در رسانه| ناتوانی در تامین مسکن، چالش مهم مددجویان زیرپوشش بهزیستی اصفهان است

مدیرکل بهزیستی اصفهان یکی از چالش‌های مهم در سالجاری برای معلولان و مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان را با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده موضوع ناتوانی در تامین مسکن دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایرنا، ولی‌الله نصر اصفهانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به رشد بی‌سابقه مبلغ رهن و اجاره مسکن هرروز و هر هفته مددجویان بسیاری به دلیل این مشکل به بهزیستی مراجعه می‌کنند و این در حالی است که مددجویان زیرپوشش بهزیستی جزء دهک‌های پایین جامعه به لحاظ وضعیت درآمدی هستند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان در این راستا از خیران استان دعوت کرد که برای رفع این چالش در جامعه مددجویان بهزیستی همانند دیگر موضوعات خدمات خود را از این سازمان دریغ نکنند.

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن ۱۰۴ واحدی برای معلولان در خمینی‌شهر که از طریق سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده بودند، خبر داد.

مدیرکل بهزیستی اصفهان  همچنین به اشاره به طرح رایگان کردن قبوض آب، برق و گاز برای خانواده‌های زیرپوشش بهزیستی که در مجلس مصوب شده است مددجویان می‌توانند از طریق ۱۰۰ مرکز مثبت زندگی در سطح استان برای بهره‌مندی از این خدمات رایگان تا پایان تیرماه ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری با توجه به افزایش اعتبارات اشتغال‌زایی با عنوان تبصره ۱۸به بهزیستی، آمار زنان فاقد سرپرست خانوار در نوبت دریافت خدمات بهزیستی در استان به صفر رسید ولی در حوزه توان‌بخشی اکنون هشت هزار خانواده پشت نوبت دریافت خدمات حمایتی بهزیستی هستند.

نصر اصفهانی همچنین به آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی و کار اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه ۱۱ دستگاه موظف به ساماندهی این کودکان هستند که با توجه به همکاری نکردن برخی از آن‌ها با حضور دادستان و دیگر مقامات استانی پنج کارگروه برای پیگیری و رصد این موضوع تشکیل‌شده است.

وی مهم‌ترین مشکل در جذب کودکان کار در استان را ساماندهی کودکان کار و خیابانی اتباع خارجی عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا با همکاری اداره‌کل اتباع خارجی در استانداری به این موضوع رسیدگی شود.

مدیرکل بهزیستی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار به‌نوعی مقابله با معلول است گفت: علت بروز این آسیب فقر و مباحثی همانند خشک‌سالی است که موجب مهاجرت خانواده‌های محروم به سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه این شهر شده است.

وی یادآور شد: برخی خانواده‌ها برای تأمین معاش زندگی مجبور هستند که کودکان خود را برای تأمین مالی راهی خیابان‌ها کنند.

به گفته وی بهزیستی برای حمایت از کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها می‌تواند ماهانه نفری ۴۲۰ هزار تومان پرداخت کند ولی به گفته برخی از این خانواده‌ها، کودکان آن‌ها شاید روزانه درآمدی بیشتر و چند برابر از این مبلغ داشته باشند.

نصر اصفهانی، گسترش مراکز  اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های استان را ازجمله برنامه‌های سازمان بهزیستی در  این هفته عنوان کرد و گفت:  استخدام ۵۰ نیروی مددکار قراردادی در دستور کار این نهاد قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان تنها استانی است که مرکز کودکان اعصاب و روان با کمک خیران در آن راه‌اندازی شده است و اکنون یک مرکز پسرانه در تیران و کرون و یک مرکز دخترانه در خمینی‌شهر هرکدام با ظرفیت ۱۰ نفر  به کودکان زیر ۱۸ سال نیازمند خدمات اعصاب و روان ارائه خدمت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: امسال در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمپ‌ها با توجه به سیاست استان یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۵۰۰ نفر برای نگهداری معتادان متجاهر با همکاری شهرداری در باغ فدک افتتاح خواهد شد.

وی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه مددجویان زیرپوشش بهزیستی به‌ویژه معلولان را جذب نکردن آن‌ها در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: به‌عنوان نمونه درحالی‌که در بین ناشنوایان که به‌عنوان کم آسیب ترین گروه معلولان به لحاظ جسمی افراد با تحصیلات بالایی داریم که مشکل آن‌ها با یک سمعک رفع شده است ولی در مرحله مصاحبه از طریق دستگاه‌های رد می‌شوند.

نصر اصفهانی موضوع حمل‌ونقل رایگان معلولان را چالش دیگری دانست و گفت: مصوبات و اعتباراتی برای این  موضوع در دوره شورای شهر و شهردار سابق باهدف تسهیل حمل‌ونقل معلولان تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی در پایان افزود: اکنون اداره‌کل بهزیستی اصفهان به ۱۳۲ هزار معلول در استان خدمات مستمر و غیرمستمر ارائه می‌دهد که از نظر آمار و تنوع معلولان در کشور از رتبه پنجم برخوردار است.

از ۲۵ تا ۳۱ تیر به عنوان هفته بهزیستی در کشور نامگذاری شده است.

کد خبر 60971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد