ورود خیرین به حوزه توانمندسازی بهیودیافتگان اعتیاد در خراسان رضوی

به گفته جانشین معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی سه مرکز جدید توانمندسازی و جامعه‌پذیری بهبودیافتگان اعتیاد در این استان دایر می‌شود.

هادی قیصری گفت: در حال حاضر یک مرکز در این بخش در سطح استان فعال است که برای مردان معتاد بهبودیافته خدمات ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در این مرکز ۳۰ معتاد بهبودیافته در پروسه توانمندسازی قرار دارند که جمعیت شناور دارد و با استقلال تعدادی از آنها در هر سال، افراد جدیدی، جایگزین می‌شوند.

قیصری یادآور شد: در هر ماه یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای هر بیمار بهبویافته، یارانه به این مرکز تعلق می‌گیرد که هزینه سنگینی است ولی برای توانمندسازی بهبودیافتگان و بازگشت آنها به جامعه و زندگی سالم، ناچار از این هزینه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر این هزینه را انجام ندهیم، احتمال زیادی دارد که این افراد به چرخه اعتیاد برگردند و همه زحمات و تلاش‌هایی که از سوی خانواده و بهزیستی یا مسؤولان کمپ‌ها برای پاکی آنها صورت گرفته، ضایع گردد.

قیصری با بیان اینکه اخیرا رایزنی‌هایی با بهزیستی کشور داشته‌ایم گفت: در گفتگوهای خوبی که در تهران داشتیم مزایای این مراکز و ضرورت راه‌اندازی آنها و تکمیل فرایند بهبودبخشی و توانمندسازی را یادآور شدیم که دوستان بهزیستی کشور استقبال کرده و در خصوص راه‌اندازی دو مرکز مردان در استان در سال آینده قول مساعد دادند.

وی همچنین با تأکید بر نقش خیرین در این زمینه گفت: به تازگی یکی از خیرین که خود و همسرش پزشک می‌باشند به صورت داوطلبانه و بدون کمک دولت، حاضر شده مسیر توانمندسازی و جامعه‌پذیری زنان بهبودیافته از اعتیاد را طی کند.

قیصری گفت: این خانم نیکوکار در مسیر راه‌اندازی این مرکز است و موافقت اصولی اولیه را نیز از بهزیستی دریافت کرده است.

وی افزود: این پزشک انسان‌دوست با راهنمایی و هدایت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تشویق به این کار شده گفت: امیدواریم مسیری که ایشان طی می‌کند سرمشق نیکوکاران اجتماعی واقع شده و افراد متمکن که حس انسان‌دوستی و عشق به همنوعان‌شان دارند وارد این حوزه بشوند.

به گفته‌ی قیصری، در حال حاضر ۵۰ کمپ اختیاری در سطح استان فعال هستند که تقریبا ماهانه ۳۰۰ نفر خروجی دارند و اگر توانمندسازی اتفاق نیفتد شاید ۸۰ درصد این افراد دوباره به دامان اعتیاد لغزش کنند و آسیب‌های تازه‌ای برای این افراد و خانواده‌هایشان پیش بیاید.

وی خاطر نشان کرد: اگر سه مرکز توانمندسازی که هماهنگ شده در سال آینده راه‌اندازی شود می‌توانیم بیش از یکصد بهبودیافته بی خانمان را در مسیر توانمندسازی پوشش دهیم و بقیه‌ی خروجی‌ها نیز جذب انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌شوند که ادامه مسیر پاکی و بهبود را طی کنند.

وی در خصوص ماهیت مراکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته گفت: مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی، مرکزی است برای افرادی که برنامه درمان مواد اعتیادآور را به اتمام رسانده و خانواده به دلایلی، امکان پذیرش او را ندارد که در چنین شرایطی، فرد در این مرکز به صورت شبانه‌روزی اقامت می‌یابد.

وی اضافه کرد: مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی، معتادان بهبودیافته را حمایت روانی اجتماعی می‌کند و با خدمات مددکاری، اشتغالی، درمانی و اقتصادی، به آنها کمک می‌کنند مسیر استقلال و بازگشت به خانواده را بهتر و با ایمنی و آرامش بیشتر طی کنند.

کد خبر 53472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد