خودکشی پدیده ای قابل پیشگیری/بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس

مدیرکل بهزیستی فارس:  پرداختن به شناخت علل و روشهای پیشگیری از خودکشی و مداخلات چند جانبه برای کنترل این پدیده و آگاه سازی اقشار مختلف مردم مهمترین راه حل جلوگیری از خسارات این پدیده شوم اجتماعی است.

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس در نشست مجازی با خبرنگاران به مناسبت دهم سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفت:
 خودکشی پدیده ای جهانی است که در تمامی جهان با نرخ های متفاوت رخ می دهد و پدیده اجتماعی پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل کلان اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل خانوادگی و بین فردی و اختلالات روانپزشکی قرار دارد.از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۴۶۰۰۰ تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس برقرار شده است و اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی در صدر تماس ها و درخواست مداخلات از اورژانس ۱۲۳ بوده است.
 او در ادامه با بیان اینکه: فردی که خودکشی می کند می داند که شیوه زیستنش باید تغییر کند اما نمی داند چطور و به خودکشی به عنوان راه حل این تغییر نگاه می‌کند، افزود:انگ پیرامون موضوع خودکشی کمک رسانی به افراد در معرض خطر را محدود کرده است  و بسیاری از این افراد به همین دلیل اقدامی برای کمک گرفتن نمی کنند اما با این حال خودکشی پدیده ای است قابل پیشگیری. 
او ادامه داد:
برخی تصورات اشتباه هم در خصوص خودکشی  وجود دارد ،از قبیل اینکه: شخصی که خودکشی میکند دیوانه است، یا کسی که بخواهد خودکشی کند چیزی مانع او نمی شود، این تصورات بسیار مخرب هستند و باید اصلاح شوند.
 خانواده و جامعه باید به نشانه های فردی که قصد خودکشی دارد توجه نموده و صحبت های او را جدی بگیرد. این نشانه ها شامل :
تهدید به خودکشی یا آرزوی مرگ،اشتغال فکری به مرگ،فقدان امید به آینده،تنفر از خود و تحقیر خویشتن،نوسان خلقی بالا،روی آوردن به مصرف مواد مخدر و الکل،احساس آرامش و شادی ناگهانی پس از یک دوره افسردگی و .... می باشد.
 هوشیار تاکید کرد: مطرح نمودن مشکل با یک مشاور روانشناس یکی از بهترین توصیه ها به این افراد و اطرافیان ایشان است.
 مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه خط تلفن مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی فارس از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با کادر  مجرب آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه پیشگیری از خودکشی و سایر مشکلات است و درسال گذشته پاسخگوی بالغ بر ۲۰۹ هزار تماس جهت ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش مهارت های زندگی و مهارت های پیشگیرانه به هم استانی های گرانقدر بوده است.

انتها/فاطمه رضایی

کد خبر 65456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد