در رسانه | سامانه ۱۲۳ یک مُسکن برای هزاران درد اجتماعی

قزوین – ایرنا – تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۳ بهزیستی نشان می‌دهد که کارشناسان اورژانس اجتماعی علاوه بر بررسی آسیب‌ها، در حوزه‌های مختلف و مشکلات اجتماعی نیز راهنما و مشاور شهروندان هستند.

به گزارش ایرنا، اورژانس اجتماعی در استان قزوین از سال ۸۷ راه‌اندازی شد و در ۱۳ سال گذشته با جذب نیروهای توانمند و متخصص با توسعه کمی و کیفی همراه بود؛ تا جایی که دوره‌های آموزش حرفه‌ای با حضور متخصصان روانشناسی توانست این نهاد را متعالی تر سازد.

درحال حاضر هشت مرکز فعال اورژانس اجتماعی در قزوین وجود دارد که درون آن حدود ۱۰۰ نفر نیروی متخصص و کارشناس در حوزه‌های مختلف اجتماعی مشغول به کار هستند.

سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۹۳ خدمت از طریق اورژانس اجتماعی به گروه‌های هدف خدمات رسانی شد و امسال نیز این خدمات با افزایش نیرو و توسعه کمی و کیفی درحال انجام است.

برای خیلی از شهروندان سامانه ۱۲۳ اگرچه نام آشناست، اما همچنان آن را به عنوان یک شاه کلید در مسائل اجتماعی تعبیر می‌کنند؛ به عنوان مثال مواردی به این سامانه اعلام می‌شود که خارج از دایره اختیارات بهزیستی است؛ برای نمونه خیلی از مردم با دیدن فرد معتاد، متکدی و حتی مواردی که جرم مشهود اتفاق افتاده با ۱۲۳ تماس می‌گیرند، درحالی که مسؤول ساماندهی آن‌ها در درجه اول شهرداری و پلیس است.

مواردی نیز وجود دارد که افراد با سامانه ۱۲۳ تماس گرفته و از اپراتور مربوطه مشاوره دریافت می‌کنند، این درحالی است که سامانه مشاوره بهزیستی ۱۴۸۰ بوده و ارتباطی به اورژانس اجتماعی ندارد.

افراد مشمول دریافت خدمات اورژانس اجتماعی شامل همسران و کودکان آسیب دیده، کودکان کار و خیابانی، دختران مجرد و زنان آسیب دیده اجتماعییا در معرض آسیب، زوجین متقاضی طلاق و افراد با اختلافات خانوادگی حاد، افرادی که قبلا اقدام به خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند، پسران و دختران فراری از منزل، مبتلایان به اختلالات هویت جنسی و تمامی افراد در تمامی سنین که در شرایط ویژه و بحرانی قرار دارند در دایره فعالیت‌های اورژانس‌ اجتماعی قرار می گیرند.

سامانه ۱۲۳ یک مسکن برای هزاران درد اجتماعی

۵۶ درصد تماس‌ها با ۱۲۳ مشمول راهنمایی بوده و خارج از گروه‌های هدف است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین، خدمات اورژانس اجتماعی را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: حوزه‌های فعالیت اورژانس اجتماعی شامل خدمات سیار، تماس تلفنی ۱۲۳، مداخله در بحران اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی است که در تمام کشور به این شکل فعالیت دارند.

هدی حقیقی افزود: با سامانه ۱۲۳ در سه ماهه اول سال جاری یک هزار و ۳۷۷ مورد تماس برقرار شده است، اما موارد اعزامی ما در خدمات سیار ۲ هزار و ۸۳۷ مورد بوده که دلیل بیشتر بودن آن نسبت به تعداد تماس‌ها، دریافت گزارش‌ها و موارد ارجاعی و حضوری خارج از تماس ۱۲۳ است.

وی تصریح کرد: خدمات سیار ما شامل خودروهای ون با آرم و علایم ۱۲۳ است که یک مددکار و یک روانشناس به طور دائم درون آن حضور دارند، اگر مردم تماس بگیرند و یا دادگاه پرونده‌ای به ما ارجاع دهد و موردی مثل خودکشی، همسرآزاری و کودک آزاری اعلام شود، این واحد به محل مورد نظر مراجعه کرده و کارهای لازم را انجام می‌دهد.

حقیقی در خصوص اولویت آسیب‌های اجتماعی در تماس با اورژانس اجتماعی گفت: بیشترین تماس‌ها معادل۵۶ درصد مرتبط با راهنمایی و ارشاد، ۱۴ درصد کودک آزاری، ۱۳ درصد اختلافات خانوادگی، ۵.۵ درصد خودکشی و ۱۲ درصد سایر آسیب‌های اجتماعی است.

این مسؤول ادامه داد: با اینکه اطلاع رسانی شده و بنر نصب شده است، اما مردم به محض دیدن یک معتاد با ۱۲۳ تماس می‌گیرند، درحالی که ساماندهی متکدیان در اختیار شهرداری است؛ فردی فرزند معتاد دارد و او را به کمپ معرفی می‌کنیم.

به گفته حقیقی، شهروندان مواردی را به سامانه ۱۲۳ اعلام می‌کنند که خارج از دایر فعالیت بهزیستی است، اما کارشناسان با این حال از دادن راهنمایی و مشاوره امتناع نمی‌کنند و تا حد لزوم فرد تماس گیرنده را دستگاه متولی ارجاع می‌دهند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین بیان داشت: اگر موردی مرتبط با گروه‌های هدف باشد، تیم سیار به فرد آسیب مراجعه می‌کند، در این هنگام موضوع حل و فصل داده شده یا به نهادهای مرتبط ارجاع داده می‌شود، در برخی موارد نیز ممکن است موضوع اصلا مرتبط با کار اورژانس اجتماعی نباشد.

وی یادآور شد:در برخی موارد پس از اعزام تیم سیار نیاز به رسیدگی بیشتر احساس می‌شود که اینجا تیم مداخله در بحران وارد شده و کارها را رسیدگی می‌کنند؛ در همین رابطه از ابتدای سال جاری تاکنون تاکنون ۵۰۲ پرونده در این زمینه تشکیل شده است.

سامانه ۱۲۳ یک مسکن برای هزاران درد اجتماعی

ساخت فیلم و سریال با موضوع اورژانس اجتماعی فرهنگسازی می‌کند

مازیار اصلان بیگی پژوهشگر و مدرس مدیریت فرهنگی در استان قزوین عامل اصلتماس‌های غیر مرتبط با سامانه ۱۲۳ را فقدان کار تبلیغی و فرهنگی در جامعه عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت سامانه ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی به اندازه سامانه ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ بوده و حتی به مراتب از آن بالاتر است، بنابراین برای شهروند قرن ۲۱ باید این موضوع تبیین شود که سامانه اورژانس اجتماعی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین راهکارها برای تبیین و نهادیه ساختن اهمیت و کارکرد اورزانس اجتماعی در جامعه، پرداختن به آن در فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های ایرانی است؛ از آنجایی که مردم ایران علاقمند به تماشای سریال هستند، موضوع آسیب‌های اجتماعی و نقش اورژانس اجتماعی می‌تواند درون آن‌ها به خوبی تبیین و جلوه کند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: فیلم‌های زیادی با موضوعات پلیس ۱۱۰، آتش نشانی و اوژانس فوریت‌های پزشکی ساخته شده است، اما جای ساخت یک فیلم یا سریال با موضوع اورژانس اجتماعی خالی است و به نظرم جز فیلم‌های پر بیینده خواهد بود.

اصلان بیگی راهکار دیگر برای هدفمند ساختن سامانه اورژانس اجتماعی را تبلیغات محیطی، پیامک، تیزرهای تبلیغاتی در فضای مجازی و زیرنویس کردن آن در شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد.

به گفته این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه و خود سازمان بهزیستی باید با افرادی پس از مداخلات ترخیص شده و به خانواده بازگشته‌اند صحبت کند، از آن‌ها نظرسنجی صورت پذیرد و اینکه تا چه اندازه اورژانس اجتماعی توانسته جلوی مخاطرات بیشتر را بگیرد.

وی یادآور شد: اورژانس اجتماعی نسبت به سایر سامانه‌های دارای فوریت در جامعه اهمیت بیشتری دارد، چراکه اگر مردم یاد بگیرند قبل از وقوع یک آسیب اجتماعی و یا به محض دیدن برخی موضوعات در جامعه با این سامانه تماس بگیرند، پیشگیری بسیار خوبی صورت گرفته و از بروز حوادث و عواقب ناگوار در جامعه جلوگیری می‌کند.

نیم نگاه: هدفمندکردن سامانه ۱۲۳ نه تنها از بروز و عواقب آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند، بلکه سبب می‌شود تا هر شهروند با آگاهی بیشتر مسائل اجتماعی را رصد کرده و در کنار عوامل اورژانس اجتماعی باشد؛ ناگفته نماند که بخش اعظمی از تماس‌ها مزاحمت تلفنی بوده و کارشناسان خدوم و زحمتکش را بیهوده به زحمت می‌اندازد که بهتر است برای رفع این موارد از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها استفاده کرد.

کد خبر 62997

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد