شیوع شناسی معلولیت در کشور با روش‌های جدید دنبال می‌شود

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور گفت: شیوع شناسی معلولیت در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی رو به رو بوده است و به همین دلیل با روش‌های جدید در کشور دنبال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان،  شبنم جهانشاد روز چهارشنبه در دوره شیوع شناسی معلولیت در استان قزوین، اظهار داشت: رصد آسیب های قانون برنامه ششم توسعه در حوزه معلولیت برعهده بهزیستی است و برای انجام این کار به دنبال تهیه یک آمار دقیق از میزان معلولیت ها هستیم.

وی افزود: برای این مهم، آمارهای موجود در کشور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در سال ۱۳۹۰ براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۵ درصد افراد در کشور به نوعی کم توانی دارند در حالی که براساس سرشماری کشور، تنها ۱.۳ درصد از جمعیت کشور معلول بودند.

این مسوول گفت: همانگونه که مشاهده می شود آمار کشوری با سازمان بهداشت جهانی تفاوت چشمگیری دارد و سرشماری داخلی تنها نقص های موجود در بدن را ارزیابی کرده بودند که نشان دهنده این است ادبیات یکسانی با دنیا در این زمینه وجود ندارد.

جهانشاد اضافه کرد: سازمان آمار در سال ۹۵ اعلام کرد که نمی تواند چنین کاری را برای شما انجام بدهد و این یک کار تخصصی است و آن سال شناسایی معلولیت از سرشماری حذف شد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ سازمان آمار به استناد دستگاه های متولی، آمار معلولان را اعلام کرد که آن هم قابل استناد نبود و نمی توانستیم عملیات ویژه ای برای آن در نظر بگیریم.

این مسوول گفت: بر همین اساس قرار شد که شیوع شناسی معلولیت انجام شود و در این زمینه مشکلات آماری موجود برطرف گردد و امروز در سراسر کشور شیوع شناسی معلولیت در حال انجام است.

وی افزود: علت شناسی هم در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و برنامه ریزی های توانبخشی، بیمه و حتی وزرات بهداشت در این زمینه تسهیل ایجاد می کند.

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی کشور اضافه کرد: خوشبختانه برای پرسشگری شیوع شناسی معلولیت اعتبارات لازم در نظر گرفته شده البته برخی از مشکلات قانونی هم در این زمینه وجود دارد ولی سعی می شود در این زمینه با مشکلی رو به رو نشویم.

کد خبر 50068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد