ضرورت  کنترل آسیب‌های اجتماعی نسبت به کودکان کار

کودکان کار پدیده‌ای نیست که به تازگی در کشورمان ظهور کرده باشد، بلکه پیدایش آن ریشه در فقر اقتصادی و فرهنگی دارد که از گذشته تاکنون به اشکال مختلف نمود داشته است؛ موضوعی که جامعه را دچار ناهنجاری کرده و زدودن آن با روش‌های مقطعی کارساز نبوده و نیست.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه، گفته می‌شود، تاریخ استفاده از کودکان به دوران صنعتی شدن باز می‌گردد، گفت: به گواه محققان می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از کودکان کار برای به دست آوردن لقمه‌ای نان به زمانی فراتر از صنعتی شدن تعلق دارد و در زمان‌های بسیار قدیم از کودکان برای انجام کارهای مختلف بهره می‌بردند که می‌توان به دوران برده داری نیز اشاره کرد.

ولی‌اله نصر افزود: طبق آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی دستگاه‌هایی اعم از؛ بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی، صداوسیما، جمعیت هلال احمر وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای کنترل آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند که  همه نهادها و دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه با هم همگام شده تا بتوان به این مهم (ساماندهی کودکان کاروخیابان )دست یافت .

وی ادامه داد: در این راستا اداره کل بهزیستی با اجرای برنامه اقدام و عمل وحمایت‌های اجتماعی از کودکان کار و خیابان با رویکرد دوستدار کودک و برگزاری کمیته‌های تخصصی با حضور و حمایت معاون دادستان  شهرستان اصفهان دستگاه‌های عضو را به اهمیت این موضوع حساس نموده تا با انجام وظایف خود درخصوص توانمندسازی کودکان کاروخیابان وخانواده‌های ایشان بیش ازپیش فعالیت نمایند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: تا زمانی که عواملی که در گسترش فقر تأثیرگذارند و باعث می‌شوند کودک در این سن مجبور شود به خیابان بیاید و به صورت طولانی مدت کار کند و آسیب جسمی و روحی ببیند، مدیریت نشود، ما به اشکال مختلف کودکان کار را در خیابان خواهیم داشت.

نصر خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی این کودکان بر سر چهارراه‌ها و گاهی زیر زمین فعالیت می‌کنند و اگر مانع حضور فیزیکی کودکان در سطح خیابان شویم، به سمت کارگاه‌های زیرزمینی شیفت پیدا می‌کنند و در آن صورت شرایط بدتری خواهند داشت، در این صورت برای این کودکان، خیابان امن‌تر از جاهای دیگر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، با این شرایط چاره‌ای جز پذیرش کودکان کار در خیابان‌ها نخواهیم داشت، گفت: باید تدابیری اتخاذ کنیم که هم ساعت کارشان به عنوان کودک کار کمتر شود و هم آسیب‌های ناشی از حضورشان درخیابان به حداقل برسد. هر چند مطلوب و نگاه واقع‌بینانه این است که کودک بچگی‌اش را بکند و این در حالی است که کودکان کار، کودکی را تجربه نکرده‌اند، بنابراین طبیعی است که در آینده کمتر بتوانند در چرخه توسعه کشور و ایجاد امنیت نقش مؤثر، سازنده و پایداری داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به مهاجرت اتباع بیگانه از کشورهای همجوار از جمله؛  افغانستان، پاکستان و... اکثریت کودکان کاروخیابان از اتباع بوده که این مساله بسیارقابل توجه است.

نصر افزود: طبق ماده ۷۹ قانون کار به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است به عبارتی قانونگذار طبق قانون، کودکان کار را افراد زیر ۱۵ سال درنظر گرفته است. با این حال ماده ۸۴ همین قانون استثنای دیگری را بر اصل فوق انشا و مقرر کرده است؛ چنانچه ماهیت کار برای سلامت یا اخلاق کارگر زیان آور باشد، حداقل سن برای نیروی کار باید ۱۸ سال باشد. با این حال وفق ماده ۳ کنوانسیون حقوق کودک اهم ملاحظات دولت‌ها حفظ منافع عالیه کودک و تضمین رفاه کودک است. به عبارتی کلیه اقدامات تقنینی، اجرایی و قضایی دولت‌های عضو باید با رعایت مصلحت کودک و با تضمین رفاه کودک باشد. ‏

وی ادامه داد: ممنوعیت کارکردن کودکان نه تنها تعهد دولت‌ها بر اساس مفاد کنوانسیون حقوق کودک است بلکه در حقوق داخلی نیز مقررات زیادی در این خصوص وجود دارد.  اصل ۳ قانون اساسی حق دسترسی به آموزش پرورش رایگان و اجباری را برای کودکان در نظر گرفته است. همچنین بند ۴ اصل ۴۳ قانون اساسی کار اجباری را منع نموده است. علاوه بر آنکه تکدی گری در ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است اجبار به کارهای ضداخلاقی و تکدی گری در بند ۴ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی از مصادیق عدم مواظبت والدین یا سرپرست کودک ذکر شده است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: شاید اولین چیزی که هنگام برخورد با یک کودک کار به ذهن افراد می‌رسد، حس ترحم باشد ولی طبق نظر فعالان حقوق کودک این رفتار مناسبی نیست. اگر کودک، جنسی را می‌فروشند باید با آنها مانند فروشندگان واقعی برخورد کرد و بدون توهین و تحقیر می‌توان به آنها، نه گفت.

لذا باید کاری کنیم که این کودکان در کنار حضورشان برای کار در خیابان به سایر حقوق‌شان مانند امنیت، بهداشت، بیمه، آموزش و … نیز دسترسی داشته باشند، چراکه حذف کودک کار خیابان در شرایط اقتصادی کنونی امکانپذیر نخواهد بود و تلاش ما در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به کودکان کار وکاهش حضورشان در خیابانها و محل کارشان باشیم .

نصر در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهزیستی با مراکز نگهداری کودکان کار وخیابان شبانه روزی و مراکز روزانه حمایتی آموزشی کودک وخانواده در راستای خدمات کاهش آسیب وتوانمندسازی کودکان وخانواده های آنها فعالیت می نماید.

باید در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به کودکان کار تلاش کرد

کد خبر 58733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد