افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از آنچه وی آن را «فرهنگ حاکم بر مدیریت شهری مشهد با محوریت دوستدار معلولین» نامید قدردانی کرد.

مسعود فیروزی که در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه آثار و دستاوردهای اعضای جامعه‌ی هدف بهزیستی در ایستگاه متروی شهید کاوه مشهد در چهارمین روز هفته بهزیستی سخن می‌گفت افزود: خوشبختانه این نگاه دوستدار افراد دارای معلولیت در همه‌ی سطوح مدیریتی در شهرداری و شورای شهر دیده می‌شود و مدیران و مسؤولان این نهادها، به جد دنبال خواست‌های جامعه‌ی هدف بهزیستی هستند.
وی با اشاره به تاریخچه‌ی نگاه‌های مختلف جوامع به افراد دارای معلولیت در گذشته و در دنیای معاصر گفت: آخرین و جدیدترین نگاه مسؤولان در سازمان‌های بین‌المللی نسبت به افراد دارای معلولیت نگاه مبتنی بر تلفیق اجتماعی است.
وی توضیح داد: در این نگاه، ورود و حضور افراد دارای معلولیت به جامعه آنقدر طبیعی، گسترده و راحت است که هیچ تفاوتی بین آنها با سایر افراد در جامعه احساس نمی‌شود و یک جامعه‌ی واحد به تصویر درمی‌آید.

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

بازار فروش و درآمد برای مددجویان
فیروزی ضمن اشاره به نمایشگاه آثار و دستاوردهای مددجویان در ایستگاه‌های متروی مشهد گفت: این نمایشگاه دائمی، بازاری برای محصولات تولیدی مددجویان است که در این شرایط سخت اقتصادی، درآمدی برای آنها حاصل شود و کمک‌ حال زندگی‌شان باشد.
وی افزود: این گونه برنامه‌ها باعث می‌شود جامعه از توانمندی‌های مددجویان مطلع شوند و نگاه‌شان به این افراد تغییر کند.
وی ضمن قدردانی از مدیریت قطار شهری مشهد که امکان برپایی این نمایشگاه را به بهزیستی داده‌ است گفت: این اقدام علاوه بر اینکه برکاتی برای بانیان آن به همراه دارد باعث می‌شود سایر مدیران نیز ترغیب به اینگونه برنامه‌ها بشوند و به مسؤولیت و وظیفه‌ی اجتماعی خود در قبال جامعه‌ی هدف بهزیستی عمل کنند.
 

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

معلولین در زندان خانگی محبوس هستند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در این مراسم از تصویب طرحی در شورای شهر در خصوص تخفیفات ویژه برای افراد دارای معلولیت در خدمات شهری خبر داد.
حسن منصوریان گفت: بر اساس این طرح که اخیرا در شورای شهر تصویب شده در صدور پروانه ساختمانی و سفرهای درون شهری تخفیفات ویژه برای مددجویان بهزیستی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین از وجود ظرفیت‌های بالا در مجموعه‌های تحت نظارت مدیریت شهری یاد کرد و گفت: واگذاری ظرفیت‌ها و فضاهایی مانند ایستگاه‌های قطار شهری برای شهرداری و قطار شهری هزینه ندارد اما برای مددجویان بهزیستی می‌تواند منشأ درآمد و زندگی باشد.
وی ضمن قدردانی از مدیریت قطار شهری مشهد برای اجرای این طرح گفت: ما در شورا از ایده‌های مشابه چه از سوی بهزیستی و چه از سوی سایر نهادها برای بهتر شدن زندگی مددجویان و احقاق حقوق آنان استقبال می‌کنیم.
منصوریان از عدم حضور معلولین در جامعه یاد کرد و گفت: این عدم حضور به دلیل عدم دسترس‌پذیری امکانات زندگی اجتماعی است و در واقع، افراد دارای معلولیت در زندان‌های خانگی محبوس هستند.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری برای هر یک از شهروندان یک سرانه خدمات شهری پرداخت می‌کند گفت: وقتی افراد دارای معلولیت در شهر حضور ندارند و یا در مراسم و برنامه‌ها مشارکت داده نمی‌شوند در واقع حقوق آنها ضایع می‌شود و حق آنها به سایرین تعلق می‌گیرد.
منصوریان گفت: باید فضاها و امکانات خاص به این گروه از شهروندان اختصاص یابد تا حقوق آنان استیفا شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت: اگر چنین طرح‌هایی باشد و ما اجرا نکنیم این ظرفیت‌ها بلا استفاده می‌ماند و یا افرادی آنها را در اختیار می‌گیرند که مستحق این فرصت‌ها نیستند.
وی از مسؤولان بهزیستی استان خواست طرح‌ها و ایده‌های خود برای حضور اجتماعی بیش از پیش معلولین و احقاق حقوق آنها را به شورای شهر ارائه کنند تا اجرایی شود.
 

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

بهزیستی از ظرفیت‌های قطار شهری استفاده کند
همچنین مدیریت قطار شهری مشهد در این مراسم گفت: این نمایشگاه با همکاری بهزیستی و قطار شهری در ۴ ایستگاه پرتردد شهر برپا  شده است.
وحید مبین مقدم افزود: فلسطین، شهدا، کاوه و طالقانی، ایستگاه‌هایی هستند که این نمایشگاه‌ها در آنها ایجاد شده و خوشحال هستیم که این فضاها را در اختیار شهروندان مددجو قرار داده‌ایم تا آثار و دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند.
وی تأکید کرد: ما ظرفیت‌های زیادی در قطار شهری داریم که بهزیستی می‌تواند برای بهبود زندگی و شرایط مددجویاان از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شود.
وی گفت: ما حداکثر تلاش خود را در دسترس‌پذیری خدمات قطار شهری برای افراد دارای معلولیت داشته‌ایم و در آینده این تلاش مضاعف خواهد شد.

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد


 ۳۰ غرفه در چهار ایستگاه متروی مشهد به آثار مددجویان بهزیستی اختصاص دارد
معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این مراسم به خبرنگار ما گفت: ۳۰ غرفه در چهار ایستگاه قطار شهری مشهد به این نمایشگاه‌ها اختصاص یافته است.
حمیده محدث اضافه کرد: مددجویانی از سراسر استان، آثار و دستاوردهایشان را در غرفه‌های ثابت و شیشه‌ای در این ایستگاه‌ها به نمایش گذاشته‌اند و شهروندانی که مایل به خرید آنها هستند می‌توانند با شماره‌هایی که بر روی تابلو راهنمای غرفه‌ها درج شده تماس بگیرند و درخواست خود را مطرح و یا با تولیدکننده مشورت کنند.
این مسؤول یادآور شد: صدها مددجو از گروه‌های مختلف جامعه‌ی هدف شامل فرزندان بهزیستی، دختران در معرض آسیب، کودکان دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌های دارای عضو معلول، در سراسر خراسان رضوی تحت پوشش این برنامه هستند و سالانه صدها و هزاران اثر ارزنده در زمینه‌های صنایع دستی، بافندگی، چرم‌دوزی، ملیله دوزی، گلدوزی، عروسک‌سازی، بافت تابلوفرش، آثار معرق، منبت و سایر صنایع ظریفه تولید می‌کنند.
محدث گفت: مردم عزیزمان که قصد خرید محصولاتی در این زمینه‌ها را دارند می‌توانند از محصولات تولیدی مددجویان بهزیستی که هم کیفیت بهتر و هم قیمت مناسب‌تری دارد خرید کنند که به این وسیله به معیشت و استقلال مددجویان نیز کمک کنند.
وی با بیان اینکه برنامه احداث نمایشگاه‌های دائمی آثار مددجویان در حال گسترش است گفت: به دنبال فضاهایی هستیم که امکان برپایی نمایشگاه دائمی را داشته باشند، از امنیت کافی برخوردار باشند و ظرفیت مناسب این کار را نیز داشته باشند تا بتوانیم بیش از پیش به معرفی توانمندی‌های مددجویان بپردازیم.

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

مهارت‌آموزی و اشتغال مشارکتی، راهی برای استقلال مددجویان
همچنین مسؤول یکی از مراکز مثبت زندگی که به شکل کارفرمایی، پروژه‌های خوداشتغالی و مهارت‌آموزی مددجویان را انجام می‌دهد در این زمینه گفت: از سال ۹۵ که این برنامه را شروع کرده‌ایم تا کنون حدود ۱۵۰ مددجو را مهارت‌آموزی کرده و برای ده‌ها نفر از آنان ایجاد اشتغال نموده‌ایم.
لیلا خسروی که به گفته خودش نخستین کلینیک مددکاری با گرایش اشتغالی و حرفه‌آموزی به مددجویان را دایر کرده گفت: ما به مددجویان بهزیستی آموزش رایگان می‌دهیم و سپس با تأمین مواد اولیه‌ی مورد نیاز در تولید یک محصول خاص که در آن آموزش دیده، مددجو را به صورت تدریجی و مرحله‌ای به تولید وارد می‌کنیم و رفته رفته به استقلال اقتصادی وی کمک می‌رسانیم.
وی گفت: علاوه بر دختران آسیب، فرزندان بهزیستی، افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار، اخیرا در نظر داریم معتادان بهبودیافته را نیز به این گروه‌ها بیفزاییم و هر چه بیشتر به استقلال و معیشت آنان کمک کنیم.
وی گفت: به جهت اینکه بسیاری از این مددجویان، سرمایه‌ی کافی برای سرمایه‌گذاری یک شغل کامل را ندارند ما امکانات، مواد اولیه و ابزار کار در اختیارشان می‌گذاریم و کارهای تکمیلی یک محصول را از آنها می‌خواهیم تا به تدریج بنیه اقتصادی پیدا کنند و بتوانند کل کار را خودشان برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی آثار مددجویان در چهار ایستگاه متروی مشهد

کد خبر 61595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد