دماوند| بهزیستی در حوزه مشارکت‌های مردمی و اشتغال خدمات ارائه می دهد

 معاون اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه بهزیستی دسترسی گروه‌های هدف را به خدمات پیشگیرانه اجتماعی و توانبخشی ممکن می‌سازد، گفت: اداره بهزیستی دماوند در حوزه مشارکت‌های مردمی و اشتغال و موسسات خیریه خدمات ارائه می دهد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن معادی روز جمعه در سخنرانی پیش ازخطبه‌های نمازجمعه امروز به مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی اظهار داشت: بهزیستی سازمانی حمایتی است که براساس قوانین و مقررات موجود با ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی، توانبخشی و آموزشی در راستای حفظ و ارتقاء شاخص‌های سلامت و رفاه اجتماعی به منظور حمایت، توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی گروه‌های هدف فعالیت و نظارت می نماید.

معادی ادامه داد: سازمان بهزیستی، سازمانی است که با اقشار آسیب پذیر جامعه سروکار دارد البته سایر اقشار جامعه نیز از بدو تولد تا زمان کهنسالی با این سازمان سروکار دارند، به عنوان نمونه مشاوره ژنتیک زمان بارداری و خدمات شنوایی‌سنجی بدو تولد و بینایی سنجی کودکان و یا نگهداری سالمندان در دوره کهنسالی در مراکز برای این افراد ارائه می‌شود؛ بهزیستی در چهار حوزه توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و در نهایت در حوزه مشارکت‌های مردمی و اشتغال و موسسات خیریه خدمات ارائه می‌نماید.

معاون اداره بهزیستی شهرستان دماوند تصریح کرد: خدمات در حوزه توانبخشی شامل توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی، ساماندهی بیماران روانی مزمن، توانبخشی حرفه‌ای، نگهداری از سالمندان، نگهداری ازمعلولین، شناسایی معلولین درسطح روستاها و شهرها، طرح مناسب سازی فیزیکی معابر و فضاهای شهری، طرح شورای ملی سالمندی و طرح ویزیت تیم سیار ضایعات نخاعی می باشد.

معادی با اشاره به اینکه درحوزه اجتماعی دفتر زنان و خانواده، دفتر امور شبه خانواده و دفتر امور آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدّظله العالی) در جهت افزایش جمعیت و نیز قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر(بدون درنظرگرفتن دهک درآمدی) همچنین خانواده‌های دارای دو قلو(دهک ۱ تا۷) تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری نیز واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی، واحد پیشگیری از اعتیاد و واحد پیشگیری از معلولیت‌ها(طرح تنبلی چشم و مشاوره ژنتیک) فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: اعتیاد آسیبی است که زیبنده جامعه اسلامی نیست؛ پیشگیری از اعتیاد با کمک افزایش دانش پیشگیری از اعتیاد نوجوانان، اصلاح باورهای غلط آنها درمورد مواد اعتیادآور، افزایش دانش پیشگیری از اعتیاد در محلات، افزایش عوامل محافظ دربرابر اعتیاد و توانمند کردن والدین به اصول پیشگیری از اعتیاد امکان پذیر است.

وی ادامه داد: همچنین درمان اصولی معتادان با حمایت خانواده و جامعه اتفاق می‌افتد در غیر این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری هم به خود فرد معتاد و هم به خانواده و نیز به جامعه وارد می کند؛ از سال ۱۳۹۵ واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان با خط تلفن ۱۲۳ راه اندازی شده است و همکاران ما دراین واحد خط مقدم و یکی از بازوان پرتوان سازمان هستند.

معادی گفت: مخاطبین خط ۱۲۳عبارتند از کودکان آزار دیده (موارد کودک آزاری) و لزوم آگاهی بخشی به مردم خصوصاً دانش آموزان و معلّمان، زوجین متقاضی طلاق جهت تحکیم بنیان خانواده، کودکان کار و کودکان خیابانی، زنان آسیب دیده اجتماعی، افراد فراری، افراد دارای اختلال هویت جنسی، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، افراد دارای اختلالات خانوادگی حاد، کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، فرزندان طلاق و کودکان دارای والدین معتاد.

وی تصریح کرد: نیاز به مشارکت آحاد مردم، سازمان‌های مردم نهاد(سمن ها) و خیّرین در حوزه کودکان کار و خیابان و همکاری با سازمان بهزیستی و لزوم عزم و اراده ملی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون اداره بهزیستی شهرستان دماوند در پایان از تشریک مساعی مسئولین شهرستان و مدیرکل استان در جهت نیل به اهداف عالی سازمان بهزیستی و حُسن توجه و همراهی وهم افزایی با مجموعه بهزیستی شهرستان تقدیر و تشکّر کرد.

کد خبر 60864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد