بیش از ۲۸هزار نفر تحت پوشش بهزیستی درحوزه اجتماعی وتوانبخشی مستمری ماهیانه دریافت می کنند

سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: در استان کردستان ۳۵ هزار و ۲۱۱ نفر معلول تاکنون شناسایی‌شده‌اند که ۴۰ درصد از آن‌ها معلولان جسمی حرکتی، ۲۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد روانی، ۳۰ درصد شنوایی و گفتاری هستند.

حسین رسولی، سرپرست بهزیستی استان کردستان، با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی وظیفه رسیدگی به امورات خانواده‌های زنان سرپرست، بی‌سرپرست، ایتام، زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب را دارد، اظهار کرد: در این حوزه ۶۰۶۶ خانوار تحت پوشش خدمات مستمری ماهیانه قرار دارند. 

وی افزود: یکی از گروه‌هایی که در این حوزه از خدمات سازمان بهزیستی برخوردارند فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند که به دلیل نداشتن سرپرست مؤثر مسئولیت نگهداری آن‌ها به بهزیستی محول شده است.

سرپرست بهزیستی استان کردستان، بیان کرد: در سطح استان ۱۴ خانه نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست وجود دارد که باپرداخت یارانه‌های بهزیستی و مشارکت خیرین و مؤسسات خیریه ۱۵۰ فرزند بی‌سرپرست در این خانه‌ها نگهداری می‌شوند.

رسولی با اشاره به اینکه ۳۴۲ خانوار دارای فرزند دوقلو، سه‌قلو و چهارقلو هستند، تصریح کرد: تعداد ۱۴۸۱ دانش‌آموز، ۳۰ نفر دانشجو وهمچنین ۱۸۰ فرزند امداد بگیر که بدسرپرست وبی‌سرپرست هستند که این فرزندان نزد اقوام و بستگان درجه‌یک مانند پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند واز کمک‌های مالی و حمایت بهزیستی بهره‌مند هستند.


وی یکی دیگر از برنامه‌های حوزه اجتماعی را فعالیت مربوط به آسیب دیدگان اجتماعی در راستای ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده عنوان کرد و افزود: از طریق برنامه تیم سیار اورژانس اجتماعی اقداماتی در زمینه همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمند آزاری، خشونت علیه زنان، دختران، کودکان کار و زوجین متقاضی طلاق واختلافات خانوادگی وسایر موارد است که مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۲۳ موارد آسیب را به سازمان بهزیستی گزارش کنند.
 
سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: حوزه امور توان‌بخشی از دیگر برنامه‌های تخصصی بهزیستی است که جامعه هدف این بخش افراد دارای معلولیت هستند.

رسولی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر دراین حوزه مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، گفت: در استان کردستان ۳۵ هزار و ۲۱۱ نفر معلول تاکنون شناسایی‌شده‌اند که ۴۰ درصد از آن‌ها معلولان جسمی حرکتی، ۲۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد روانی، ۳۰ درصد شنوایی و گفتاری هستند.

 وی با اشاره به اینکه در استان ۱۸ مرکز شبانه‌روزی با ۶۳۵ نفر خدمت گیرنده، ۲۵ مرکز روزانه با ۱۰۸۸ نفر خدمت گیرنده و ۱۰ مرکز مراقبتی و ویزیت در منزل با ۴۵۵ نفر خدمت گیرنده مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: ۱۸ هزار و ۹۳۵ نفر توانخواه تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه هستندوهمچنین ۳۵۱ نفر دانشجو و ۲ هزار و ۳۰۶ نفر دانش‌آموزدارای معلولیت تحت بهزیسی قراردارند هستند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان بیان کرد: سازمان بهزیستی امروز به‌عنوان یک سازمان امدادی، اورژانسی، حمایتی و تخصصی است که با ۵۳۰ نفر نیروی انسانی متخصص ودارای رشته‌های  روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی، توان‌بخشی، مطالعات خانواده و غیره در حال انجام‌ وظیفه هستند.

رسولی گفت: در استان کردستان قریب به ۷۳ هزار و ۵۷۰ خانوار با ۱۵۱ هزار جمعیت از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ خانوار و با جمعیت بالغ‌بر ۵۲ هزار نفر از خدمات و کمک‌های مستمری ماهیانه این سازمان در برخوردارند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: از دیگر حوزه‌های تخصصی سازمان بهزیستی می‌توان به حوزه امور و توسعه پیشگیری اشاره کرد که در این حوزه بر اساس نیازهای افراد، خانواده‌ها، محلات و جوامع صنفی، افراد خانه‌دار، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان می‌تواند تحت پوشش برنامه‌های این حوزه قرار گیرند. 

رسولی با بیان اینکه رویکرد اصلی این حوزه اقدامات و مداخلات پیشگیرانه و با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت وپیشگیری ازاعتیاد است، ادامه داد: بخشی از فعالیتهای این حوزه شامل آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش زندگی خانواده‌، آموزش پیش از ازدواج، آموزش پیشگیری از اعتیاد، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۶ سال، غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال، مشاوره ژنتیک و آموزش پیشگیری از معلولیت است که برای کلیه افراد جامعه خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کردستان ۲۳ مرکز درمانی و کاهش آسیب فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه اعتیاد، درمان بیماران معتاد نیز به‌صورت نگهداری در کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز متادون و مراکز کاهش آسیب صورت می‌گیرد.

سرپرست بهزیستی استان کردستان، گفت: در حال حاضر در استان ۴۱۰ مرکز و موسسه در حوزه‌های تخصصی شامل مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه، مؤسسات خیریه، مراکز مثبت زندگی و مراکز مشاوره فعالیت دارند.

رسولی به اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی اشاره و بیان کرد: به‌منظور توانمندسازی جامعه هدف، سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش که توان انجام کار و فعالیت اقتصادی داشته باشند تسهیلات بانکی ارزان قیمت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و بازپرداخت۷ ساله پرداخت می‌کند همچنین علاوه بر تسهیلات حق بیمه (خویش‌فرمایی و کارفرمایی) زنان آسیب‌دیده تا 5 سال و افراددارای معلولیت تا زمانی که اشتغال به کار داشته باشند پرداخت می‌شود. 

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اعتبار اشتغال امسال ۳ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال است، گفت: حق بیمه تأمین اجتماعی یک هزار و ۴۹۳ نفر پرداخت‌شده است.
سرپرست بهزیستی استان کردستان، با اشاره به اینکه از ابتدای نهضت مسکن حدود ۱۰ سال گذشته ۲ هزار و ۷۸۷ واحد مسکونی به افراد تحت پوشش بهزیستی  واگذارشده است، عنوان کرد: برای امسال ۳۹۶ واحد تعهد استان پیش بینی شده است که در هفته بهزیستی ۷۷ واحد واگذار می‌شود و ۶۹۰ واحد دیگر در دست احداث است.
رسولی از مردم خیرخواه استان کردستان که در همه حال و در تمامی مناسبت‌ها و مراسم‌ها ازجمله ماه مبارک رمضان، عید قربان، آغاز سال تحصیلی، آغاز سال نو و سایر برنامه‌ها همیشه بهزیستی را همراهی کرده‌اند قدردانی کرد و گفت: اگر مردم و نیکوکاران در کنار بهزیستی نباشند حقیقتاً رفع مشکلات مددجویان و افراد دارای معلولیت به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلب مشارکت خیرین و نیکوکاران، سازمان بهزیستی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کرده است.

کد خبر 60883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد