انگیزه خدمت رسانی به جامعه هدف را از دست ندهیم

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر به استان آذربایجان غربی، با حضور در اداره بهزیستی شهرستان بوکان با کارکنان بهزیستی این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع پرسنل بهزیستی شهرستان بوکان با اشاره به توفیق خدمت به محرومین و مستضعفین به عنوان روزی خداوند برای پرسنل و کارکنان سازمان بهزیستی، گفت:همه پرسنل و کارکنان در نظام جمهوری اسلامی، رسالتی را بر عهده دارند اما در بهزیستی «عشق» است که در کنار خدمت رسانی، تکمیل کننده یک زنجیره است و همکاران ما با اعتقاد راسخ و همراه با آمیزه ای از عشق، خدمت رسانی را با همین منابع محدود و گرفتاری ها، ارائه می کند.

وی با اشاره به عدم تناسب برخی مأموریت های سازمان بهزیستی با ساختارهای موجود، گفت: در گام دوم انقلاب و طبق فرموده مقام معظم رهبری، موضوع عدالت دینی مطرح شده است و می تواند به  این معنا هم باشد که همه کسانی که در سطوح مختلف کار می کنند باید از قوانین مطلع باشند و فرد از تسهیلاتی که می تواند داشته باشد، آگاه باشد. موضوعاتی چون بیمه و تبدیل وضعیت و رفاهیات برای همکاران اورژانس اجتماعی( که پیکره موثر سازمان بهزیستی در رصد و پایش و مدیریت آسیب های اجتماعی هستند)در حوزه برقراری عدالت می گنجد که تمام تلاش خود را در این زمینه خواهیم داشت.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه بهزیستی باید سیستمی بهره ور باشد، گفت:اگر به بهزیستی و فرایند خدمات به عنوان یک سیستم نگاه کنیم، این سیستم باید هوشمند باشد و ورودی و خروجی و تحلیل های ساختاری و برنامه ای توسط کارشناسان صورت گیرد، یعنی بازبینی دستورالعمل های سازمانی در حوزه های مختلف توانبخشی، پیشگیری،مشارکت ها و... صورت گیرد و متناسب با تورم، توسعه، تحریم، نوع آسیب و... به روز رسانی شود تا همکاران ما با حداقل مشکل، به جامعه هدف خدمت رسانی کنند. 

قادری به احترام و ارج و قرب افراد محروم و محدود در پیشگاه خداوند اشاره کرد و گفت:افراد دارای معلولیت که به ظاهر محدودیت دارند، حتما در دنیای باقی این محدودیت ها موجب مطلوبیت هایی برای آنها خواهد بود واگر بخواهیم عدالت خدا را تفسیر کنیم، آنان که ناخواسته مشمول این بستر گرایی شده اند، ارج و قربی در پیشگاه خداوند دارند و دعای خیر آنان برای شما محقق خواهد شد. 

وی افزود:با همه کمی ها و کاستی ها پاسخ  «نه» و  «نمی شود» را هرگز به زبان نیاوریم و موضوعات را با جدیت و از طریق فرایند آنها پیگیری کنیم. با توجه به اینکه تورم و تحریم، محصولات کمک توانبخشی و اجزای مصرفی را گران کرده است، موضوعات متعدد در حوزه توانبخشی وجود دارد.

وی به لزوم پوست اندازی جدید در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: زنجیره حمایتی ما در برخی برنامه ها تکمیل نیست.به عنوان مثال  فردی که به عنوان معتاد و بیمار جمع آوری می شود و به مراکز ماده ۱۶ منتقل می شود،بعد از مدتی از مرکز خارج می شود و دوباره دچار اعتیاد می شود و این چرخه معیوب ادامه می یابد. بنابراین این زنجیره باید تکمیل شود و همسویی بین فرد و خانواده برقرار شود.همچنین مهمترین موضوع در دوره درمان، ایجاد انگیزه بهبودی است که موجب کوتاه تر شدن دوره بیماری و نقاهت می شود. 

قادری به ارتباط رسمی و برخط شده میان صف و ستاد و تشکیل جلسات تخصصی در حوزه های مختلف سازمانی اشاره کرد و گفت:وظیفه مطالبه گری را بر خودمان فرض و واجب می دانیم و با پیگیری قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، آیین نامه دستورالعمل حمایتی از زنان سرپرست خانوار، فرزندان بهزیستی، تمشیت امور کودکان کار و خیابانی(شاید در این شهر خیلی به چشم نیاید اما در کلان شهرها، مشکلات عدیده ای برای ما ایجاد کرده است) و... به عنوان نماینده شما و یک سرباز  و همکار در کنار شما عزیزان، همه این موارد را پیگیری می کنیم.

وی افزود:اجرای ۱۲۰ماموریت بهزیستی با این منابع محدود، کار بسیار سختی است، اما آنچه که به انسان شوق و انگیزه می دهد این است که خدمت موثر، بی منت و بهنگام در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. 

رییس سازمان بهزیستی کشور به پنج آسیب جدی احصا شده در کشور اشاره کرد و گفت:این موضوعات در قانون ششم توسعه، احکام دائمی، ماده ۸۰ و.... بهزیستی را به عنوان دستگاه اصلی شناخته اند که  باید کاهش آسیب را صورت دهد. علی رغم اینکه ابزار و امکانات کافی در اختیار نداریم، اگر بخواهیم پاسکاری کنیم و کار را از گردن خود ساقط کنیم؛ دود آن به چشم مردم می رود. 

وی افزود:باید به شکل محترمانه و حرفه ای از فرماندار و شهردار و... و منابع مختلفی که در قوانین ما ذی نفوذ هستند با زبان خوب و زیبا، اجرای وظایفشان را مطالبه کنیم  زیرا بودجه بهزیستی نزدیک به سه هزار میلیارد است اما برای اجرای تمام مأموریت هایش به ۶۰ هزار میلیارد نیاز است. ولیکن زیر ساخت ها و امکاناتی وجود دارد  و همه باید پای کار بیایند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور به اهمیت موضوعات سالمندی و معلولیت اشاره کرد و گفت: در هر جامعه ای ۱۰درصد افراد دارای معلولیت هستند که البته همه آنها به ما مراجعه نمی کنند. بخشی از این افراد متمکن هستند و نیازی به ما ندارند و بخشی دیگر هم توان آمدن را ندارند. بنابراین میز خدمت ما باید در خانه های این افراد و در مساجد و... تشکیل شود و خود ما باید به سراغ آنها برویم. 

وی گفت:اعتقاد ما این است که  شهدای این کشور زنده هستند و به واسطه رشادتی که به خرج داده اند و جان عزیز خود رو در راه انقلاب و آرمان های اسلام فدا کرده اند، حتما به آنها متوسل می شویم و در کنار کار و علم و تخصص خود؛اتصال به خداوند متعال و این شهدا، حتما راهگشا خواهد بود. 

قادری افزود:این شعار نیست و همه موضوعات مطرح شده سرفصل و قانون دارد و فرماندار و استاندار و... نسبت به آن مکلف شده اند و همه ما باید به این نتیجه برسیم که معلولیت ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و هیچ تضمینی وجود ندارد که جای ما با مددجو عوض نشود و خودمان ویلچر نشین نشویم. 

وی گفت:مراقب باشیم حالمان نسبت به مردم محروم عوض نشود و کار برای ما تکراری نشود. به خصوص پیش کسوتان ما توجه داشته باشند که همکاران جوان که در ابتدای راه هستند از آنها درس می گیرند. همچنین به این نکته توجه کنیم که همیشه راه حق و تحقق آنچه خدا و پیامبرش از ما خواسته اند؛ سخت و پر از مشکلات است،اما آن قاطعیت و انگیزه و ویژگی هایی که در شما وجود دارد، مشکلات را حل می کند و خداوند هم به شما کمک می کند و ان شاء الله سازمان بهزیستی به یک سازمان حرفه ای با بهره وری بالا تبدیل شود. 

کد خبر 50438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =