بیشتر مشکلات مراکز خدمات بهزیستی با سامانه جدید حل می‌شود

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی، امروز در سفر به مشهد از مراکز مثبت زندگی در این کلان‌شهر بازدید و با مدیران و مددکاران این مراکز گفتگو کرد.

حجه الاسلام دکتر حمزه شریفی دوست پس از بازدید از چند مرکز مثبت زندگی، در نشستی با مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، رئیس اداره فن‌آوری اطلاعات و مسؤول مراکز مثبت زندگی استان، مسائل، مشکلات، راهکارها و کیفیت خدمات در این مراکز را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست، وی از تحولات جدی در برنامه ارائه خدمات توسط مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: اگر چه این مراکز، شبکه‌ی خدمات گسترده‌ای را در محلات در سراسر کشور ایجاد کرده‌اند اما به جهت اینکه تمهیدات مورد نیاز در زمان تأسیس آنها اندیشیده نشده و فعالیت آنها با برنامه‌ریزی کامل و درازمدت، آغاز نگردیده، در مقام ارائه خدمات، با مشکلاتی روبرو هستند.

بیشتر مشکلات مراکز خدمات بهزیستی با سامانه جدید حل می‌شود

دو مشکل مراکز؛ نبود سامانه و برنامه‌ی جامع

دکتر شریفی دوست گفت: دو مشکل بزرگ و مهم این مراکز، نبود سامانه‌ی جامع خدمات و همچنین نداشتن یک برنامه‌ی جامع برای اداره‌ی آنها است که برای هر دو مشکل، با همکاری کارشناسان تخصصی ستاد بهزیستی کشور و مدیران و کارشناسان بهزیستی استان‌ها، راهکارهایی اندیشیده شده و در حال برنامه‌ریزی و اجرای آنها هستیم.

وی با بیان اینکه کار تأسیس و راه‌اندازی سامانه‌ی جامع خدمات بهزیستی با سرعت و دقت به پیش می‌رود گفت: تقریبا ۹۰ درصد پیش بینی‌ها برای طراحی سامانه انجام شده و امیدواریم در اردیبهشت ماه، پایه آن بالا بیاید و آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین در زمینه‌ی تدوین برنامه‌ی جامع ارائه خدمات بهزیستی توسط مراکز مثبت زندگی گفت: این برنامه با پیشنهاد و تأکید رئیس سازمان در حال تدوین است و امیدواریم پیش از پایان سال جاری، پیش‌نویس آن را به انجام رسانیم و با ارائه به شورای معاونین سازمان و طرح در این شورا، اشکال‌زدایی و بهینه‌سازی لازم در برنامه صورت گیرد که اجرای آن همه جانبه پیش برود.

بهزیستی، سازمان استراتژیک نظام است

وی با تأکید بر اینکه سامانه‌ی جامع خدمات بهزیستی، به گونه‌ای طراحی می‌شود که حالت سامانه‌ی مادر را داشته باشد و کارکرد سایر سامانه‌های بهزیستی در این سامانه پیش‌بینی شود، گفت: این سامانه به عنوان مرجع خدمات بهزیستی، تمام فعالیت‌ها و کارویژه‌های سازمان بهزیستی را پوشش می‌دهد.

دکتر شریفی‌دوست، بهزیستی را سازمان استراتژیک نظام نامید و گفت: سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های حمایتی، اجتماعی و خدماتی دولت، نقش‌های ستادی و لجستیکی دارند زیرا بزرگ‌ترین جامعه‌ی هدف راهبردی نظام زیر پوشش خدمات فراگیر این سازمان قرار دارند و خروجی همه‌ی برنامه‌های رفاهی، توانبخشی، بازتوانی، توانمندسازی و سلامت اجتماعی دولت، در این سازمان به جامعه‌ی هدفی به گستردگی تمام مردم ارائه می‌شود.

بیشتر مشکلات مراکز خدمات بهزیستی با سامانه جدید حل می‌شود

چالش‌ها و راهکارها در مراکز مثبت استان

در این نشست، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های فعالیت مراکز مثبت زندگی در استان، راهکارهای پیشنهادی کارشناسان بهزیستی استان برای اصلاح ساختار، ارتقای کیفیت خدمات و جوانب اقتصادی و اجتماعی این مراکز را ارائه داد.

دکتر مسعود فیروزی گفت: استان خراسان رضوی، با داشتن بیشترین مراکز تحت نظارت، بیشترین اعضای جامعه‌ی هدف در سطح مراکز شبانه‌روزی و عمده‌ترین گستره‌ی خدمت‌رسانی در بخش‌های اجتماعی، پس از تهران در مقام دوم از این جهات قرار می‌گیرد.

وی وجود ۳۲ شهرستان، ۱۳۲ هزار معلول دارای پرونده، ۹۵ خانه فرزندان، ۱۹۵ مرکز مثبت زندگی، ۶۰ مرکز ترک اعتیاد اختیاری، ۲۲ مرکز ترک اعتیاد اجباری، ۱۶۰ مرکز توانبخشی و ۷۳ هزار خانواده‌ی خدمت گیرنده را از وجوه گستردگی خدمات بهزیستی در این استان برشمرد و گفت: پوشش خدماتی مستقیم برای حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان که بیش از ۱۰ درصد نفوس استان خراسان رضوی را در برمی‌گیرد نشان‌دهنده‌ی وسعت، عمق، اهمیت و پیچیدگی خدمات این سازمان در استان می‌باشد.

سیستم نظارتی آنلاین و قوی، ضروری است

دکتر فیروزی خواستار بازنگری جدی در ساختار نیروی انسانی مراکز مثبت شد و گفت: امیدواریم در برنامه‌ی جدید سازمان بهزیستی برای اداره این مراکز، همه‌ی جوانب کمی و کیفی در ارائه‌ی خدمات توسط این مراکز، لحاظ شود.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی محیط‌ فیزیکی مراکز مثبت، تعیین سطح دسترسی به سامانه‌ی اتوماسیون بهزیستی و دولت، تعیین فرمت اداری برای مراکز که تشخص عملکردی بهزیستی را دارا باشد، رتبه‌بندی نسبت به کیفیت و کمیت خدمات، تشکیل تیم‌های تخصصی در زیرمجموعه‌ی این مراکز، آموزش مستمر مددکاران و مسؤولان فنی و همچنین تعریف یک سیستم نظارتی آنلاین و قوی برای مراکز، از مسائل و مشکلاتی است که باید در برنامه‌ی جدید سازمان به آن پرداخته شود.

وی در نظر گرفتن شرایط و وضعیت نیروهای انسانی، گستردگی جامعه‌ی هدف، جغرافیای تنوع و کیفیت خدمات در استان‌های مختلف کشور را جزو ضروریات برنامه‌ی آینده برای مراکز مثبت برشمرد و گفت: اطمینان داریم که کارشناسان ستاد بهزیستی کشور، با درایت‌مندی و نگاهی عالمانه، تمام وجوه و جوانب را در نظر می‌گیرند و برنامه‌ای جامع برای این مراکز تدوین می‌شود که کیفیت خدمات حداکثری را تضمین نماید.

بیشتر مشکلات مراکز خدمات بهزیستی با سامانه جدید حل می‌شود

شیوه‌نامه ارزشیابی مراکز مثبت کشور در خراسان رضوی کلید خورده است

در این نشست، همچنین، رئیس اداره فناوری اطلاعات و مسؤول مراکز مثبت زندگی استان خراسان رضوی، گزارشی از وضعیت مراکز، خدمات آنها، نیروهای انسانی، آموزش‌ها، وجوه تخصصی خدمات و همچنین پراکندگی متناسب با نگاه محله محور و مردم‌محور را به جلسه ارائه داد.

منوچهر عدالت‌جو گفت: این مراکز، با وجود مشکلاتی که در مسیر بوده، عملکرد خوبی داشته و شفافیت عملکردی را در سطوح مختلف نشان داده‌اند که از نکات و وجوه بسیار خوب این مراکز می‌باشد.

وی همچنین خراسان رضوی را دارای بیشترین مراکز فعال مثبت زندگی پس از تهران دانست و گفت: کارشناسان ما در ستاد بهزیستی استان و در شهرستان‌ها به صورت شبانه‌روزی، فعالیت این مراکز را رصد و به صورت حضوری، میدانی و آنلاین، بر کار آنها در سراسر استان نظارت می‌کنند.

وی گفت: کیفیت خدمات مراکز مثبت زندگی در استان خراسان رضوی به شهادت کارشناسان ستاد بهزیستی کشور، بسیار خوب بوده به گونه‌ای که تدوین شیوه‌نامه‌ی ارزیابی مراکز مثبت در سراسر کشور در این استان کلید خورده است.

عدالت‌جو گفت: در حال حاضر حدود ۱۹۵ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که نزدیک به ۸۰ واحد آنها در مشهد واقع است و همکاران ستادی ما از تمام این مراکز بازدید و شرایط فیزیکی و سطح خدمات آنها را ارزیابی نموده‌اند.

بیشتر مشکلات مراکز خدمات بهزیستی با سامانه جدید حل می‌شود

کد خبر 53093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد