در رسانه | بیش از ۱۷ درصد متقاضیان طلاق خراسان رضوی به زندگی مشترک بازگشتند

مشهد- ایرنا- معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای طرح پیشگیری از طلاق در استان، موجب شد پارسال بیش از ۱۷ درصد زوج‌های متقاضی طلاق، پس از دریافت مشاوره، به زندگی مشترک بازگردند.

غلامحسین دلبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان رضوی به عنوان استان مبدع طرح پیشگیری از طلاق از ۶ سال پیش اقدام به اجرای طرح مشاوره قبل از طلاق با همکاری دادگستری استان کرده، که این امر تاثیرات مثبتی در کاهش آمار طلاق داشته است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۲ هزار و ۲۰۰ زوج در استان تقاضای خود برای جدایی و طلاق را ثبت و تحویل مراکز مشاوره بهزیستی داده‌اند.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: تقاضای طلاق توافقی بدترین حالت و نوع طلاق است که با بخشش مهریه از سوی زن و تحت شرایط خاص و صرفا برای تحقق جدایی صورت می‌گیرد، که ۱۱ هزار و ۸۶۰ تقاضای طلاق استان از این نوع بوده است.

وی اظهار کرد: پنج هزار و ۶۰۰ زوج متقاضی پس از دریافت مشاوره با سازش دوباره برای ادامه زندگی مشترک از ادامه پیگیری تقاضای خود منصرف شدند.

وی افزود: البته آمار تقاضا و پیگیری برای طلاق در استان همچنان بالاست و باید برای حفظ کیان خانواده و جلوگیری از وارد آمدن آسیبهای اجتماعی بعدی، اقدامات فرهنگی بیشتری انجام شود.

دلبری گفت: با توسعه اجرای این طرح،  هم اکنون ۹۶ درصد جمعیت استان در ۱۹ شهرستان به صورت رسمی و بقیه شهرهای کوچک به صورت غیر رسمی زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند.

معاون بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: در ۶ سال گذشته ۴۷ مرکز مشاوره و ۱۶ کلینیک مددکاری با تعداد ۵۶ دفتر پیشخوان و ۶۴ مرکز ارزیاب در استان مجری این طرح بوده‌اند.

معاون بهزیستی خراسان رضوی گفت: باهدف تحکیم بنیان خانواده و کاهش دعاوی خانوادگی و ورود پرونده های قضایی به دستگاه قضا، ارائه مشاوره به تمامی دعاوی خانوادگی در این استان از سه سال پیش برای نخستین بار در کشور الزامی شده است.

دلبری افزود: بر این اساس به طرفین مهمترین دعاوی خانوادگی در کنار طلاق شامل درخواست نفقه، تمکین، ملاقات فرزند و حضانت فرزندان قبل از ورود به دستگاه قضا، مشاوره داده می شود.

طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی، پدیده ای چندوجهی و چندعلتی است و کارشناسان و صاحبنظران براین اعتقادند که عواملی همچون فشارهای اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های زندگی، فشارهای روانی، عدم داشتن تفاهم، اعتیاد، بالا رفتن توقعات، ازدواج به خاطر ظواهر، افزایش غیرمعقول مهریه، عدم برخورداری از مهارتهای زندگی و ارتباط موثر میان زوجین در بروز این پدیده رو به افزایش نقش دارند.

استان خراسان رضوی مشتمل بر ۳۳ شهرستان، ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.   

کد خبر 55765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد