامعه هدف فراهم می‌کنیم.

رحیم نوروزی، کارشناس حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان نیز در این نشست، به ماده ۲ قانون حمایت از معلولان اشاره و اظهار کرد: باتوجه به نیاز معلولان برای استفاده از معابر و امکانات شهر و روستا، برخی ارگان‌ها به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه کم کاری کرده‌اند و هنوز معلولان دسترسی کمتر به امکانات و خدمات سطح شهر دارند.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش و نگاه جامعه به معلولان، گفت: درست است معلولان یک نقص یا ناتوانی حسی یا جسمی دارند، اما هیچ تفاوتی بین انسانها در سطح جامعه نیست و هرکسی ممکن است نقصی داشته باشد، پس اگر قراراست در سطح جامعه خدماتی ارائه شود باید با نگاه انسانی باشد و همه افراد امکان برخورداری از آن را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نوروزی به قانون سهمیه ۳ درصد برای استخدام معلولان نیز اشاره و اظهار کرد: در استخدام امسال‌ آموزش و پرورش تعداد زیادی از معلولان حد نصاب نمره لازم را دریافت نکردند و نتوانستند از این سهمیه استفاده کنند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: یک سازمان توانایی پاسخ به همه نیازهای معلولان را ندارد و انتظار داریم همه ارگان‌ها و نهادها به کمک ما بیایند.

کد خبر 66293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد