بیشتر فعالیت‌های بهزیستی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

مسؤول واحد آمار، و فناوری اطلاعات بهزیستی خراسان رضوی، با اعلام اینکه بیشتر فعالیت‌های بهزیستی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود آخرین وضعیت سامانه‌های اطلاعاتی این نهاد را تشریح کرد.

سیما شمس‌آبادی گفت: سامانه‌های الکترونیکی بهزیستی درچهار بخش مددجویی، کارکنان، ادمین‌ها یا راهبران سامانه‌ها و بخش اطلاع‌رسانی طبقه‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به سامانه‌های بخش مددجویی گفت: سامانه ارمغان، یک سامانه اطلاعاتی مرجع است که مادر خیلی از سامانه‌ها است و همه خدماتی که مددجویان از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند در این سامانه ثبت و رصد می‌شود.

وی ادامه داد: هر خدمتی در هر رده و با هر عنوانی که برای مددجوی تحت پوشش بهزیستی انجام شود باید در این سامانه ثبت شود و اگر شهرستانی این خدمت را در سامانه ارمغان ثبت نکند جزو عملکردش محسوب نشده و بابت آن بودجه‌ای دریافت نمی‌کند.

به گفته‌ی این مسؤول، سامانه‌های فرزندخواندگی، شبه خانواده یا خانه‌های فرزندان، غربالگری بینایی کودکان، ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی، کارتابل مدیریت بحران، سامانه سنتر برای ثبت مدارک متقاضیان صدور مجوز مراکز تحت نظارت بهزیستی، غربالگری اوتیسم، مشاوره ۱۴۸۰، تشخیص هویت با اسکن عنبیه در مراکز اقامتی ترک اعتیاد و همچنین سامانه نوبت‌دهی آنلاین کمیسیون‌های تشخیص معلولیت، ذیل سامانه ارمغان قراردارند و با سطوح دسترسی مختلف، برای کاربران تخصصی هر بخش قابل دسترسی می‌باشند.

شمس‌آبادی یکی دیگر از سامانه‌های مددجویی را سامانه ثبت نام و واریز شهریه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش بهزیستی ذکر کرد و گفت: در این سامانه، دانشجو خودش و از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارد می‌تواند ثبت نام کند و سپس اطلاعات ورودی او به ترتیب توسط کارشناس مرتبط، رئیس شهرستان، کارشناس استان مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد و در نهایت مدیر استان به عنوان رصد کننده‌ی نهایی، به صورت رندوم درصدی از اطلاعات ثبت شده‌ی شهریه را بررسی و مراحل کار را ارزیابی می‌کند تا همه چیز طبق مقررات و ضوابط انجام شده باشد.

وی ادامه داد: پس از استان، اطلاعات در مرکز کشور مشاهده و بر اساس شماره‌ حساب اعلامی دانشجو، وجه شهریه‌ بر اساس مقررات سازمان برایش واریز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مواردی که هر یک از کارشناسان فرایند، به دلیلی اطلاعات ثبت شده را دارای اشکال ببیند پرونده به مرجع اولیه برگردانده شده و کارشناس شهرستان یا مددکار، با همکاری دانشجو، اطلاعات را اصلاح و مجددا در فرایند قرار می‌دهد.

وی همچنین از سامانه لایف پلاس یا سامانه خدمات مراکز مثبت زندگی به عنوان یکی دیگر از سامانه‌های مددجویی یاد کرد و گفت: در این سامانه، کلیه خدماتی که از سوی مراکز مثبت زندگی برای مددجویان انجام می‌شود ثبت می‌گردد و مسؤولان شهرستان، ستاد استان و ستاد بهزیستی کشور به اطلاعات سامانه لایف پلاس دسترسی دارند و آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و حق الزحمه مرکز مثبت زندگی بابت این خدمات، پس از تأیید فرایند و خدمات انجام شده، به حساب مرکز واریز می‌گردد.

شمس‌آبادی گفت: واحد فناوری اطلاعات، مدیران بهزیستی استان، کارشناس مرتبط در شهرستان و نیز مدیر شهرستان، می‌توانند در هر لحظه، عملکرد و فعالیت مراکز مثبت زندگی را رصد کنند و صحت اطلاعات وارد شده توسط مرکز را راستی‌آزمایی کنند.

وی یادآور شد: این نظارت الکترونیکی است و نظارت فیزیکی و حضوری به سایر بخش‌های سازمان مربوط می‌شود که در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد.

مسؤول واحد فناوری اطلاعات بهزیستی خراسان رضوی گفت: در بخش کارکنان سامانه‌های آموزش، اتوماسیون اداری، پرداخت‌های کارکنان و بازنشستگان، ارزشیابی و حضور و غیاب کارکنان، فعال هستند و همه‌ی این موارد به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد.

وی از یک سامانه گزارش‌گیری آنلاین برای تمام سامانه‌های الکترونیکی بهزیستی یاد کرد و گفت: در سامانه کلیک‌ویو، دریافت گزارش‌های زمان‌دار جامع با کاربردهای تخصصی برای بخش‌های مختلف از سامانه‌هایی که زیر مجموعه سامانه ارمغان و سامانه مثبت زندگی می‌باشند امکان‌پذیر می‌باشد.

شمس‌آبادی در زمینه سامانه‌های اطلاع‌رسانی بهزیستی گفت: پرتال اطلاع‌رسانی بهزیستی کشور که کلا مدیریت و بهره‌برداری از آن در دست بهزیستی کشور است اما استان‌ها نیز بر اساس حوزه کاری، به بخشی از سایت دسترسی دارند که بتوانند اطلاعات و اخبار لازم را بارگذاری و یا برداشت کنند.

وی افزود: همچنین پورتال اطلاع‌رسانی بهزیستی استان را داریم که در استان خبرها و اطلاعات مورد نیاز مردم و نتایج عملکرد بهزیستی در سطوح و واحدهای ستادی و شهرستانی، توسط خود این بخش‌ها یا شهرستان‌ها بارگذاری و پس از ادیت استان، در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

شمس‌آبادی گفت: کمتر فعالیتی در بهزیستی هست که به صورت غیر الکترونیکی انجام شود و اگر هم باشد طی امسال و سال آینده، تمام فعالیت‌های سازمان به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا مددجویان و جامعه هدف و همچنین مراجعین به سازمان بهزیستی، نیاز به رفت و آمد حضوری نداشته باشند و تمام درخواست‌ها و مراجعات خود را از طریق الکترونیکی انجام دهند.

کد خبر 51222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد