در رسانه | خانواده ها غربالگری بینایی و شنوایی کودکان خود را جدی بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: برای پیشگیری از معلولیت های احتمالی و تضمین سلامت جامعه از والدین درخواست می کنیم طرح غربالگری بینایی و شنوایی کودکان و نوزادان را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ علی دهباشی پور روز شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در خصوص اهمیت اجرای طرح غربالگری شنوایی و بینایی در استان اظهارداشت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کاهش معلولیتها می تواند هزینه های خانوارها و نیز کشور را کاهش داده و زمینه زندگی سالم تری را برای مردم مهیا کند لذا بایستی امکانات خود را برای استفاده بهینه از نیروها و امکانات بخوبی بسیج کرده و مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: توجه به منافع عموم مردم بایستی سرلوحه فعالیتهای دستگاههای خدمات رسان باشد و به گونه ای رفتار کنیم تا همه دستگاهها پای کار باشند تا به نتایج بهتری دست یابیم.

image_2022_6_18-13_50_1_88_IY5

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: رسانه ها بعنوان زبان گویا و چشم بینا و گوش شنوای مردم می توانند در عرصه اطلاع رسانی همراه ما باشند و به اهداف ما کمک کنند تا ضمن افزایش دانش عمومی زمینه مشارکت و همراهی مردم نیز بیش از گشذته در اجرای طرح ها ممکن شود.

دهباشی پور بیان کرد: تامین سلامت مردم و پیشگیری از معلولیت ها می تواند به تحقق جامعه ای سالم کمک کند و اجرای طرح های غربالگری در سنین نوزادی و کودکی گام موثری در کاهش آسیب های ناشی از معلولیت و رسیدن به جامعه ای سالم است.

وی گفت: اگر مردم و والدین با علائم و عوامل برخی بیماریها و عواقب آن آَشنا شوند بدون تردید می توانند از ابتلای فرزندان خود به برخی بیمارهای مانند ناشنوایی و نابینایی پیشگیری کنند و در این راستا طرح های غربالگری همه ساله به طور مستمر در سراسر کشور و استان قزوین نیز اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: برخی نارسایی ها مانند ناشنوایی و نابینایی از آنجا که از دوران نوزادی و خردسالی شکل می گیرد و در این سنین قابل شناسایی است به همین دلیل طرح های غربالگری در این سنین صورت می گیرد.

غربالگری+شنوایی+کودکان

خرخرکردن و عفونت گوش کودکان را جدی بگیرید

این مسئول اظهارداشت: برخی علائم در نوزادان و کودکان مانند خرخر کردن در خواب، طولانی شدن سرماخوردگی، عفونت گوش و نوع عکس العمل کودکان می تواند هشداری در نارسایی ها باشد که اگر والدین به آن توجه کنند می توان از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرد.

دهباشی پور اظهارداشت: برای مادرانی که در بیمارستان و یا جای دیگری زایمان می کنند عوامل خطر را شناسایی کرده ایم و با اطلاع رسانی مناسب امیدواریم از تهدیدات کم کنیم.

وی بیان کرد: کودکانی که در بیمارستانها بستری می شوند، سابقه بیماری زردی و ضربه به سر دارند، کسانی که به عفونت مغزی مانند منیژیت مبتلا شده اند، داروهایی که در گوش کودک عوارض ایجاد کرده اند از علائمی هستند که باید از سوی والدین جدی گرفته شده و آنها را مجاب کند تا سلامت فرزندان خود را با مراجعه به پزشک و غربالگری بررسی کنند.

دهباشی پور اضافه کرد: در سال اول باید قبل از شش ماهگی کودک و قبل از ۹ ماهگی و در سال دوم قبل از ۱۸ ماهگی و سال سوم قبل از ۳۰ ماهگی برای غربالگری مجدد مراجعه کنند تا مشکلی ایجاد نشده باشد.

image_2022_6_18-13_50_1_882_2TK

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: کودکانی که فک آنها روی هم سوار نمی شود و لوزه سوم دارند می توانند دچار مشکل شنوایی شوند و اینها یک علامت هشدار دهنده است لذا غربالگری برای آنها ضروری است.

وی بیان کرد: در هجده ماهگی نوزاد باید برخی دستورات والدین را در یک مرحله انجام دهد و یکتا سه قسمت از بدن خود را نشان دهد، ۳ تا ۲۰ کلمه را بکار ببرد و در دو سالگی حتما قادر به نشان دادن ۵ قسمت بدن خود باشد و  ۲۰۰ کلمه را بازگوکند و در سه سالگی دایره گسترده تری از کلمات را بازگو کند تا سلامت وی تایید شود.

غربالگری شنوایی در استان قزوین آغاز شده است

دهباشی پور در ادامه در خصوص اجرای طرح غربالگری شنوایی اظهارداشت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۵۸ نفر از نوزادان تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند و شش بخش دولتی و ۴ بخش خصوصی در این کار مشارکت داشتند.

وی افزود: در اجرای این طرح ۱۲ هزار نفر در شهرستان قزوین، ۲۱۵۸ نفر در تاکستان، ۶۰۰ نفر در بویین زهرا و ۵۰۰ نفر در شهرستان البرز تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

غربالگری+..

دهباشی پور یادآورشد: در اجرای این طرح تعداد ۸۴ نفر که دارای اختلال شنوایی بودند شناسایی و برخی برای درمان ارجاع شدند و برای ۱۵ کودک در سنین ۱.۵ تا دو سال نیز کاشت حلزون انجام شد.

وی اظهارداشت: امسال نیز با آغاز اجرای این طرح تاکنون ۲۷۰۰ نفر در قزوین، ۹۳۰ نفر در تاکستان، ۲۰۰ نفر در بویین زهرا، ۷۰ نفر در البرز و جمعا ۳۹۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته اند و این کار تاد پایان سال ادامه دارد.

دهباشی پور گفت: تاکنون ۱۸ نفر از کودکان ۳ تا شش سال که مشکل ناشنوایی داشتند شناسایی شده اند.

این مسئول یادآورشد: ازدواج در سنین بالا و نیز پایین، ازدواج های فامیلی، می تواند زمینه آسیب باشد و شهروندان باید از آن پرهیز کنند.

غربالگری بینایی برای ۶۵ هزار کودک در استان قزوین

دهباشی پور در ادامه در خصوص غربالگری بینایی نیز اظهارداشت: در اجرای طرح غربالگری بینایی پیش بینی می کنیم ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان سه تا شش سال تحت پوشش قرار گیرند.

3275555

وی گفت: ۵۳ پایگاه ثابت و مراکزمثبت زندگی، ۱۷ پایگاه سیار برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است و این ماموریت در سه سطح با آزمایش علائم جهت گیری، دستگاه بینایی سنجی و ارجاع به مراکز درمانی صورت می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۴۶۴ کودک تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفته و ۴۵ کودک دارای مشکل نیز شناسایی شده اند.

دهباشی پور اظهارداشت: در سال گذشته با فعال شدن ۶۴ پایگاه مثبت زندگی طرح غربالگری با پوشش ۶۰ هزار و ۷۹۷ نفر از کودکان سه تا شش سال انجام شد و میزان پوشش به ۸۸ درصد رسید و بخش دیگری هم به دلیل کرونا به مراکز خصوصی مراجعه کردند که در این آمار دیده نشده است.

وی گفت: در سال گذشته ۲۱۸۰ کودک مشکوک به کم بینایی شناسایی و ۴۹ نفر نیز به چشم پزشک ارجاع داده شدند.

خانواده ها موضوع غربالگری را جدی بگیرند/ پیگیر معاینه مستمر فرزندان خود باشید

این مسئول در ادامه گفت: از خانواده ها انتظار داریم در طول سال نیز به سلامت شنوایی و بینایی فرزندان خود حساس باشند و معاینه آنها را جدی بگیرند تا در بزرگسالی دچار معلولیت نشوند.

image_2022_6_18-13_49_59_457_LRe

دهباشی پور هزینه تست شنوایی را ۱۷ هزار و ۷۴۰ تومان و بینایی را ۱۵ هزار تومان و با دستگاه ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و یادآور شد: هیچ خانواده ای به دلیل مسائل مالی از انجام این طرح باز نخواهد ماند و با رسالت حساسی که داریم تلاش می کنیم مانند سال گذشته میزان پوشش این طرح به ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد:  از شهروندان انتظار داریم با افزایش دانش خود و توجه به تغذیه سالم، از مصرف شیرینی و چربی و روغن های مضر خودداری کرده و از روغن زیتون و کنجد  و نمک دریایی در پخت و پز استفاده کنند تا سالم بمانند.

وی اظهارامیدواری کرد با مشارکت مردم در اجرای طرح های غربالگری بینایی و شنوایی زمینه شناسایی بیماریها و پیشگیری از معلولیت و نیز ارتقای سلامت شهروندان مهیا شود.

کد خبر 59150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد