در رسانه | آمار طلاق در حال کاهش است

معاون اجتماعی وزیر کشور در خصوص وضعیت آمار طلاق در کشور گفت: در حال حاضر امکان ارائه آمار وجود ندارد زیرا مرکز رصد ما در حال جمع‌بندی آمار جدید بوده و داده‌های گذشته نیز قابل استناد نیست اما به طور کلی آمار طلاق در کشور در حال کاهش است.

رئیس سازمان امور اجتماعی به همراه فرماندار مشهد و چند تن از مدیران استان از مناطقی در حاشیه شهر مشهد بازدید و نحوه ارائه خدمات در مجتمع‌ ساماندهی و نگهداری متکدیان سرای سبز مشهد و مرکز اورژانس اجتماعی بشارت را مورد بررسی قرار داد.  

محمد عباسی در حاشیه بازدید از مجتمع ساماندهی و نگهداری متکدیان سرای سبز مشهد اظهار کرد: یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور جانشین رئیس‌جمهور تشکیل شد. مهم‌ترین مباحث این جلسه به چگونگی کاهش آسیب‌های اجتماعی مخصوصا آسیب‌های اولویتی شورای اجتماعی مربوط می‌شد. این آسیب‌ها عبارتند از اعتیاد، طلاق، کودکان کار و مناطق حاشیه شهر و سایر مفاسد.

وی افزود: کنترل و کاهش آسیب‌ها یکی از وظایف سازمان امور اجتماعی است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید با هم‌افزایی خود نسبت به کاهش این بخش از آسیب‌ها برای مردم اقدام کنند.

در رسانه | آمار طلاق در حال کاهش است

رئیس سازمان امور اجتماعی تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی برای آسیب‌های اجتماعی توانسته بخشی از این آسیب‌ها خصوصا در زمینه طلاق را کاهش دهد اما هنوز نیاز به نظام برنامه‌ریزی مساله‌محور داریم.  

عباسی با اشاره به نقش مهم وزارت آموزش‌وپرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: باید با اقدامات فرهنگی و اجتماعی جلوی زایش و تولید این آسیب‌ها را بگیریم. آموزش‌وپرورش پذیرفت این موضوع را در سال جدید جدی بگیرد. در این جلسه به نقش مهم وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی که می‌توانند از سمن‌های فعال در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند نیز اشاره شد.

وی با بیان اینکه موضوع توزیع اعتبارات برنامه‌محور در یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور به تصویب رسید، عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان اجتماعی کشور هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و توزیع دقیق وظایف آن‌ در خصوص کاهش آسیب‌هاست و به همین دلیل در گذشته نقدی بر توزیع اعتبارات به شکل دستگاهی وجود داشت اما بنا شده در سال جاری اعتبارات را به شکل برنامه‌محور توزیع کنیم.  

در رسانه | آمار طلاق در حال کاهش است

مسعود فیروزی، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، در بازدید رئیس سازمان امور اجتماعی و فرماندار مشهد از مرکز اورژانس اجتماعی بشارت اظهار کرد: سابقه پذیرش مراجعان ما متفاوت است. اگر در این مرکز را باز کرده و نگهبان را برداریم، امکان دارد بسیاری از افراد فرار کنند. دلیل این موضوع این است که فرد را وسط آسیب می‌گیریم و به بهانه زندان‌زدایی به جای زندان آن‌ها را به مرکز آسیب منتقل می‌کنیم اما اگر بخشی از آن‌ها را حتی بیرون کنیم نیز امکان دارد پیش قاضی رفته و تقاضای اسکان در این مراکز را کنند زیرا اعتقاد دارند که امنیت جانی ندارند. در مجموع ما در پیشگیری از آسیب‌ها خیلی ضعیف هستیم.  

وی افزود: خانه امن یکی از مراکزی است که راه‌اندازی آن بسیار واجب است. ما در این خانه‌های امن خانم‌هایی که در خانه احساس خطر دارند را حتی با بچه‌های‌شان نگهداری می‌کنیم و وکیل پیگیر مسائل آن‌ها می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: درست است که در مرکز کودکان کار خیابان صدف حدود ۳۰ نفر را تحت پوشش داریم اما در سال گذشته در مجموع حدود ۱۴۰۰ نفر را ساماندهی کردیم.

فیروزی با بیان اینکه فعالیت بعضی مراکز خاص خصوصا در شهرهای بزرگ ضرورت دارد، عنوان کرد: پلیس امنیت اخلاقی ۲ ترنس را بازداشت کرده و به ما تحویل داد. بهزیستی بهم ریخته بود و من شب‌ها تا صبح خواب نداشتم. اگر این دو را به مرکز دختران می‌بردیم یکجور مکافات بود و اگر آنها را به مرکز پسران می‌بردیم یکجور دیگر برای من مکافات ایجاد می‌شد.  

در رسانه | آمار طلاق در حال کاهش است

محسن داوری، فرماندار مشهد در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه نمی‌توان ظرفیت‌های مراکز مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مشهد را تنها برای بومیان استان و شهرستان در نظر گرفت و این مراکز مراجعانی حتی از خارج استان دارند، اظهار کرد: به عنوان مثال ۳۰ درصد از مراجعان مراکز معتادان متجاهر از خارج استان می‌آیند. ما مرکزی هستیم که از کل کشور مراجعه‌کننده داریم.

محمد عباسی، معاون اجتماعی وزیر کشور در بخشی دیگر از این بازدید اظهار کرد: در جامعه می‌گویند که بخش زیادی از بزه‌ها علت اقتصادی دارد، موضوعات اقتصادی بسیار تاثیرگذار هستند اما علت اصلی بزه‌ها نظام فرهنگی است. بودجه امسال ما برنامه‌محور است و هر بخشی که برنامه فوق‌العاده‌ای برای کاهش آسیب‌ها داشته باشد به آن بودجه تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در این سفر از مجتمع ساماندهی و نگهداری متکدیان سرای سبز مشهد و مرکز اورژانس اجتماعی بشارت، مدرسه دوازده کلاسه سیاسک در محل جاده سیمان و محله کشاورز خیابان حر که به پاتوق معتادان و خرده فروش‌ها معروف است، بازدید کرد.  

در رسانه | آمار طلاق در حال کاهش است

کد خبر 59093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد