همه معلولین روستایی باید تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه باشند

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه با هدف خدمت رسانی همه جانبه به مددجویان روستایی و مناطق حاشیه‌ای اجرایی شده است و هیچ مانعی نباید اهداف اصلی این برنامه را به تعویق و تأخیر بیندازد.

به گفته کارشناس مسؤول برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بهزیستی خراسان رضوی، تسهیلگران و مجریان برنامه سی‌بی‌آر باید اهداف و ماتریس این برنامه را با تمام جزئیات بدانند و نسبت به اجرای آنها حساسیت کامل داشته باشند.

زهرا فردوسی با یادآوری اینکه مراکز مثبت زندگی مسؤولیت اجرای این برنامه را پذیرفته‌اند گفت: در تخصیص اعتبارات و هزینه‌کرد مبالغ هیچ‌گونه مشکلی نداریم اما در مقابل، مراکز مثبت باید تلاش بیشتری در اجرای جزئیات برنامه داشته باشند.

وی گفت: سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت، بخش‌های مختلف ماتریس سی‌بی‌آر است که در جلسات آموزشی مختلف به کارشناسان و تسهیلگران این برنامه ارائه شده و انتظار می‌رود که با کیفیت کامل به اجرا درآید.

وی ادامه داد: تسهیلگران محلی و میانی، مانند گذشته باید تمام معلولین روستایی را شناسایی و برایشان تشکیل پرونده بدهند.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل شورای سی‌بی‌آر در روستاها، استفاده از پتانسیل خیرین روستایی، و تعامل با منابع محلی، مراجع فکری، نخبگان و معتمدین باید همواره در دستور کار تسهیلگران و کارشناسان برنامه سی‌بی‌آر باشد.

وی یادآور شد: ما در سال ۹۵ به پوشش صد در صدی روستاها در این برنامه رسیدیم اما به جهت اینکه در طول این سال‌ها افراد زیادی متولد شده و تعدادی از آنها نیز دچار معلولیت هستند باید این گروه در روستاها شناسایی و برایشان پرونده تشکیل شود.

همه معلولین روستایی باید تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه باشند

بخش مهمی از ماتریس سی‌بی‌آر فعالیت‌های پیشگیرانه مبتنی بر آموزش است

فردوسی بر آموزش در خانواده، مناسب‌سازی منزل مددجو و معابر روستایی، فراهم کردن زمینه تحصیل و حضور اجتماعی و دسترس‌پذیری امکانات زندگی برای آنان تأکید کرد و گفت: معلولین شهر و روستا تفاوتی با یکدیگر ندارند و باید خدمات در دسترس همه‌ی آنها باشد.

وی همچنین گفت: بخش مهمی از ماتریس سی‌بی‌آر فعالیت‌های پیشگیرانه مبتنی بر آموزش است تا از تولد فرزندان معلول جلوگیری شود که این مهم نیز باید توسط مراکز مثبت و تسهیلگران محلی و میانی انجام شود.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت اجتماعی معلولین در استقلال اقتصادی گفت: اگر چه کمک‌های خیریه هم گاهی نیاز جامعه می‌باشد اما مهم‌تر از این موضوع، کمک به استقلال اقتصادی و اجتماعی معلولین است که یک فاکتور مهم این فرایند، تشویق و ترغیب آنان به مشارکت از طریق صندوق‌های مالی خرد و فرصت‌های اشتغالی است.

وی ادامه داد: در سال جاری نظارت‌ها بر فعالیت مؤسسات غیر دولتی که به نیابت از بهزیستی، کار توانبخشی مبتنی بر جامعه را اجرا می‌کنند افزایش یافته و گزارش عملکرد آنها مبنای اختصاص اعتبار در سال آینده خواهد بود.

فردوسی با اظهار تأسف از عملکرد برخی شهرستان‌ها در زمینه‌ی اجرای کامل سی‌بی‌آر گفت: ارزیابی عملکرد این شهرستان‌ها در زمینه اجرای توانبخشی مبتنی بر جامعه در دست انجام است و گزارش آن به ستاد بهزیستی استان ارائه می‌شود تا تصمیم مقتضی در این زمینه را اتخاذ کنند.

وی تأکید کرد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، با میلیاردها تومان هزینه در دست اجرا است و معلولین روستایی و مناطق حاشیه‌ای که این برنامه در آنها اجرا شده، باید ثمره‌ی اجرای این برنامه را در زندگی خودشان احساس کنند.

فردوسی خاطر نشان کرد: نباید معلولی در روستا باشد که زیر پوشش این برنامه نباشد و تسهیلگران باید با دقت همه مناطق تحت پوشش برنامه را رصد و ضمن شناسایی و تشکیل پرونده، گزارش نیاز سنجی و برنامه‌ریزی برای ارتقای شرایط زندگی این مددجو را ارائه دهند.

کد خبر 50827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد