۲۰۵ مورد تماس سالمندآزاری در یک سال در اورژانس اجتماعی خراسان رضوی ثبت شده است

کارشناسان اورژانس اجتماعی خراسان رضوی در سال گذشته ۲۰۵ مورد تماس مرتبط با سالمندآزاری را ثبت کردند.

به گفته مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ۳۷ درصد این موارد مربوط به غفلت و مسامحه، ۸ درصد آزار جسمی، ۵ درصد آزار عاطفی و ۵۰ درصد آزارهای ترکیبی یا نامشخص اما واجد صفت آزار بوده است.
نسیم بوستانی با بیان اینکه بیشتر تماس‌ها از ناحیه‌ی همسایگان و آشنایان این سالمندان بوده است گفت: اغلب آزارها از ناحیه مراقبین صورت گرفته و عمدتا به خاطر ناآگاهی از موارد آزار یا به خاطر فقر مالی و معیشتی بوده است.
وی که در روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد گفت: در سه ماه اول امسال تماس‌های مرتبط با سالمندآزاری ۴۲ مورد بوده است.
بوستانی یادآور شد: از این تعداد ۴۲ درصد غفلت و مسامحه، ۱۵ درصد آزار جسمی، ۵ درصد آزار عاطفی و ۳۸ درصد نیز ترکیبی یا نامشخص گزارش شده است.
این مسؤول در خصوص سوء رفتار با سالمندان گفت: هر نوع اقدام عمدی یا غیر عمدی، چه یک بار و چه به کرات، که باعث آسیب و آزار به سالمند شود به عنوان سوء رفتار با سالمندان و یکی از پنهان‌ترین اشکال خشونت در خانواده می‌باشد خصوصا اگر این آسیب از سوی افراد نزدیک به سالمند صورت گیرد.
به گفته بوستانی، کارشناسان اورژانس روش‌های مختلفی در برخورد با این موارد بکار می‌برند که از جمله آنها می‌توان به آموزش مراقبین، معرفی به منابع حمایتی یا خیرین، انجام خدمات سرپایی و جداسازی و معرفی آزاردهنده به مراجع قانونی اشاره کرد.
وی گفت: مواردی که آزار تعمدی بوده و ناشی از کم‌اطلاعی یا فقر نباشد و نیاز به مداخله‌ی قضایی داشته باشد به مراجع قانونی معرفی و سالمند آزار دیده نیز برای دریافت خدمت جداسازی شده و تحت حمایت قرار می‌گیرد.
بوستانی یادآور شد: همچنین خدمات پزشکی، روان‌شناختی و مددکاری در مراکز نگهداری از سالمندان و توسط تیم های تخصصی ارائه می‌گردد.
وی تأکید کرد: در صورت اصلاح رفتار مراقبین، با بررسی و تأیید تیم‌های اورژانس اجتماعی و دستور قضایی، سالمند به محیط خانواده بازگردانده می‌شود.

کد خبر 59112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد