در رسانه | تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی مشهد باید ۳ برابر شود

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد با اشاره اینکه آمار تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در شهرستان مشهد نسبت به سال گذشته تقریبا بیش از دو برابر شده است، گفت: تعداد تیم‌های سیار موجود با وضعیت امروز آسیب‌های شهرستان مشهد اصلا همخوانی ندارد؛ اگر بگویم که در حال حاضر نیاز است این تعداد ۳ برابر بشود حرف گزافی نگفته‌ام.

جواد بهنام ظهر امروز، ۸ شهریور، در تور خبری از محل مرکز اورژانس اجتماعی شهید مهر حقی مشهد با بیان اینکه در حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی بیشترین موارد را در سطح شهرستان مشهد داریم، اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از ۱۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در شهرستان مشهد داشته‌ایم. در پنج ماهه سال جاری تعداد تماس‌ها در مشهد حدودا ۹۰۰۰ تماس بوده است. آمار تماس‌های سال گذشته و سال جاری استان تقریباً مشابه یکدیگر است اما این آمار در شهرستان مشهد تقریبا بیش از دو برابر شده است. یعنی مردم در شهرستان مشهد بیشتر از گذشته احساس نیاز کرده‌اند که با خط ۱۲۳ تماس بگیرند.

 وی افزود: در سال گذشته، ماهانه حدود ۴۵۰ اعزام تیم سیار داشتیم. در سطح شهرستان مشهد ۶ تیم سیار داریم اما تعداد تیم‌های سیار موجود با وضعیت امروز آسیب‌های شهرستان مشهد اصلا همخوانی ندارد. اگر بگویم که در حال حاضر نیاز است این تعداد ۳ برابر بشود حرف گزافی نگفته‌ام اما امکانات و شرایط سازمان به ما اجازه نداده است که بتوانیم طی این سال‌ها این مرکز را تقویت کنیم. امسال، ماهانه تقریبا ۲۳۵ ماموریت توسط تیم‌های سیار انجام شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد در خصوص فعالیت‌های این سازمان در حوزه پیشگیری تصریح کرد: در بهزیستی موضوع پیشگیری را در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی داریم. بحث‌های پیشگیری طی ۲ سال کرونا کمرنگ شد اما ما دوباره در حال احیای این موضوع هستیم. بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها در حال فعالیت بوده و در سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان تنها در حوزه ژنتیک در بهزیستی شهرستان مشهد هزینه کردیم.

بهنام ادامه داد: خوشبختانه از به دنیا آمدن بیش از ۵۹۰ نفر که می‌توانستند معلول به دنیا بیایند، جلوگیری کردیم. در سطح شهرستان در حال حاضر طرح غربالگری بینایی برای کودکان بین ۳ تا ۶ سال داریم و ۲۴۰ هزار نفر از کودکان شهرستان مشمول این طرح هستند. در حوزه کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در حال فعالیت هستیم و در سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نوزاد را در این زمینه شناسایی کردیم.
مسامحه و غفلت، بیشترین دلایل کودک‌آزاری در خراسان رضوی

شهره شاهرودی، سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در فعال کردن طرح‌های حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی بوده است. در حال حاضر اورژانس اجتماعی به هفت آسیب اولویت‌دار پاسخ می‌دهد. هدف اورژانس اجتماعی ارائه خدمات تخصصی و فوری جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های ثانویه بوده و هدف آن صرفا ارائه خدمات مشاوره‌ای نیست.

وی افزود: یکی از بخش‌های اورژانس اجتماعی، خط تلفن ۱۲۳ بوده و خدمات این خط ۲۴ ساعته و کاملا رایگان است. در حال حاضر در ۲۰ شهرستان استان، این فعالیت دایر است. در ۳ شهرستان نیز این فعالیت را به صورت غیررسمی و بر حسب ضرورت آغاز کردیم اما منتظر حمایت‌های بهزیستی کشور به منظور توسعه و تکمیل این فعالیت در آن ۳ شهرستان هستیم.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه تمام تماس‌های ۱۲۳ در استان به مرکز استان مرتبط می‌شود، تصریح کرد: در این مرکز ۱۵ کارشناس خط در ۳ شیفت و ۲۴ ساعته فعال هستند. همچنین ۱۸ کارشناس تیم سیار فقط در مشهد استقرار دارند. ۱۹۰ نیروی تخصصی مددکار و روانشناسی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در خط ۱۲۳، تیم‌های سیار و مداخله در بحران در سطح استان فعالیت می‌کنند.

شاهرودی اضافه کرد: خط تلفن ۱۲۳ استان در سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۵۷ مورد تماس مرتبط را دریافت کرده است. این تعداد در ۵ ماهه اول سال جاری ۹۷۰۹ تماس بوده است. ۶۰ درصد این تماس‌ها از شهرستان مشهد بوده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت بهزیستی در سال جاری و گذشته موضوع کودک‌آزاری بوده است، خاطرنشان کرد: شکل‌های مختلفی از کودک‌آزاری به ما گزارش می‌شود اما بیشترین موارد در حوزه مسامحه و غفلت بوده است. اولویت‌های بعدی ما همسرآزاری و موارد اقدام به خودکشی است. بسیاری از موارد اقدام به خودکشی از طریق سیستم‌های درمانی به ما ارجاع می‌شود و به همین دلیل این موضوع اولویت سوم ما است. موضوعات بعدی ما در حوزه زنان آسیب‌دیده، اختلافات خانوادگی، سالمندآزاری، معلول‌آزاری و کودکان کار و خیابان است. به این دلیل که فرآیند دیگری برای شناسایی و مداخله در موضوع کودکان کار و خیابان در بهزیستی پیش‌بینی شده و ما در حال اجرای طرح اقدام و عمل در کل کشور هستیم، اولویت آخر اورژانس اجتماعی موضوع کودکان کار و خیابان است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در خصوص خدمت‌رسانی به اتباع توسط بهزیستی استان گفت: اگر اتباع کارت آمایش نداشته باشند، نمی‌توانیم خدمات مالی و حمایتی برای آن‌ها داشته باشیم. سازمان‌های مردم نهاد در این موضوع در حال کمک به ما هستند اما خدمت‌رسانی به صورت رسمی بسیار دشوار است زیرا هزینه‌کرد تمام خدمات دولتی باید مشخص و با برنامه باشد و برای فردی که هویت وی در جامعه تعریف نشده، نمی‌توان خدمات دولتی را به خوبی ارائه کرد.

انجام ۱۱۰۹ ماموریت در رابطه با کودک‌آزاری

نسیم بوستانی، کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان دربخشی از این تور در خصوص خدمات سیار اورژانس اجتماعی در سطح استان اظهار کرد: در سال گذشته ۹۹۸۷ ماموریت توسط خدمات سیار انجام شد. همچنین از ابتدای سال جاری ۳۹۹۱ ماموریت خدمات سیار انجام شده است. به ترتیب ۳۸۲۵ و ۱۱۰۹ مورد از ماموریت‌های سال گذشته و جاری خدمات سیار اورژانس اجتماعی استان در خصوص کودک‌آزاری بوده است. همچنین به ترتیتب ۷۲۸ و ۲۷۷ مورد از این ماموریت‌ها طی سال گذشته و جاری در خصوص همسرآزاری بوده است.

وی ادامه داد: از کل ماموریت‌های انجام شده در سال گذشته و جاری توسط خدمات سیار اورژانس اجتماعی به ترتیب ۱۹۳۲ و ۸۸۷ مورد در خصوص خودکشی بوده است. همچنین ۱۱۴۲ و ۳۳۱ مورد از این ماموریت‌ها در سال گذشته و جاری، در خصوص زنان و دختران آسیب‌دیده و ۴۹۸ و ۲۸۷ مورد از این ماموریت‌ها در خصوص اختلافات حاد خانوادگی بوده است.

کد خبر 64933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد