در رسانه | خشونت خانگی در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی

روزنامه شهرآرا - لاله‌سادات کوثری - باوجود اینکه برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی از ابتدای سال۱۳۹۹در همه ۶۳ دانشگاه علوم‌پزشکی کشور و مناطق تحت پوشش آن‌ها در حال اجراست، مریم معصومی، دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، در اواخر سال گذشته اعلام کرد که گزارش‌های رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۴ تاکنون اقدام به خودکشی روند صعودی و ۸ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است. اما این همه ماجرا نیست و گویا در مشهد نیز در سال گذشته نسبت به وضعیت مشابه سال۱۳۹۹موارد اعلام‌شده برای درمان فرد بعد از خودکشی نافرجام با روند صعودی همراه بوده است.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی دراین‌زمینه به خبرنگار ما گفت: اعلام موارد خودکشی در سال گذشته به‌طور عمده از سوی مراکز درمانی به ما اعلام شد که این موارد اعلامی در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روند صعودی داشته است.

۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها، بیشترین اقدام به خودکشی
نسیم بوستانی افزود: در سال گذشته بیشترین موارد اعلام اقدام به خودکشی افراد به‌طور عمده در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال گزارش شده است.

خشونت خانگی، رتبه اول تماس‌ها
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: سال گذشته بیشترین تماس‌ها مرتبط با خشونت خانگی در این مرکز ثبت شده است که موارد خشونت خانگی شامل کودک‌آزاری و همسرآزاری است.

روزانه ۶۰ تا ۷۰ تماس با ۱۲۳
وی با تأکید بر اینکه اورژانس اجتماعی به هفت گروه هدف خدمات ارائه می‌دهد افزود: این گروه‌ها شامل کودکان و همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا افکار خودکشی دارند، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب‌دیده، دختران در معرض آسیب، زوج‌های دارای اختلاف خانوادگی و افراد دارای اختلال هویت جنسی هستند.
بوستانی میانگین روزانه تماس با اورژانس اجتماعی مشهد را بین۶۰ تا ۷۰ تماس در روز دانست و ادامه داد: در دوسوم تماس‌ها معمولا تیم اورژانس اجتماعی اعزام می‌شود. در یک‌سوم تماس‌ها نیز با مشاوره‌های تلفنی مشکل بر طرف می‌شود.
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: در سال گذشته ۶۰ هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی مشهد بهره گرفتند. در ۲۰ شهرستان استان مراکز اورژانس اجتماعی استقرار دارند اما مراکز امور آسیب‌دیدگان اجتماعی، بازپروری‌ها، خانه‌های امن زنان آسیب‌دیده و کودکان کار و خیابانی فقط در مشهد وجود دارد.

کد خبر 54851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد