در رسانه | گناباد | گلایه مددجویان بهزیستی گناباد از نبود ایمنی فضای شهری/ اختصاص ۱۷۸ میلیون تومان جهت بازسازی خانه‌ توان یابان

رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: مناسب سازی محیط برای توان یابان در دستور کار است و انتظار داریم شهرداری گناباد بیشتر پای کار باشد و ۱۷۸ میلیون تومان کمک برای بازسازی خانه‌های توان یابان پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولین و نابینایان از جمله موضوعاتی است که چندسالی مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است و در حال حاضر در بسیاری از کلان شهرها اجرا شده است اما در شهرستان‌های کوچکتر هنوز خبری از مناسب سازی نیست یکی از این شهرستان‌ها در جنوبی ترین منطقه خراسان رضوی واقع شده است؛ شهرستان گناباد که به عنوان دومین شهر سالمند کشور مطرح است و علاوه بر سالمندان، افراد معلول زیادی نیز به فراخور وسعتش دارد لذا انتظار می‌رود مسئولین شهرستان گناباد نسبت به فضاسازی و مناسب سازی معابر و امکانات مورد نیاز شهروندان سالمند و معلول این شهرستان اقدام کنند.
در همین راستا زهرا هاشمی‌پور از مددجویان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:گناباد یک شهر سالمندی است و نیاز است سطح شهر برای رفت و آمد معلولین و سالمندان مناسب سازی شود. در حال حاضر برخی از معابر یا عابربانک‌ها مناسب سازی نیست و سختی زیادی برای ما ایجاد می‌کند.
وی افزود:اشتغال امروز درد مشترکی است که در بیشتر خانواده وجود دارد البته دولت طی سال‌های اخیر اقدام به پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در شهرستان گناباد و کارآفرینی مددجویان بهزیستی کرده است.
علی سالاری یکی دیگر از مددجویان بهزیستی ادامه داد: سطح شهر به هیچ عنوان برای معلولان مناسب سازی نشد است و ما با مشکلات زیادی برای رفت و آمدمان در سطح شهر بویژه ادارات روبه رو هستیم از طرفی امکانات گردشگری و تفریحی برای مددجویان در نظر گرفته نمی‌شود در صورتیکه ما نیز دوست داریم حداقل ماهی یکبار تفریح کنیم و یا در برنامه‌های تفریحی و شاد حضور داشته باشیم.
وی گفت: اشتغال و مسکن مهمترین مسئله مددجویان بهزیستی است چرا که با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و از طرفی هزینه‌های درمانیو اجاره خانه نیاز داریم که در حد توانمان کار کنیم؛ خانواده‌های چند معلولی نیز در این شرایط گرانی مشکلات زیادی دارند که امیدواریم بهزیستی به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشد.
اجتماعی شدن توانخواهان اولویت است
علی آراسته، رئیس اداره بهزیستی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: اجتماعی شدن و جامعه هدف را توانمند سازی کنیم از اولویت‌های بهزیستی است و معلولین،  زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از محوری‌ترین حوزه‌های بهزیستی است.
وی ادامه داد: در گناباد ۲۲۵۲ نفر دارای پرونده توان یاب هستند ولی آنچه خدمات مستمر پرداخت می شود ۱۰۱۹ نفر که ماهیانه ۴۹۲ میلیون تومان در ماه پرداخت می شود.
رئیس اداره بهزیستی گناباد تصریح کرد: کمک‌های غیر مستمر برای توان یابان می‌شود که در سال قبل ۱۲۰۰ مورد بوده یک میلیارد ۶۲۳ میلیون تومان هزینه شده است و در مجموعه‌های تحت پوشش خرید خدمت صورت می گیرد که در ماه ۳۲۱ میلیون تومان در ماه پرداخت می‌کنیم.
آراسته گفت: مناسب سازی محیط برای توان یابان در دستور کار است و انتظار داریم شهرداری گناباد بیشتر پای کار باشد و ۱۷۸ میلیون تومان کمک برای بازسازی خانه‌های توان یابان پرداخت شده است.
تغییر شهردار مناسب سازی را به تاخیر انداخت
رئیس بهزیستی گناباد گفت: گناباد یکی از شهرهای پایلوت در طرح مناسب سازی معابر است ولی در کاخک و بیدخت موفق بوده ایم در گناباد نیز به دلیل تغییر شهرداران موفق به اجرای مناسب سازی بصورت رضایتمندی نبوده ایم.
وی افزود: گناباد شهر سالمندی است و باید کار بیشتری برای این حوزه انجام شود در همین راستا ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض برای سالمندان در حوزه آموزشی جذب شده است.
آراسته عنوان کرد: ۱۰۴۵ خانوار تحت پوشش داریم که ۶۹۴ مستمری دریافت می‌کنند که بیش از ۴۰۰ میلیون تومان در ماه می‌شود و بیمه زنان خانوار ۲۹۲ مورد انجام می‌شود که به مرور بازنشسته و از حمایت خارج می‌شوند و یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان کمک‌های غیر مستمر به زنان خانوار انجام شده است.
رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: یارانه ۴۰ فرزند به بستگان داده می‌شود که بچه‌ها را نزد خود نگهداری می‌کنند و آسیب‌های اجتماعی مانند کودک آزاری یا همسر آزاری و ... رصد می‌کنیم و در راستای کاهش آن اقداماتی انجام شده که ۲۰۵ میلیون تومان به برخی از خانواده‌ها کمک شده است.
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری تلاش داریم آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و ورودی‌ها را کاهش دهیم و ۵ مرکز اقامتی نگهداری اعتیاد داریم و این تعداد بستگی به تقاضا افراد دارد و بیماران بستری یک سوم گنابادی هستند و در سال قبل ۸۰ میلیون تومان به کمپ‌ها برای معتادین نیازمند پرداخت شده و ۱۵۰۰ بیمار از مراکز خدمات ترک اعتیاد استفاده کرده‌اند.
آراسته خاطرنشان کرد: طرح غربالگری ۵ تا ۷ سال برای گناباد انجام شده و ۷۳۰ مورد غربالگری شدند و ۸۰ درصد هزینه کودکان دچار مشکل را نیز بهزیستی پرداخت می‌کند.
به گفته آراسته ۹۰ درصد واجدین شرایط مسکن در گناباد صاحب خانه شده‌اند و سال قبل ۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض داشته‌ایم و ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن طی یک سال اخیر پرداخت شده است همچنین ۱۲۱ مورد نیز به نهادهای خدماتی برای دریافت تخفیفات معرفی شده‌اند.
۳ مورد خودکشی موفق در گناباد
رئیس بهزیستی گناباد گفت: سال گذشته ۶ مورد افکار خودکشی و ۳۱ مورد خودکشی داشته‌ایم که دلیل اصلی آنها مباحث خانوادگی و عاطفی بوده که متاسفانه ۳ مورد خودکشی موفق بوده است.
آراسته بیان کرد: اگر نیروهای ما ایثارگری نمی‌کردند بیشتر سالمندان باید در بیمارستان بستری می‌شدند.
وی ادامه داد: مسئولین باید نیروهای بهزیستی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دادند و زحمات آنها کمتر دیده شد و در کل شهرستان دو مورد فوتی یک مورد از خانه سالمندان و یک مورد از کامیاب داشته‌ایم و از افراد تحت پوشش نیز ۵ نفر بر اثر کرونا فوت شدند.

کد خبر 63141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد