در رسانه| مادران باردار از مزایای طرح "مادر- کودک" استفاده کنند

ایسنا/همدان یک کارشناس بهزیستی در ملایر از اجرایی شدن طرح "مادر- کودک" در دو سال اخیر در کشور خبر داد و افزود: این طرح به مادران بارداری اختصاص دارد که سن حاملگی آنها بیشتر از سه ماه است، این مادران می‌توانند تحت پوشش این طرح قرار گرفته و تا سه سال از حمایت و آموزش کارشناسان خبره بهزیستی برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا؛ زهرا بیات در نشست سلسله مباحث آموزشی و کاربردی روانشناسی که در محل کتابخانه علامه امینی برگزار شد، افزود: این طرح در حال حاضر در مناطق کمتر برخوردار به صورت پایلوت اجرا می‌شود و به‌زودی توسعه و گسترش پیدا می کند.

این کارشناس بهزیستی افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی، "پیشگیری" بسیار پراهمیت و قابل توجه است و ریشه بسیاری از رفتارهای ناخوشایند بزرگسالی در کودکی قرار دارد و با مباحث ویژه روانشناسی که امروزه در جامعه به اهمیت و ضرورت وجودی آن بیشتر تاکید می‌شود، می‌توان آینده‌ای بهتر برای جامعه رقم زد.

وی در ادامه در تعریف "پیشگیری" به مجموعه اقداماتی بسیار ساده که می‌توان به موقع انجام داد و از بروز اتفاقات بزرگتر جلوگیری کرد، اشاره و چهار دسته از انواع پیشگیری را معرفی کرد.

بیات گفت: از نخستین پیشگیری‌ها می‌توان به پیشگیری مقدماتی اشاره کرد که ریشه‌ای ترین نوع پیشگیری است و بیشتر جنبه آگاه سازی داشته و به مباحث مهارت‌های زندگی می‌پردازد، دومین مورد "پیشگیری اولیه" است مانند واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر انجام می‌شود.

این کارشناس بهزیستی خاطرنشان کرد: سومین مورد پیشگیری ثانویه است که به بحث غربالگری اشاره دارد و در نهایت پیشگیری ثالثیه که در مواردی اتفاق میافتد که با معضلی روبه رو بوده و حال به دنبال راهکارهایی در راستای کاهش لطمات و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی در ادامه از ایجاد دلبستگی ایمن برای سلامتی انسان‌ها در خانواده به عنوان یکی از اصول بهره‌مندی از خانواده‌ای سلامت یاد کرد و این مورد را برقراری ارتباط عاطفی قوی بین مادر و کودک نام برد.

بیات یکی دیگر از راهکارهای ایجاد دلبستگی ایمن را حضور معنویت در زندگی افراد دانست و افزود: هر چیزی به جز مادیات و ظواهر که می‌تواند معنای زندگی باشد و دلیلی برای دور شدن انسان‌ها از خودخواهی‌ها، منیت‌ها، رنگی غیر از خلوص و پاکی داشتن و هر آنچه که زندگی ما را رنگ خدایی و آسمانی ببخشد می‌تواند "معنویت" تعریف شود.

مسئول کتابخانه علامه امینی نیز با اشاره به اینکه این مجموعه نشست ها با همکاری اداره بهزیستی برگزار می شود، افزود: از این پس سلسله جلسات کاربردی روانشناسی که مورد نیاز عموم جامعه است با حضور بانوان علاقمند در این کتابخانه برگزار می شود و حضور برای عموم بانوان آزاد است.

پرند آزرم اظهارکرد: در جلسه نخست این نشست ها به بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تاثیر باورهای دینی بر کاهش آسیب های اجتماعی پرداخته شد و در تعریف " آسیب های اجتماعی" هر کار یا رفتار چه فردی و چه گروهی که در جامعه ناپسند است را آسیب اجتماعی معرفی کردیم که از آن جمله می توان به اعتیاد، طلاق، سرقت و... اشاره کرد.

کد خبر 56464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد