در رسانه| حوزه پیشگیری از اعتیاد در استان اصفهان جدی گرفته نمی‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: متأسفانه در استان اصفهان توجهی به حوزه پیشگیری از اعتیاد نمی‌شود، میلیاردها تومان هزینه برای جمع‌آوری معتادان و مبارزه با موادمخدر صورت می‌گیرد اما دریغ از ۱۰۰ میلیون تومان که برای انجام فعالیت‌های پیشگیری در حوزه اعتیاد اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایمنا، علی‌اکبر ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر با اشاره به آمار مصرف موادمخدر در کشور، اظهار کرد: بنابر اعلام ستاد مبارزه موادمخدر در کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد وجود دارد که یک میلیون به صورت تفننی مصرف می‌کنند، براساس آخرین شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر در کشور ۵۳ درصد جمعیت معتادان کشور تریاک مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: از میان معتادان ۵۳ درصد مصرف تریاک، ۱۲ درصد مصرف مربوط به خانواده کوکائین مانند گل و حشیش، هشت درصد مصرف شیشه، هفت درصد مصرف هروئین و سایر موادمخدر ۲۰ درصد است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بهزیستی خط مقدم پیشگیری از اعتیاد در کشور است اما متأسفانه در استان اصفهان توجهی به حوزه پیشگیری از اعتیاد نمی‌شود میلیاردها تومان هزینه برای جمع‌آوری معتادان و مبارزه با موادمخدر صورت می‌گیرد اما دریغ از ۱۰۰ میلیون تومان که برای انجام فعالیت‌های پیشگیری در حوزه اعتیاد اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: کودکان با اختلال بیش فعالی بیش از سایر گروه‌های جامعه احتمال معتاد شدن آنان در آینده وجود دارد، زیرا بسیاری از کودکان به دلیل اختلال روانی و مشکلاتی که در مدرسه به وجود می‌آورند، اخراج می‌شوند.

ابراهیمی ادامه داد: به همین جهت کودکان با اختلال بیش‌فعالی در معرض اعتیاد قرار دارند، هم اکنون ۱۵ درصد جمعیت دانش‌آموزان کشور دارای اختلال بیش‌فعالی هستند که نهادهای متولی هم متأسفانه در حوزه پیشگیری اعتیاد اقدام مؤثری نکرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد نرخ شیوع اعتیاد در زنان استان اصفهان، گفت: در استان اصفهان ۱۲۰ هزار معتاد وجود دارد که بین هفت تا ۱۰ درصد آنان بانوان هستند، اما متأسفانه آمار زنان معتاد در کشور ما پنهان است و دلیل آن تمایل کمتر زنان نسبت به مردان در بستری شدن مراکز ترک اعتیاد است که همین امر باعث می‌شود آمار دقیقی از زنان معتاد کشور و استان نداشته باشیم.

بالا بودن هزینه متادون درمانی

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به رویکرد متادون درمانی در کشور، گفت: هزینه یک‌بار استفاده از متادون در کشور ۴۵۰ هزار تومان است که اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای اینکه بتواند خدمات متادون درمانی را بیشتر به افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت دهد معادل ۵۰ درصد هزینه یک‌بارمصرف متادون را به فرد بی‌بضاعت می‌دهد و در صورت تشخیص امکان دارد برای بار دوم و سوم هم ۵۰ درصد هزینه پرداخت شود.

وی با اشاره به آمار جهانی وضعیت اعتیاد در جهان، اظهار کرد: اعتیاد یک اختلال مزمن مغزی و عودکننده است براساس آمار جهانی اعتیاد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۲ درصد افزایش داشته است در واقع در طی یک دهه گذشته هرساله ۲.۲ درصد افزایش اعتیاد در جهان را داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ آمار اعتیاد در جهان ۱۱ درصد افزایش یابد.

ابراهیمی با اشاره به نقش مهم پیشگیری در کاهش اعتیاد، افزود: در کاهش آمار اعتیاد کشور باید رویکرد پیشگیری جایگزین رویکردهای انتظامی و اجباری شود، براساس تحقیقات تنها دو درصد از معتادان بهبودیافته از کمپ‌های ترک اعتیاد به چرخه اعتیاد برمی‌گردند و در مراکز درمانی با رویکرد تی‌سی این آمار به ۴۰ نفر می‌رسد، از طرفی باید پذیرفت کمپ‌های ماده ۱۶ تأثیری در بهبود معتادان و جلوگیری از ورود مجدد آنان به چرخه اعتیاد ندارند.

وی ادامه داد: به همین جهت باید رویکرد پیشگیری در استان و کشور تقویت شود متأسفانه رویکرد پیشگیری در استان اصفهان جدی گرفته نمی‌شود و ما اعتقاد داریم به‌جای اینکه رسانه‌ها بر روی آمار متمرکز شوند به روش‌های پیشگیری از اعتیاد بپردازند، انجام آموزش‌های پیشگیری در مدارس ضروری است و باید آموزش‌وپرورش استان همکاری‌های بیشتری با اداره کل بهزیستی استان برای این آموزش‌ها انجام دهد.

در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه بحران کرونا چه تأثیری بر آمار معتادان داشته است، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از معتادان کشور داد اما آنچه مسلم است بحران کرونا و مشکلات معیشتی دو سال اخیر باعث شده که جمعیت معتادان کشور افزایش و مهم‌تر از همه باعث فقیر شدن معتادان شود که همین امر باعث افزایش جرم در جامعه توسط معتادان شده است.

کد خبر 59586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد