۲ هزار خدمت تخصصی پیشگیرانه در قزوین به دختران آسیب دیده ارائه شد .

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: در یکسال گذشته بیش از ۲ هزار خدمت تخصصی در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دختران در معرض آسیب ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور افزود: برای اینکه انسان ها زندگی سالمی در جامعه داشته باشند و فرصت لازم را برای رشد طبیعی به دست آوردند تا بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را بالفعل ساخته و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه به طور برابر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عده ای از افراد جامعه‌ به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امکان حضور در جامعه را ندارند، اظهار داشت: حضور نیافتن برخی اقشار از جمله زنان و دختران در جامعه و فعالیت های اجتماعی، زمینه آسیب پذیری بیشتر آنان را فراهم می کند.

دهباشی پور با بیان اینکه گروهی از افراد جامعه همانند دخترانی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند نیازمند دریافت خدمات تخصصی در جامعه هستند، افزود: این دختران بنا به دلایل فردی، خانوادگی و اجتماعی در مرحله ای از زندگی خود دچار مشکلاتی هستند که در صورت دریافت نکردن کمک های تخصصی به موقع و شناسایی و جذب نشدن، امکان آسیب پذیری آنها دو چندان می شود و خطرات زیادی از جمله اعتیاد، فرار از منزل و روابط نامشروع را تجربه می کنند.  

وی همچنین افزود: اورژانس اجتماعی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با هدف تسهیل و در دسترس قرار دادن خدمات در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل به عموم مردم و گروه های هدف اقدام می کند و خدمات مختلفی از قبیل پیشگیری از کودک آزاری و همسرآزاری، شناسایی و جذب دختران و پسران فراری از منزل، پیشگیری از خودکشی، شناسایی و جمع آوری کودکان خیابانی و ارایه مشاوره به خانواده های در معرض طلاق را ارائه می دهد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف اورژانس اجتماعی شناسایی، جذب و پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به دختران فراری و دارای قصد خودکشی است.

وی با بیان اینکه دختران فراری به دلایلی از خانواده منفک شده و در جامعه سرگردان بوده و رغبتی برای بازگشت به خانواده ندارند، تصریح کرد: دختری که از منزل فرار کرده، چتر حمایتی خود یعنی والدین را از دست می دهد و وجود یک محل مناسب از قبیل مراکز خانه سلامت و مرکز حمایت های روانی و اجتماعی دختران و خانواده نقطه عطفی در جهت تامین حمایت های لازم به منظور پیشگیری از آسیب های بعدی است تا با ارائه مشاوره های لازم و در موقعیتی مناسب به کانون خانواده بازگشت داده شود.

دهباشی پور افزود: در حال حاضر استان قزوین دارای یک مرکز خانه سلامت است که به صورت رایگان و شبانه روزی به دختران پذیرش شده در مرکز، خدمات حمایتی و تخصصی با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی، ارتقای توانایی ها و مهارت های آموزشی و اجتماعی و حرفه آموزی به خدمت گیرندگان و خانواده های آنان ارائه می کند.  

این مسوول تصریح کرد: در این مرکز دختران در معرض آسیب به مدت حداکثر ۲ دوره ۶ ماهه تا زمان بازتوانی اقامت دارند و این مرکز، مامن و سرپناهی برای دختران در معرض آسیب به شمار می رود چرا که بیرون ماندن آنها می تواند معضلات و مشکلاتشان را به مراتب افزایش دهد.  

دهباشی پور عنوان کرد: تمام پذیرش‌ها در مرکز خانه سلامت، توسط مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی) صورت می پذیرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین، بیان کرد: به جهت محدودیت امکانات دولتی و همچنین پیگیری پس از ترخیص خدمت گیرندگان، مرکز حمایت های روانی- اجتماعی دختران و خانواده با هدف فعال شدن سازمان های مردم نهاد راه اندازی و افتتاح شد و خدمات به صورت روزانه بدون اقامت در مرکز نگهداری خانه سلامت به گروه هدف ارائه می شود.  

وی با اشاره به ارایه بیش از ۲ هزار خدمت تخصصی در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دختران در معرض آسیب های اجتماعی، گفت: گروه هدف مراکز، دختران در معرض آسیب های اجتماعی بالای ۱۲ سال در مرکز ندای مهر و بالای ۱۸ سال در مرکز خانه سلامت شامل دختران والد و یا سرپرست معتاد، دختران معتاد ترک کرده، دختران در معرض تعرض، دختران با تفکر انجام فرار از منزل، دختران با تفکر انجام خودکشی، دختران در معرض یا تحت خشونت های خانگی نگهداری می شوند.

کد خبر 57983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد