برای پذیرش ۱۵ هزار معتاد متجاهر ظرفیت ایجاد شده است

داریوش تقی زاده عنوان کرد: در استان تهران در مجموع ۲۵ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که تنها برای پذیرش ۱۵ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران ظرفیت ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ کارشناس مسئول اعتیاد بهزیستی استان تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد معتادان متجاهر در تهران گفت: ظرفیت پذیرش کل مراکز غربالگری و نگه داری بهزیستی، سپاه، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها در استان تهران ۱۵ هزار نفر است که با اضافه شدن ظرفیت جدید به حدود ۱۸ هزار نفر ممکن است برسد.

وی افزود: ‌ درمان معتادان متجاهر فقط جا دادن این افراد نیست و روند درمانی، روانشناختی، بازتوانی و توانمند سازی معتادین نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تقی زاده با بیان اینکه هرچه مراکز نگه داری از معتادان بزرگتر شود امکان پیگیری وضعیت و درمان آن‌ها ضعیف تر خواهد شد گفت: متاسفانه در حال حاضر ما در تشخیص تهاجر از عدم متجاهر گرفته تا توانمندی معتادان دچار مشکلاتی هستیم و درفرآیندهای درمانی تا توانمند سازی سازمان بهزیستی نواقص و ایراداتی وجود دارد که نیازمند بازنگری می‌باشد.

کارشناس مسئول اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران اظهار داشت: ‌ باید برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که مثلا افرادی که واقعا متجاهر هستند در مراکز درمان تحت پوشش امکانات درمانی سازمان قرار گیرند و آنهایی که خانواده دارند روند درمانشان به واسطه خانواده و در جای دیگر انجام شود.

✔️برنامه ریزی شود که بر تعداد معتادین متجاهر اضافه نشود

وی با بیان اینکه تهاجر به معنی سوء رفتار ناشی از مصرف مواد مخدر است و تجاهر به اعتیاد جرم است گفت: در حال حاضر ۲ میلیون ۸۰۳ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۶۵ هزار نفر از این تعداد معتادان متجاهر هستند که حدود ۲. ۳ درصد این جمعیت می‌باشند و ضروری است برنامه‌های پیشگیرانه مختلف به گونه‌ای کنار هم اجرایی شوند که از آن جمعیت ۲ میلیون نفری به جمعیت ۶۵ هزار نفر متجاهر اضافه نشود.

تقی زاده با تاکید بر اینکه هزینه‌هایی که در حوزه پیشگیری، کاهش آسیب و ماده ۱۶ انجام می‌شود قابل قیاس نیستند و بودجه‌ای که اختصاص می‌دهیم توان حمایت از این برنامه‌ها را ندارد گفت: باید در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از طریق برنامه‌های کاهش آسیب، افرادی که تمایل به درمان دارند به سمت درمان سوق داده شوند.

✔️وجود هزار معتاد متجاهر زن در تهران
وی در ادامه اظهار داشت: در استان تهران ۲۴ هزار معتاد متجاهر مرد و هزار معتاد متجاهر زن وجود دارد گفت درسال ۹۸ حدود ۳۵ هزار غربالگری در استان انجام شد که ۲۷ هزار نفر وارد مراکز نگه داری شدند و در سال ۹۹ نیز با توجه به کرونا ۲۵ هزار غربالگری انجام شد که ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر وارد مراکز نگه داری و درمانی شدند.

کارشناس مسئول اعتیاد بهزیستی استان تهران افزود: پس از دستگیری معتادان متجاهر جهت خدمات مشاوره، درمانی، توانمند سازی به بهزیستی معرفی می‌شوند و تست اعتیاد و تشخیص اعتیاد و خدمات گندزدایی در مراکز نگهداری ماده ۱۶ غربالگری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در مراکر درمانی ماده ۱۶ بر اساس قانون طول دوره درمان ۳ تا ۶ ماه است و بعد از گذراندن این مدت افراد به مراکز صیانت اجتماعی و توانمندی ارجاع می‌شوند گفت: ‌ در روند درمان معتادین باید تغییراتی انجام شود و متناسب با وضعیت افراد طول دوره درمان به ۲ سال هم افزایش یابد.

تقی زاده با تاکید بر لزوم تحول در رویکردهای درمانی و اصلاح آنها گفت: ‌ در درمان معتادان متجاهر باید رویکردهای درمانی شناختی رفتاری مبتنی بر اجتماع استفاده کنیم گفت: ‌ بخش اصلی که در درمان باید مورد توجه قرار گیرد این است که این افراد در طول درمان برای بازگشت به اجتماع و جامعه پذیری آماده شوند و ضروری است زیر ساختهای لازم در مراکز صیانت اجتماعی و جامعه پذیری برای بازگشت و توانمند سازی این افراد در جامعه فراهم شود.

کد خبر 50483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد