در رسانه| مددجویان بهزیستی برای رایگان شدن قبوض خود ثبت‌نام کنند

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان پیرامون رایگان شدن قبوض آب و برق مددجویان گفت: برای این طرح اطلاعات، آمار و ارقام به ادارات مربوط ارسال شد ولی هنوز برای برخی اجرایی نشده است، امیدواریم تمام مددجویان بهزیستی برای رایگان شدن قبوض آب و برق در سامانه اعلام شده، نام‌نویسی کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، ولی‌الله نصر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان صبح امروز در نشست خبری گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تأسیس بهزیستی کشور، با بیان اینکه امسال هفته بهزیستی از ۲۵ تا ۳۱ تیرماه است، اظهار داشت: امسال برای اولین بار در کشور در حوزه اشتغال‌زایی اعتبارات لازم جذب شد ولی در خصوص اعتبارات توان‌بخشی معلولان پشت نوبت، اعتبارات لازم را نداریم و در حال حاضر هشت هزار خانواده کمیسیون رفته، منتظر حمایت‌های بهزیستی استان هستند.

وی با یادآوری اینکه بر اساس قانون لازم است ۲۰ درصد از دستمزد کارگری به خانواده‌های تحت پوشش ارائه شود اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است، افزود: خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی دچار مشکلات بسیاری هستند که یکی از این مشکلات تامین اعتبار رهن و اجاره مسکن است و روزانه مددجویان بسیاری به این منظور به سازمان استان مراجعه می‌کنند.

نصر پیرامون رایگان شدن قبوض آب و برق مددجویان توضیح داد: برای این طرح اطلاعات، آمار و ارقام به ادارات مربوط ارسال شد ولی هنوز برای برخی اجرایی نشده است، امیدواریم تمام مددجویان بهزیستی برای رایگان شدن قبوض آب و برق در سامانه اعلام شده، نام‌نویسی کنند.

۵۰ روانشناس برای اورژانس‌های اجتماعی سطح استان به‌کار گرفته خواهند شد

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت افزایش اورژانس‌های اجتماعی یادآور شد: افزایش اورژانس اجتماعی در سراسر استان از اولویت‌های استان است و بر اساس هماهنگی با تهران قرار است ۵۰ نیروی روانشناس به صورت قراردادی جذب و در اورژانس شهرستان‌ها به‌کارگیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مسکن افراد تحت پوشش اداره کل بهزیستی طرح‌های متعددی داریم از جمله طرح ۱۰۴ واحدی خمینی‌شهر که به تازگی کلنگ خورده است.

نصر پیرامون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: در این باره با اجرای طرح گروه‌های همیار امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروهی زنان برای اشتغال‌زایی در یک عرصه را دنبال می‌کنیم و جزو اولویت‌های ما قرار دارد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد، گفت: امسال با همکاری شهرداری اصفهان کمپ‌های ماده ۱۶ در باغ فدک اصفهان و کمپ‌های ماده ۱۵ (کمپ‌های زنان) از یک کمپ به سه کمپ افزایش پیدا کرد.

وی پیرامون اقدامات انجام شده در حوزه کودکان کار عنوان کرد: در این راستا قانون ۱۱ دستگاه را موظف کرده و پیش‌ از این همکاری لازم وجود نداشت ولی با بهره‌گیری از ظرفیت قضایی استان پنج کارگروه تشکیل شد و در حال ساماندهی امور هستیم.

نصر با اشاره به استفاده از ظرفیت خیریه‌ها، گفت: در اصفهان اقدامات خوبی توسط خیران صورت گرفته است، از جمله اینکه اولین کمک مردم اصفهان به زلزله‌زدگان اخیر با کمک خیران فراهم شد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به ضرورت اجرای قانون در خصوص حمل و نقل معلولان، اظهار کرد: قانون شهرداری‌ها را مکلف به سرویس‌دهی رایگان به معلولان کرده است ولی در این زمینه مشکل داریم، در این باره اعتباری برای خرید پنج ون مناسب‌سازی شده در شورای سابق اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید  ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی تأکید کرد: اگر معلولان استان در خصوص ترک فعل برخی ادارات و نهادها اقدام به شکایتی داشته باشند بهزیستی استان نیز در راستای قانون، معاضدت خواهد کرد.

رسالت بهزیستی استان، سلامت و مسؤولیت اجتماعی است

همچنین در ادامه این نشست  علی اکبر ابراهیمی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه شعار سال بهزیستی «شروعی تازه برای بهزیستی» است، افزود: سلامت و مسؤولیت اجتماعی رسالت بزرگ بهزیستی استان اصفهان است.

وی ادامه داد:هر یک دلار هزینه برای پیشگیری ذخیره ۶۵ دلار در آینده را به همراه دارد ولی اگر در این راستا ماموریت‌ها به خوبی انجام نمی‌شود به این دلیل است که از یک سو ماموریت‌ها زیاد و از سوی دیگر منابع مالی کم است.

ابراهیمی با بیان اینکه دفتر پیشگیری از معلولیت‌های معاونت پیشگیری با ۳۵۶ پایگاه غیر دائم و ۲۹ پایگاه دائم در سال گذشته بیش از ۱۱۷ هزار دانش‌آموز را از نظر بینایی غربال کرد، اضافه کرد: در این غربالگری  ۷۷۲ مورد مشکوک بودند و آزمایش‌های بعدی صورت گرفت و در نهایت ۲۷ نفر به چشم پزشک ارجاع شدند که هزینه‌های عینک و ویزیت این افراد به عهده بهزیستی است همچنین در بخش پیشگیری و غربالگری شنوایی نیز در سال گذشته ۵۱ هزار نفر غربالگری شدند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: در خصوص موضوع مشاوره و آزمایش ژنتیک در سطح استان یک مرکز دائم و ۲۵ مرکز غیر دائم داریم که در حوزه ژنتیک به خانواده‌های دارای معلولیت به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کند.

وی ارائه مشاوره دوران سالمندی را از دیگر اقدامات این دفتر برشمرد و افزود: در این راستا در سال گذشته ۹۵۰ نفر سالمند در اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر آموزش داده شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۳۲۰ مرکز مشاوره خدمات روان‌شناختی از بهزیستی استان دارای مجوز هستند و یک مرکز مشاوره بهزیستی نیز به امداد جویان این اداره کل ارائه خدمات می‌کنند، خاطر نشان کرد: همچنین تلفن ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۲۴ با ۹ مشاور اقدام به راهنمایی مردم می‌کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: همچنین سامانه جامع مشاوره بهزیستی در خصوص کودکان ۵ تا ۶ سال در خصوص اضطراب اقدام به غربالگری می‌کند و در صورتی که نیاز به مداخله باشد هزینه‌های آن به عهده بهزیستی خواهد بود.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی در حوزه اعتیاد، گفت: علاوه بر آموزش‌های پیشگیری، ۵۱ مرکز ماده ۱۵ برای معتادانی که تمایل به ترک داشته باشند، ۸۷ کمپ ترک اعتیاد، یک مرکز ماده ۱۶ برای افرادی که جمع‌آوری می‌شوند و پنج مرکز خدمات کاهش آسیب‌های اعتیاد و موبایل سنترهای بهزیستی اقدام به خدمات‌رسانی می‌کنند.

۱۰ هزار نفر از بانوان استان تحت پوشش دفتر توانمندسازی زنان بهزیستی هستند

در بخش دیگری از این نشست عبدالرضا اسماعیلی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت:دفتر توانمندسازی زنان بهزیستی استان اصفهان، ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد که از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر دارای کودکان چندقلو هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح گروه‌های همیار افزود: در این طرح با هدف توانندسازی بانوان، گروه‌های همیار متشکل از ۳ تا ۷ زن سرپرست خانوار می‌توانند با دریافت ۹۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۱۱۰ میلیون وام با اقساط یک شغل راه‌اندازی کنند.

اسماعیلی اظهار کرد: ۴۰ خانه ویژه وظیفه نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را به عهده دارند که پس از ۱۸ سالگی با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان وام بلاعوض به منظور توانمندسازی آن‌ها برای اشتغال برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با یادآوری اینکه بهزیستی به خانواده‌هایی که از فرزند بی‌سرپرست اقوام خود نگهداری کنند هزینه‌ای به صورت ماهیانه می‌دهد، خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه فرزندخواندگی نیز بهزیستی طی مراحل مختلف فرزندانی را به خانواده‌ها تحویل می‌دهد که در این راستا تاکنون ۲ هزار و ۱۲۷ متقاضی توانسته‌اند هزار و ۳۲۷ پرونده تشکیل دهند.

برای افراد تحت پوشش بهزیستی ۶۲۷ مسکن ساخته شده است

در پایان نیز امید رحمانیان معاون مشارکت‌های اجتماعی بهزیستی اصفهان گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۲۷۰ تعهد اشتغال داشتیم که با اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان، ۱۰۴ درصد آن تحقق یافت امسال نیز هفت‌ هزار و ۱۰۶ تعهد اشتغال داریم که تاکنون ۳۲ درصد آن محقق شده است.

وی در خصوص مسکن افراد تحت پوشش یادآور شد: تا کنون ۶۲۷ مسکن با هزینه‌ای بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان ساخته شده و هزار و ۱۲۹ مسکن نیز در حال ساخت است.

رحمانیان اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۲۸.۵ میلیارد تومان به صورت نقدی، ۴۳ میلیارد تومان به صورت غیر نقدی و۹.۲ میلیارد تومان به صورت خدمات توسط دفتر مشارکت‌های بهزیستی اصفهان جذب شده است.

کد خبر 60937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد