نشست خبری سرپرست اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه وبویراحمد و تشریح عملکرد این اداره کل به مناسبت هفته روابط عمومی

نشست خبری سرپرست اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه وبویراحمد و تشریح عملکرد این اداره کل به مناسبت هفته روابط عمومی از کارکنان حوزه روابط عمومی این اداره کل و اصحاب رسانه استان تجلیل کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه وبویراحمد، آریا سرپرست اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه وبویراحمد،در نشست با رسانه ها ضمن تبریک روز روابط عمومی و نقشی که اطلاع رسانی در به بار نشستن آرمان ها و ایجاد فضایی پویا و فعال دارد؛ بخشی از اقدامات سازمان بهزیستی در راستای ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش این سازمان را عنوان و به ارائه آماری نگران کننده ای از آسیب های اجتماعی پرداخت.

آریا در ابتدا به شعار سال1401 که توسط مقام معظم رهبری یعنی همان”تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرینی” مطرح گردید و سیاست های دولت مردمی رئیس جمهور و خط مشی ویژه علی محمد قادری ؛رئیس سازمان بهزیستی کشور که نگاه ویژه به استان های کم برخوردار و کم توسعه دارد اشاره کرد و نمود این حمایت ها را در افزایش ۴ برابری بودجه اشتغال و سایر بسته های حمایتی برای مددجویان تحت پوشش و پشت نوبتی روشن و مشخص دانست .مدیرکل سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:

سازمان بهزیستی با بیش از ۱۷۵ فعالیت و ریز فعالیت یکی از سازمان‌هایی است که بیشترین خدمات را ارائه می‌دهد. خدمات ما از پیش از تولد افراد تا فوت آنها را شامل می‌شود و البته تنها مرتبط با معلولین نیست.

وی به اولویت های کاری اش پرداخت و افزود،من چند شعار و اولویت را سرلوحه کار دارم:

_توانمندسازی کارکنان سازمان بهزیستی؛ چرا که معتقدم سازمان وقتی میتواند خدمات ارزشمند به جامعه هدفش عرضه کند که خودش توانمند باشد.

_ ارتقاء وضعیت جامعه هدف با کمک سایر سازمان ها را در دستور کار داریم، ما متولی هستیم اما تکمیل و تمام کننده خیر، همه سازمان ها باید در راستای وظایفی که برایشان تعریف شده(در مسائلی مثل مناسب سازی فضا و اشتغالزایی و…) به جامعه معلولین خدمات بدهند.

_ سیاست زدگی ممنوع، سیاست زدگی را برای سازمانی مثل بهزیستی سم میدانم، اعتقاد قلبی من اینست که برخورد حزبی و جناحی نباشد. برای خودم و همکارانم ورود به مسائل سیاسی خط قرمز است.

نباید فرد معلول وقتی به دنبال خدمتی است و به ما مراجعه می‌کند به دنبال معرف باشد، این را نمی‌پسندم.

_ توزیع عادلانه اعتبارات یکی از خواست های جدی ما است در شورای برنامه ریزی نیز به این مهم پرداخته ام و با توجه به نیازها؛تقسیم بودجه خواهیم داشت.

تمرکز زدایی خدمات ؛ به عقیده ما نباید یک مددجو نیاز باشد با هزینه گزاف برای یک خدمت ساده به استان مراجعه کند. تلاش ما توسعه خدمات دهی حتی در روستاهای دور دست است و به فراخور شرایط و امکانات به دنبال آن خواهیم بود.

_ گسترس تیم های نظارتی ؛، تیم های نظارتی را به صورت کمی و کیفی گسترش داده ایم تا خدماتی که به بخش های خصوصی واگذار شده به درستی انجام شود.آریا از لزوم همکاری سایر سازمان ها گفت و اظهار داشت:

ما به تنهایی قادر به انجام ۱۰۰ درصدی کار نیستیم، ما هم به همکاری سایر سازمان ها نیاز داریم و هم ظرفیت خیرین، شرکای اجتماعی و موسسات مردمی را برای خودمان حامی خوب و قابل اتکایی میدانیم.

مثلاً در بحث اشتغال باید ۳ درصد معین شده در قانون رعایت شود، در بحث مناسب سازی ها اگر همه سازمان ها به ویژه شهرداری کارشان را انجام دهند مشکلات رفع می‌شود.

انتظار ما اینست بانک ها نیز شرایط جامعه معلولین را درک و در ارائه تسهیلات حتماً شرایط خاص این عزیزان را ببینند و همکاری ویژه تری با آنها داشته باشند.او به برخی آسیب‌های شاخص در استان پرداخت و ادامه داد:

بر اساس بررسی ها و نتایج حاصل از پرسشنامه های همکاران ما در تمام مناطق استان نتایج زیر بدست آمده است:

خودکشی ، همسر آزاری و خشونت خانگی و روابط بین زوجین از مهمترین معضلات اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد است.

برای مدیریت این آسیب ها علاوه بر پیش بینی کارگاه های آموزشی؛ مبالغ قابل توجهی برای کمک به اشتغال به ویژه در مناطق محرومتر اختصاص داده ایم. اورژانس اجتماعی را به همه مناطق محروم و دارای اشکال تسری خواهیم داد.

مثلا برای دیشموک علاوه بر اعتبارات مشخص قریب به ۶۰ میلیارد ریال ؛برای اشتغال زایی بودجه اضافه کرده ایم تا بتوانیم پیشگیری کنیم از حوادثی که به واسطه بیکاری و فقر ممکن است رخ دهد.

آریا از همکاری و کمک های بیش از ۲۳۰ میلیارد ریالی سازمان های سپاه ، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان مدیریت تشکر و افزود:

ما همواره به دنبال مشارکت های مردمی بوده ایم، مشارکت را فقط مالی ندانیم.

مشارکت نقدی، غیر نقدی و خدماتی در همین مدت کوتاه ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل رشدی بیش از ۲ برابری داشته ، امسال تا بازه کنونی قریب به یک میلیارد تومان مشارکت مردمی جلب شده که ۲ برابر کل سال گذشته است.مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد:

اعتبارات اشتغالزایی نیز رشدی ۴ برابری داشت و از ۲۰ میلیارد تومان ۱۴۰۰ به ۸۴ میلیارد تومان در سال جاری رسید.

آریا از حمایت های بهزیستی به کارآفرینانی که اقدام به اشتغال معلولان کنند گفت و اظهار داشت:

به ازاء هر اشتغال مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۴ درصد به کارفرین ها پرداخت می‌شود این رقم تا ۲ میلیارد تومان قابل دستیابی است.

حق بیمه ای که کارفرما برای معلول می‌پردازد نیز به او عودت می‌شود.

حتی اگر معلولی نتواند رضایت ۱۰۰ درصدی کارفرما را تأمین کند ما میتوانیم برای جبران کمبودها تا ۵۰ درصد حقوق معلول را پرداخت کنیم.

برای معتادان بهبود یافته نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد پرداخت می‌کنم.

تسهیلات مسکن:

محمدکریم آریا گفت: برای خانواده های دارای دو معلول و بالاتر که فاقد مسکن هستند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌کنیم.

در خصوص صدور پروانه ساختمان و انشعاب گار، آب و برق و خدمات نظام مهندسی نیز حمایت های قابل توجهی را از جامعه تحت پوشش داریم.

آریا از یک ایراد جدی در زمینه مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت و افزود:

خیلی از دستگاه ها در حوزه آسیب های اجتماعی موازی کاری دارند اما به محضی که مشکلات حادی ایجاد می‌شود، مسئولیت نمی‌پذیرند.

او ادامه داد:

در سال ۱۴۰۱ پروژه آسیب های اجتماعی را عملیاتی خواهیم کرد.

برگزاری دوره های آموزشی ، وام ها و تسهیلات برای کاهش آسیب های اجتماعی بخشی از کار ما خواهد بود.

آریا اما نکته مهمی در این همایش بیان کرد:

در نقاطی مثل دیشموک ما علاوه بر فقر و مشکلات مردم ، ازدواج در سن پایین را بین دختران این منطقه داریم و شاید یکی از دلایل عدیده خودکشی همین مسأله باشد، اگرچه اظهار نظر قطعی نمیکنم چرا که هر آسیب اجتماعی در دل خود مجموعه ای از کمبودها را دارد.

محمدکریم آریا در خصوص پیشگیری از معلولیت هم تصریح کرد:

ما در بحث معلولیت دفتر خاص پیشگیری از معلولیت را داریم، غربالگری قبل از ازدواج ، غربالگری بینایی و شنوایی برای سنین زیر ۶ سال را عرضه می‌کنیم.

خدمات در حوزه بهداشتی و پیشگیری البته محدود به جامعه تحت پوشش ها نمی شود و عموم مردم می‌توانند بهره مند شوند.

ما در کاشت حلزون ، گفتار درمانی، سمعک، ژنتیک و موارد اینچنینی کمک های خوبی داریم.

برای نیازمندانی که خدمات مشاوره ای می‌خواهند حتی اگر تحت پوشش ما نباشند یارانه ارائه می‌دهیم ، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۷ میلیارد تومان یارانه در این خصوص ارایه دادیم.

کد خبر 57285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد