دماوند| ۳۰ نفر دچار ضایعه نخاعی در سطح شهرستان هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه مستمری‌بگیری ۱۱۷۴ نفر در حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان دماوند هستند، گفت: ۱۸ فرزند امدادبگیر تحت پوشش بهزیستی در شهرستان دماوند وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری تارود دماوند، فاطمه خانزادی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: اداره بهزیستی شهرستان دماوند متشکل از ۴ حوزه یا معاونت تخصصی است، معاونت امور اجتماعی مرتبط با دفتر زنان سرپرست خانوار می‌باشد که در حال حاضر ۴۸۹ پرونده در امور اجتماعی وجود دارد که زنان سرپرست خانوار مستمری بگیر و ۶۶۵ نفر غیرمستمری بگیر را شامل می‌شوند.

وی افزود: مستمری‌بگیران با توجه به طیف سنی خود و عدم امکان بازتوانی تحت پوشش هستند و مستمری می‌گیرند، غیر مستمری‌بگیران نیز افرادی هستند که شرایط تسهیلات اشتغالزایی برای آنها فراهم شده و سنین کمتر از ۵۰ سال را شامل می‌شوند که جهت اشتغال به کارخانجات معرفی می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: در سطح شهرستان دماوند فرزندان بی سرپرست نیز نگهداری می‌شوند که برای این افراد ۴ مرکز نگهداری فرزندان بی‌سرپرست در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند که دو مرکز در دماوند و دو مرکز در رودهن مستقرند.

خانزادی ادامه داد: دو مرکز مذکور پسرانه و دو مرکز دخترانه هستند، مرکز پسرانه در دماوند افراد کمتر از ۱۲ سال هستند و تعداد آنها به ۲۵ نفر می‌رسد همچنین مرکز دخترانه دماوند دختران بالای ۱۲ سال هستند که ۲۳ نفر را شامل می‌شوند.

وی تصریح کرد: در مراکز رودهن ۱۷ فرزند پسر بالای ۱۲ سال و نیز ۱۸ فرزند دختر بالای ۱۲ سال به سر می‌برند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه ۱۸ فرزند امدادبگیر در سطح شهرستان وجود دارد، بیان داشت: فرزندان امدادبگیر افرادی هستند که در خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند به طور مثال فرزندی که از نعمت پدر و مادر محروم شده و نزد مادربزرگ و یا دیگر بستگان نگهداری می‌شود که ماهانه مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب این فرزند واریز و کمک هزینه نگهداری این فرزند می‌شود.

خانزادی گفت: شرایط فرزند خواندگی موضوع مهمی است، با توجه به اینکه در خواست‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد در سال گذشته نزدیک به ۲۶ فرزند را تحویل این خانواده‌ها داده‌ایم که تا رنج سنی ۶ و ۷ ساله نیز شامل می‌شدند.

وی بیان داشت: خانواده‌هایی که این فرزندان را تحویل گرفتند از لحاظ سطح تحصیلات، درآمد، فرهنگی و اجتماعی در سلامت بودند و به این موارد ترخیص‌های موفق گفته می‌شود و یقین داریم که فرزندان در بهترین خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند افزود: خانواده‌هایی نیز هستند که دارای فرزند می‌باشند اما تمایل دارند که فرزند دیگری را در جمع خانواده خود نگهداری کنند که با بررسی‌های مددکاری و کارشناسی و جلسات مشاوره طبق ضوابط خاص فرزند بی‌سرپرست به آنها تحویل داده می‌شود.

خانزادی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون هیچکدام از خانواده‌ها مشکلی نداشتند و فرزندان در شرایط خوبی در جمع این خانواده‌ها زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: زنان سرپرست خانواری که در حوزه اجتماعی مستمری می‌گیرند اگر یک نفره و یک خانم تنها باشد مبلغ ماهانه ۲۱۰ هزار تومان یارانه دولتی دریافت می‌کند، اغلب افراد یارانه بگیر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در حوزه یارانه‌ها حمایت‌های دو یا سه برابری می‌گیرند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند بیان داشت: در حال حاضر مستمری ماهیانه یک زن تنهای سرپرست خانوار ۲۱۰ هزار تومان است و تا خانوار ۵ نفره ماهانه ۶۳۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند.

خانزادی گفت: در حوزه امور توانبخشی ۱۵۶۰ پرونده وجود دارد که با معلولیت‌های جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، ضایعه نخاعی، چند معلولیتی، اوتیسم و ذهنی روبرو هستند، در این حوزه نیز ۱۱۷۴ نفر مستمری می‌گیرند.

وی ییان داشت: معلولان نیازهای درمانی و توانبخشی دارند و هر فرد معلول ۴۲۰ هزار تومان مستمری می‌گیرد؛ فرد معلولی که ازدواج کند و دونفره باشند ۶۰۰ هزار تومان و اگر صاحب همسر و فرزند باشد تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان هم مستمری دریافت می‌کند. یارانه دولت نیز به مبلغ مستمری اضافه می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند افزود: در سطح شهرستان ۳۰ نفر دچار ضایعه نخاعی هستند که بیش از ۹۰ درصدشان بر اثر سوانح و تصادفات جاده‌ای دچار ضایعه شده‌اند، آنها علاوه بر مستمری‌های مذکور مبلغ ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری نیز دریافت می‌کنند و خدمات غیرمستمر دیگری همچون پوشک، سوند و وسایل و تجهیزات لازم به آنها داده می‌شود.

خانزادی ادامه داد: به معلولان جسمی حرکتی که محرز شده توانایی راه رفتن ندارند ویلچر و ویلچر حمام داده می‌شود، بسیاری از افراد حتی توان راه رفتن نیز ندارند و تشک مواج به آنها داده می‌شود. براساس نیاز به معلولان سمعک و دیگر تجهیزات پزشکی نیز تحویل می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در سطح شهرستان هیچ مددجوی توانبخشی نداریم که پشت نوبت برای دریافت ویلچر باشد و همه از مزایا و خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

کد خبر 62703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد