دستورات معاون اول رییس جمهور برای حمایت از حقوق معلولان/ دکتر مخبر: سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان با جدیت اجرا شود

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم اجرای کامل و بی قید و شرط قانون حمایت از حقوق معلولان، گفت: مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت باید حتماً مرتفع شود و عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از سوی هیچ دستگاهی پذیرفته نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور، دکتر محمد مخبر پیش از ظهر امروز(شنبه) در دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اجرای تمام قوانین در کشور امری ضروری و لازم است اما باید توجه داشته باشیم که عدم اجرای قوانین مرتبط با افراد دارای معلولیت با تبعات و پیامدهای منفی مضاعف همراه خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور به وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی ماموریت داد تا تیمی را برای پیگیری اجرای مواد و احکام قانون حمایت از حقوق معلولان تعیین و مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت را بیش از گذشته پیگیری کند.

وی همچنین بر اهمیت رسیدگی به وضعیت بیمه معلولین و نیز خدمات و رفاهیات جامعه معلولان کشور تاکید و خاطر نشان کرد: تمام دستگاه ها و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند موظف هستند به افراد دارای معلولیت ارائه خدمت کنند و عدم دولتی بودن این دستگاه ها نمی تواند توجیهی برای خودداری از ارائه خدمت باشد.

دکتر مخبر بر لزوم مناسب سازی واحدهای مسکونی و امکان استفاده معلولین از خدمات عمومی تاکید کرد و از همه دستگاه های خدمات دهنده خواست موضوع مناسب سازی در اماکن و محیط های عمومی و خدماتی را برای استفاده معلولین در اولویت کار خود قرار دهند.

وی به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت نیز اشاره و خاطر نشان کرد: لازم است سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت با جدیت اجرا و پیگیری شود که البته در اجرای این قانون باید شرایط خاص افراد دارای معلولیت را در تعیین حدنصاب  مدنظر قرار داد.  

دکتر مخبر ضرورت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص شرایط افراد دارای معلولیت را مورد تاکید قرار داد و از رسانه ها و بخصوص صدا و سیما خواست به منظور جذب کمک های مردمی، اطلاع رسانی مناسبی را برای جامعه و خیرین انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: خوشبختانه کشور از ظرفیت های گسترده ای در حوزه دانش بنیان و فناوری های نوین برخوردار است که با اتکاء به این ظرفیت می توان خدمات بهتری در زمینه تولید تجهیزات توانبخشی و کمک به مراکز فعال در این زمینه ارائه داد تا شاهد کاهش هزینه های خدمات توانبخشی در کشور باشیم.

وی با اشاره به گزارش رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی نسبت به اجرای مصوبات جلسه گذشته، تاکید کرد در اسرع وقت با دستگاه هایی که عملکرد مطلوبی نداشته اند مذاکره شده و تکالیف و وظایف محوله طبق برنامه زمانبندی از سوی این دستگاه ها پیگیری و نتیجه آن گزارش شود.

در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و رییس کمیسیون های اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، رییس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه گذشته و عملکرد دستگاه های مختلف در قبال این مصوبات ارائه کرد.

در این جلسه همچنین نمایندگان گروه های مختلف معلولان نیز به بیان برخی دغدغه ها و مسائل پیش روی افراد دارای معلولیت پرداختند که پس از بحث و تبادل نظر پیشنهاداتی جهت اجرا از سوی دستگاه های اجرایی بررسی و مورد تصمیم گیری قرار گرفت.

کد خبر 58679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد