وضعیت اجرای قانون استخدام معلولان در نهادهای عمومی و دستور معاون اول رییس‌جمهور

مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با اشاره به اجرا نشدن قانون سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان در شرکت‌ها و نهادهای عمومی از دستور معاون اول ریاست جمهوری به سازمان اداری و استخدامی جهت پیگیری این موضوع خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «منصور الله‌وردی» سئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر اینکه «دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‏‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات،‌ شرکت‏‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‏‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد»، اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی که تحت نظر سازمان اداری و استخدامی هستند ، اجرای قانون سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت را به طور صد درصدی اجرا می‌کنند و حتی اگر سهمیه معلولان در آن زمان تکمیل نشود سهمیه آنها برای سال بعد ذخیره باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی مانند سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قانون سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت را رعایت نمی‌کنند و حتی نظارتی هم بر آنها نیست.

به گفته مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، براساس تبصره یک ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‏‌ها و نهادهای‌ عمومی و انقلابی مکلف‌اند سه درصد از مجوزهای استخدامی خود به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است نسبت به تخصیص این سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت اقدام و بر رعایت آن نظارت کند.

الله‌وردی، افزود: نظر سازمان اداری و استخدامی این بود که نهادهای عمومی و انقلابی تحت نظر ما نیستند و نمی‌توانند نسبت به این موضوع ورود کنند. در این راستا در چهارمین جلسه‌ کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان که با حضور مخبر، معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، معاون اول ریاست جمهوری به سازمان اداری و استخدامی تکلیف کرد که از نهادهای عمومی و انقلابی برای اجرای سهمیه سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت گزارش گیرد و بر عملکردشان نیز نظارت شود؛ این تکلیف به صورت مکتوب به سازمان اداری و استخدامی ارسال شده است تا از این پس بر روی نهادهای مذکور جهت اجرای قانون مذکور نظارت شود.

کد خبر 60623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =