بهزیستی و گفتمان اصلی انقلاب اسلامی

روز دوازدهم بهمن‌ماه، آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و یادآور روز ورود امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب به کشور عزیزمان است. اکنون در آستانه‌ی چهل و چهارمین سالگرد شکوهمند انقلاب قرار داریم و زمانی فراهم شده تا گفتمان محرومیت زدایی انقلاب را مرور نماییم.

به یاد داریم که معمار انقلاب اسلامی، محرومین و طبقات فرودست جامعه را ولی نعمتان انقلاب نامیدند و گفتمان انقلاب را در راستای رفع ظلم و محرومیت و توجه به رفاه و معیشت این اقشار برنامه ریزی نمودند.

در راستای عملیاتی نمودن همین گفتمان بود که نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بهزیستی به فرمان امام خمینی تأسیس گردیدند و در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به همت شهید دکتر فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی از به هم پیوستن ۱۶ سازمان و نهاد مرتبط با جمعیت هدف بهزیستی، پایه‌ریزی شد و اولین مدیر کل بهزیستی استان خراسان بزرگ، در سال ۵۹ تعیین و منصوب گردید.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی چه در دوران حیات گهربار امام و چه در سال‌های ولایت رهبری معظم انقلاب، به یمن هدایت‌گری و سیاست‌گذاری ایشان و به همت مدیران کوشا و ایثارگر که همیشه در خدمت محرومین و توانخواهان جامعه بوده‌اند امکانات، تسهیلات، اشتغال، رفاه و موقعیت اجتماعی زیادی برای این عزیزان ایجاد شده است.

اکنون هزاران فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی دارای مسکن شخصی هستند و بیشتر آنها با استفاده از مشارکت خیرین، تسهیلات ارزان قیمت و همت نهادهای حاکمیتی و کمک‌های بلاعوض بهزیستی ساخته شده است.

همچنین میزان مستمری‌های معلولین نسبت به گذشته، ده‌ها برابر افزایش داشته و اگر تورم ناشی از تحریم‌های ظالمانه در چند سال اخیر نبود، امروز یک رفاه نسبی برای مددجویان عزیزمان رقم زده شده بود.

در زمینه دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی محیطی می‌توان گفت کمتر فرد دارای معلولیتی در جامعه‌ی امروز هست که به خاطر محدودیت مالی یا محیطی، از تحصیل بازبماند. بالعکس، صدها معلول بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و ذهنی، در سراسر استان در حال تحصیل و آموزش هستند. همچنین در حال حاضر، امکانات زیادی برای معلولین، بیماران روانی مزمن، کودکان اوتیسم و دیگر اقشار تحت پوشش بهزیستی، در شهرستان‌ها فراهم گردیده و صدها نفر از کودکان در معلولیت‌های مختلف در حال آموزش، تربیت، حرفه‌آموزی و توانبخشی هستند.

مراکز تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی، امروز، پذیرای بیش از ۱۰ هزار مددجو هستند که به صورت شبانه‌روزی با امکانات دولت و نظام اداره می‌شوند.

همچنین بیش از ۱۵۰۰ کودک بی‌سرپرست در خانه‌های فرزندان بهزیستی استان با بهترین امکانات و شرایط تربیتی در حال رشد و پرورش و تحصیل هستند که به گفته‌ی برخی کارشناسانی که از این مراکز بازدید داشته‌اند شرایط آنها با کشورهای پیشرفته صنعتی قابل قیاس می‌باشد.

همچنین در بخش اشتغال، تحصیل، پرداخت شهریه‌های دانشگاهی مددجویان، پرداخت‌های بسیار گوناگون در زمینه‌های درمان، مراقبت در منزل، بیمه و اشتغال زنان سرپرست خانوار، تجهیزات کمک‌توانپزشکی، کمک‌های بلاعوض موردی به نیازمندان، سبد کالایی و غذایی، بهبود معتادان متجاهر یا خودمعرف، پیشرفت‌ها و دستاوردهای بهزیستی، در سراسر کشور و از جمله در استان خراسان رضوی بسیار ارزنده و چشمگیر است که به همت مدیران و مسؤولان نظام محقق شده است.

لذا شایسته و بر همه‌ی ما فرض است که سالروز ورود امام خمینی و آغاز فجر انقلاب اسلامی را به همه شهروندان و بخصوص خانواده‌ی بزرگ بهزیستی تبریک و تهنیت گفته و هر آنچه می‌توانیم در این ایام فرخنده و مبارک، برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در جهت محرومیت زدایی و خدمت به مردم، تلاش کنیم.

مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 51343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد