محدودیت‌های معلولین ناشی از عدم دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی است

مدیر کل بهزیستی گفت: محدودیت عملکردی افراد دارای معلولیت، ناشی از عدم دسترس‌پذیری امکانات زندگی است.

مسعود فیروزی در دیدار با معلول ۹۰ درصدی توانمند و هنرمند گیلانی، ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و خوش‌آمد به زائرین امام هشتم(ع) از استان گیلان، افزود: افراد دارای معلولیت مانند دیگر افرادی که از نظر جنسیت، نژاد، مذهب و رنگ پوست متفاوت از سایرین متولد می‌شوند دارای تفاوت‌هایی با افراد غیر معلول هستند.

وی تأکید کرد: اگر این افراد در دوران‌های جاهلیت، آپارتاید و دوره‌های تاریخی که دارای تبعیض و ظلم بر اساس این تفاوت‌ها بود متولد می‌شدند با برخوردهای تبعیض‌آمیز روبرو می‌شدند.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت متفاوت از افراد غیر معلول متولد می‌شوند گفت: قاعدتا این تفاوت، محدودیت‌هایی هم برای فرد ایجاد می‌کند اما این محدودیت، نباید مانع دسترسی او به امکانات زندگی اجتماعی شود.

اگر جامعه و مسؤولان در دسترس‌پذیری احساس مسؤولیت کنند و به وظایف‌شان عمل نمایند، افراد دارای معلولیت هیچ محدودیتی در زندگی ندارند و می‌توانند مانند افراد غیر معلول، همه فعالیت‌های زندگی را انجام دهند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در سازمان بهزیستی گفت: با حدود ۳۵ سال کار در حوزه توانبخشی و شنوایی شناسی و همچنین نزدیک به ۳۰ سال کار در سازمان بهزیستی که بیشتر آن در حوزه توانبخشی بوده، خود را یک کارشناس این حوزه می‌دانم.

وی ادامه داد: معلولیت، یک تفاوت است که مثل تفاوت‌های افراد در جنسبت، مذهب، رنگ و نژاد است که در هیچ‌جای جهان امروز، باعث امتیاز دادن یا ندادن به این افراد نمی‌شود و درست مانند سایر شهروندان با آنان رفتار می‌گردد و از تمام حقوق انسانی برخوردار هستند.

وقتی جامعه امکان برقراری تعامل و دسترس‌پذیری به افراد نمی‌دهد تبعیص آغاز شده و هر چه محدودیت امکانات و وضعیت محیطی بیشتر باشد، محدودیت‌های فرد هم در زندگی بیشتر می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه نخبگان و افراد شایسته در هر قشر و جامعه‌ای نباید ملاک قاعده‌گذاری و تعریف شاخص برای آن گروه باشد گفت: همه افراد یک گروه و قشر را نمی‌توانیم بگوییم شما یک فوتبالیست شوید و بهترین مقام دنیارا کسب کنید و یا یک هنرپیشه شوید و اسکار بگیرید.

محدودیت‌های معلولین ناشی از عدم دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تصمیم گیری برای یک جامعه باید بر اساس نرم باشد. وقتی برای جوانان می‌خواهیم تصمیم بگیریم نخبگان را در نظر نمی‌گیریم بلکه عموم جامعه جوان را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی تأکید کرد: در افراد دارای معلولیت هم همیشه یک سری نابغه و نخبه را نشان می‌دهیم و می‌گوییم معلولیت محدودیت نیست که من این ایده را نمی‌پذیرم و معتقدم فرد دارای معلولیت، دارای محدودیت هم هست و وظیفه جامعه پیرامونی است که این محدودیت‌ها را رفع و به شرایط نرمال برسد.

فیروزی گفت: محدویت ناشی از معلولیت‌های جسمی با دسترس‌پذیری امکانات و لوازم زندگی اجتماعی، کاملا قابل رفع است.

وی با بیان اینکه در تعریف جدید معلولیت در جهان، کم‌توانی و ناتوانی جسمی ملاک قرار گرفته است گفت: توانخواهی تنها به افراد دارای معلولیت اطلاق نمی‌گردد بلکه سالمندان، بیماران، مادران باردار و مصدومین را نیز در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بنا بر این جمعیتی حدود ۱۵ درصد جمعیت از عدم دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی رنج می‌برند که اگر این جمعیت را با افراد خانواده‌هایشان حساب کنیم تقریبا ۴۵ درصد جمعیت خانواری جهان و همین طور کشورمان با معلولیت و ناتوانی جسمی به صورت مستقیم درگیر هستند و یا عضوی از اعضای آنها به این مشکلات مبتلاست که به هر حال کل خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی گفت: افراد دارای معلولیت که توانمند هستند باید مانند نقشه راه برای توانمندی سایر مددجویان باشند.

وی فریبا معصومی، معلول هنرمند حاضر را مورد خطاب قرار داد و گفت: خانم معصومی وظایف و رسالت سنگینی دارند و باید بدون توجه به ناملایمات و موانع، پیش برود.

وی اظهار داشت: شما با عزت نفس و جرأت مندی و اعتماد به نفسی که دارید به جایی می‌رسید که دستگیر سایرین باشید.

فیروزی تصریح کرد: چه من مسؤول بهزیستی یا دستگاه دیگری باشم یا یک شهروند عادی، همه در برابر افراد دارای معلولیت، مسؤولیت داریم و نسبت به جایگاه و توان‌مان باید پاسخگو باشیم.

محدودیت‌های معلولین ناشی از عدم دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی است

در این دیدار، معلول توانمند گیلانی گفت: من از بدو تولد تا ۲۶ سالگی در خانه‌ام محبوس بودم و به خاطر عدم حمایت و همکاری افراد جامعه، از امکانات اجتماعی بهره‌ای نداشتم.

فریبا معصومی ادامه داد: من مبتلا به راشیتیسم هستم و اندامم رشد نداشته‌اند و تنها قدرت دستان کوچکم به من کمک می‌کنند که بتوانم هنرم را شکوفا نمایم.

خانم معصومی که این هفته به اتفاق تعدادی از هم‌استانی‌ها و فامیلش به زیارت امام هشتم مشرف شده، اکنون مربی صنایع دستی است و در رشته‌های ملیله‌دوزی، سوزن‌دوزی، بافتنی و گل‌سازی مهارت دارد و ده‌ها شاگرد را تربیت کرده است.

او به گفته خودش درآمد خوبی دارد و نیازی به کمک مالی ندارد و فقط از جامعه و مسؤولین می‌خواهد از افراد دارای معلولیت حمایت معنوی و اجتماعی داشته باشند تا آنها بتوانند استعدادهای خود را آشکار کنند.

در این دیدار، هدیه‌ای از آثار دستی افراد دارای معلولیت مشهد به رسم یادبود به خانم معصومی اهدا گردید.

کد خبر 53403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد